Gå til innhold

mhanes E38-730d SOLGT

Share

Anbefalte innlegg

Godt å vite at man har nye bremser ja :)

Ja fikk meg en stor overraskelse der. Synes gamleskivene var "tykke" og fine men etter å ha målt dem så fant jeg ut at de var godt under minstemålet. Ikke mye man kan slite på skivene igrunnen.

En annen ting er at man burde smøre opp og kontrollere kalliperene en gang i året. Klossene mine var jevnt slitt men 1 av de 4 stemplene satt litt tregere på ene sidene. Mulig det har mindre å si når det er 4 stemplede kallipere en om du kun har 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 173
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En annen ting er at man burde smøre opp og kontrollere kalliperene en gang i året. Klossene mine var jevnt slitt men 1 av de 4 stemplene satt litt tregere på ene sidene. Mulig det har mindre å si når det er 4 stemplede kallipere en om du kun har 2.

De fleste har som du sikkert vet bare ett.. og da merker man som regel litt lettere at noe er galt. Her har du bremsekraft selv om 2-3 står..

Prøvde for gøy å få opp umbrakoen (hadde nye skruer liggende så jeg var ikke avhengig av de gamle) på skivene. Det var helt fullstendig umulig. Satt bom fast og til slutt skjedde det uungåelige at umbrakoen gikk rundt i skruen.

Omvei = Skru av hele driten :?:

Hehe, trodde du gjorde det enkelt for å slippe å ta den av. Jeg hater de unbrako-skruene der. Idiotisk konstruksjon. Jeg brukte vinkelsliper/Dremel for å skjære skruene i filler. Måtte gjøre det på begge sider. Og av med bremseskjold og hele pakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips om hva jeg trenger for å skifte hjullager bak?

Foran kjøpte jeg nye navmuttere, støvdeksel bak ved abs sensoren nytt deksel utvendig på navet og nye umbrakoskruer på skivene.

Har nye skiver og klosser som skal på bak, men tenkte å ta hjullagerene bak i samme slengen da de ikke er spesielt dyre hos Koed 306 kroner + moms. Må selvsagt kjøpe ny mutter og den låseringen. Andre ting?

Får satse på at jeg får det til med Gunnar metoden slik at jeg ikke må kjøpe nye nav bak også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har nok skjønt det :)

Blir nok som du sier enklest å borre opp.

Har for øvrig begynt å undersøke litt hvordan man bytter lagerene bak og det ser ut som at det blir tanken mer komplisert enn forran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at drivakselen sitter hardt og går treigt i navet/splines.

Demontering går med en kraftig avdrager, jeg har sogar brukt en

kraftig luftdreven meisel en gang i nød, men ved montering

av akselen etter man har innstallert det nye hjullageret foretrekker

jeg å bruke et tool slik det er vist i TIS, som festes i gjengepartiet for mutteren og drar drivakselen kontrollert på plass.

Har gjort dette uten et slikt tool men jeg synes det blir litt "jalla" og som nevnt er det lett å få skadet drivakselen i denne sammenheng.

Har en kompis som prøvde å "lirke" på plass akselen med ei lita kobberslegge men endte opp med hull i kanten/flensen til gummimansjettene etter å ha slått noen slag :-(

Anbefaler derfor å lage/låne et slikt trekke tool til den biten av jobben, en E-38 fortjener vel en bedre tilværelse enn å gli rundt med drivaksler som er deformert av en slegge eller er full i slagmerker etter en meisel. :)

Just my 2 cents.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har spesiallaget utstyr for å skru før, så det blir vel til at jeg lager de delene jeg måtte trenge igjen. Har mulighet for å gjenge opp de fleste gjenger osv i dreiebenken hvis noe må skrus på. Takker uansett for tipset, blir ikke aktuelt å kjøre rundt med deformerte drivaksler nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er generelt skeptisk til å varme å kjøle, men har måttet varme ved bytte av noen understellsdeler. Har da brukt laser (punkt) temperaturmåler for å kontrollere at jeg ikke varmer for mye. Men skjønner hva du mener, mulig lageret glir letterepå plass ved å kjøle ned akselen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte greier, dette blir nok en suksesshistorie :D Hvilket merke var de bakhjuls-lagrene du kjøpte?

Har du sett siden til Tim? Han er en ivrig E-38 entusiast.

http://www.meeknet.co.uk/e38/

Har ikke kjøpt lagrene bak enda, men regner med det blir fra Koed.

Planen er at jeg skal bytte de om 14 dager når jeg er ferdig på jobb igjen. Men må bytte eksoanlegg og bremseskiver på konebilen (Mondeo 4x4) pga snarlig EU kontroll så det er mulig det blir utsatt en uke til.

Skal sjekke ut den siden, mye en kan plukke opp av andre entusiaster :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt fakta om forbruk på 730d'n min;

Det har vært noen tråder om forbruk/bykjøring etc her på forumet i det siste. Tenkte derfor å komme med noen fakta i denne sammenhengen.

vdbvqad01q3ub359zey5.jpg

Her ser vi bilen i ca 80 km/t og turtallet ligger da på litt over 1500 o/min.

Som vi kan se her har jeg kjørt ca 850 km siden jeg fylte tanken og den har nå kommet under halv tank men over 1/4.

aysn3m0s9k0qcq0k3uom.jpg

Kjørecomputeren beregner da en videre range på 540 km, noe som gir en total kjørelengde på opp i mot 1400 km på en tank. I virkeligheten vil jeg lete etter dieselstasjon etter 1200-1300 kjørte kilometer. Snitthastigheten på disse kilometerene ligger på vel 60km/t og er stort sett langkjøring (jobbpendling), men den inneholder en del bykjøring i Ålesund og Molde.

Dette ser vi godt da jeg har nullet ut den ene forbruksmåleren i det jeg kjørte ut av Ålesund og stoppet før ankomst Åndalsnes. Her er da forbruket kommet ned i 0,57 med en snitthastighet på ca 70 km/t.

Rett etter disse dataene var notert gjorde jeg dette:

iryycuuzmie7x0y2t0qt.jpg

Tre europaller fullastet med bjørkaved lastet opp og turen starter mot Ålesund (undersjøiske tuneller) og videre til Valderøya.

y8pxhmbc7zcurgs3avp1.jpg

Det er ikke akkurat lett last, men her ser vi at forbruket på tross av tuneller under vann og fjelloverganger er kommet opp i 1,16. Snitthastigheten har gått ned og den andre forbruksmåleren har selvsagt også økt noe på den totale tanken, likeledes har range naturlig nok gått ned.

Håper dette kan være opplysende når det gjelder dieselbil og forbruk både tungt og lett lastet, kun langkjøring og blandet kjøring.

Målingene er gjort fra ca en uke siden og til i dag da veden ble fraktet.

Hadde vært meget interesangt og kjørt samme "runden" med en 728 og en 735 for å sett hva disse hadde kommet opp i.

Dette er hvorfor jeg smiler av denne diesel mot bensinbil diskusjonen. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...