Gå til innhold

mhanes E38-730d SOLGT

Share

Anbefalte innlegg

• Svar 173
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mhane.

Det er første gang som er værst..... :( det ser ut som du gjør dette så grundig at det er garantert suksess. :)

Et BMW-verksted trenger ca 3 timer pr side for å bytte hjullager bak på E-38 i tillegg kommer eventuelle problemer med abs-følere, parkbrems....osv.

Min erfaring etter å ha kjørt og eid E-38 i mer enn 20år/700 000km er at

egeninnsats utover vanlig service i denne delen av en E-38 er fornuftig.

Jeg mener det er en fordel at ABS-følere, parkbremswire/bremseskjold,

det nedre støtdemperfestet og div. stag ikke korroderer fast og gir dette en liten "shining" i forbindelse med dekkskift når det er lett tilkomst.

Det kan være et godt tips å kjøpe hjullager av god kvalitet til disse bilene

da mange har erfart at det er kvalitetsforskjeller på det som tilbys på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhane.

Det er første gang som er værst..... :( det ser ut som du gjør dette så grundig at det er garantert suksess. :)

Et BMW-verksted trenger ca 3 timer pr side for å bytte hjullager bak på E-38 i tillegg kommer eventuelle problemer med abs-følere, parkbrems....osv.

Min erfaring etter å ha kjørt og eid E-38 i mer enn 20år/700 000km er at

egeninnsats utover vanlig service i denne delen av en E-38 er fornuftig.

Jeg mener det er en fordel at ABS-følere, håndbrekkwire/bremseskjold,

det nedre støtdemperfestet og div. stag ikke korroderer fast og gir dette en liten "shining" i forbindelse med dekkskift når det er lett tilkomst.

Det kan være et godt tips å kjøpe hjullager av god kvalitet til disse bilene

da mange har erfart at det er kvalitetsforskjeller på det som tilbys på markedet.

Kjørt E38 i mer enn 20 år??? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:oops::oops: Tabbe deluxe, :( gikk litt fort på tastaturet her. Rettelse følger: har kjørt og eid BMW i mer enn 20 år/700 000km og kjørte E-38 en god stund før den kom på markedet, det blir ganske nøyaktig 15 år siden i disse dager for min del. Har eid 4 stk E-38 og logget totalt 640 000km i disse. Etter alle disse årene er det fortsatt E-38 som gjelder for meg og har 2 stk M-sport 2001 mod. i garasjen. De er utgått på dato i følge mange og jeg er enig, men sliter samtidig med å se bedre alternativer totalt sett for min del.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, trøst. Ikke helt min sterke side, men vi får prøve:

-Nå vet du hva som må gjøres på den andre siden.

-......

Mange gode poeng så her gjorde du en god jobb :)

Blir mye enklere på andre siden siden jeg har alle delene som måtte lages til. Sparer mange timer på det, samt at bremsesko og diverse deler allerede er innkjøpt nå.

Bytt bremsesjoldene dine når du først er av med alt da.....

Takk for tipset, ser at det er en hel jobb å bytte dette hvis du skal starte fra begynnelsen. To bremseskjold er bestilt og kommer forhåpentligvis i morgen fra sverige. Kostet 170 kroner stk orginalt.

Dumt å ikke bytte dette i samme slengen når alle andre håndbremsdeler blir nye, så skylder deg en her :)

Det er første gang som er værst.....

..egeninnsats utover vanlig service i denne delen av en E-38 er fornuftig..

.....et godt tips å kjøpe hjullager av god kvalitet .....

Helt klart første gang som er verst, ihverfall når en ikke har speialverktøyet som beskrevet hos BMW, men nå når disse er laget ut fra tegningene og litt logisk tankegang så ser jeg lysere på det når det kommer til andre siden. Glad for jeg fulgte rådet ditt før her om ikke å begynne å banke å slå, for det hadde garantert bare blitt rot, særlig med tanke på montering igjen.

Det er litt i min "ånd" å gjøre litt ekstra egeninnsats når man først er av med noe. Prisen på smådelene feks returfjæren på bremseskoene er jo veldig liten når du først må bytte pga slitt belegg. Min filosofi er at man da slipper mye problemer i ettertid. Derfor var det litt irriterende at jeg ikke tenkte på bremseskjoldene før jeg fikk tipset her oppe :) Mulig det er litt overdrevent å bytte navet også, men er alt nytt så er alt nytt. Klart abs sensoren kan ryke, når som helst, også etter at jeg har byttet den gamle som fungerte med en ny. Poenget ditt slik jeg tolker det, er jo at siden man har pusset å gnikket litt så sitter ikke ting så fast lengre og kan enklere byttes på normalt vis senere. I dette tilfellet knakk sensoren i to når jeg løste umbrakoen og skulle ta den ut. Ikke så lett å bytte den fra baksiden da. Nå kommer jeg jo til fra alle veier. Hadde den kommet ut i en bit hadde jeg ikke byttet den for da ville jo dette være en relativ grei jobb senere etter at jeg hadde fått rensket litt opp.

Er usikker på lagerkvaliteten på lageret fra Koed så der er det mulig jeg går på en smell, vet ikke om dette er orginal kvalitet. Får krype til korset å bytte engang til hvis det viser seg å ryke før forventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som har noen formening om hvor lenge et hjullager skal holde på disse bilene? Har e-38 728, men regner med det er samme...(98 model)...

Kjøpte meg denne for en måned siden, men fulgte lite med historikk fra bytte av slitedeler...

Så satt litt på kanten:

Er det mulig jeg går på en kjempeutgift her på min bil? er gått 129000km...

Noen som vet om flere ting som bruker å ryke når en nærmer seg nevnte kilometer? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder ABS-sensorer har jeg litt Grease/tectyl på anleggsflaten. løsner unbrakoen og vrir litt på sensoren ved hjulbytte/anledning slik at de ikke setter seg. Litt ekstra arbeid, men den dagen det er behov for å skifte sensorene kan de demonteres ved bruk av 2 fingre :)

Min første E-38 gikk 368 000 km før jeg måtte bytte hjullager hs bak.

Denne bilen hadde lette kilometer/fin kjøring og ble kjørt på originale 16"dekk.

En kamerat fikk ulyd og byttet sine ved 220 000km, han kjører vesentlig hardere og har felg/dekk kombinasjoner som gir mer belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min har gått over 225' km og lageret på venstre side så egentlig ok ut, håper det er dårligere på andre siden :wink:

Jeg byttet pga at jeg synes det har blitt mer støy i bilen og mistanken falt på hjullagrene. Siden jeg planlegger å ha bilen en stund...

De er utgått på dato i følge mange og jeg er enig, men sliter samtidig med å se bedre alternativer totalt sett for min del.

....så fant jeg ut at det var like godt å ta en opprensking på skiver, nav lager og div. Bilen er jo tross alt 2 tonn og den har rullet noen kilometer på dårlige veier.

Tror ikke du skal frykte lagerbytte etter 129' km uten at jeg er noen lager ekspert. I mitt tilfell ble det en effekt ut av bytte foran noe som gjorde at støyen bakfra ble mer markant, men her snakker vi om støy som i bunn og grunn du må ha kjørt bilen over tid for å merke. Det er ikke snakk om noe lagerhavari her!

Du kan jo se gjennom tråden her å se hva jeg har gjort av vedlikehold på min bil. Dette er i hovedsak gjort over 200' km, og er hva jeg kaller 200' km service. Gjorde dette på min 530d også. Da ble feks alt av oljer byttet på girkasse, klokke osv. Det er opp til deg om du vil leve med litt slark her og der eller vil ha en bil som føles slik den gjorde som ny. Mye av understellsdelene jeg har byttet hadde glatt kunne blitt kjørt helt til EU kontrollen hadde sakt stopp, noe som kunne vært mange år og tusenvis av kilometer. Mye er opp til hva du selv vil gjøre.

Når jeg solgte min 530d bemerket kjøper at den føltes helt annerledes ut på veien (tight osv) en en 520i han kjørte mye, selv om min hadde gått dobbelt så langt (over 230'km). Dette var jo selvsakt fordi alt av undersellsdeler, bremser, dempere, fjærer osv var byttet ut ved 200' km.

Det er uansett ikke enorme summer i deler man snakker om her. Hvis du ikke gjør arbeidet selv så vil det nok derimot bli endel dyrere.

Hadde sovet godt hvis jeg var deg, 129000 er ikke mye for en kvalitets BMW :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baklagrene mine ble byttet for noen år siden, men det var i følge kvitteringen pga. bremseskjoldbytte.

Det høyre fremlageret tok kvelden på ca. 225kkm, og det venstre tok kvelden på ca. 235kkm. Tviler på disse har vært byttet før, men en vet jo aldri. Fikk forresten ulyd i det venstre lageret samtidig med at jeg satte på tunge 20". Det var nok på randen til å ryke før også, men det viser allikevel hvor stor påvirkning hjulene har på understellet. Bare å skru på større felger fremkalte ulyd som nok ikke ville dukket opp på noen tusen enda med originaldimensjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betryggende lesing dette da gutter:-)!

Lurer på om jeg bare hopper bukk over den garantiutløpstesten, alt virker tight og fint på bilen, og det er ingen ulyder. Slitedeler får jeg jo garantert ikke skiftet på garantien uansett...

Er selvfølgelig veldig intressert i å holde bilen i perfekt stand jeg som dere, det er derfor litt avskrekkende å lese om hvilke innvirkninger 20" eller stooore tunge hjul har på understell... Men synes e-38 ser mer "rett" ut med litt størrelse på hjula. Blir nok shopping iløpet av vinteren...

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke må betale for den testen så hadde jeg nå tatt den alikevel.

Er nå alltids noe som kan dukke opp.

Ja da hadde ikke jeg heller nølt... Må nok ut med 2200,- for NAF`s garantiutløpstest. Og jeg kommer rett fra to ferier :( så boka er ikke akkurat full for øyeblikket...

Men vi får se...har jo til 15.oktober...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg ferdig med en side! :)

Venter fremdeles på en abs sensor på andre siden, men regner med den kommer i morgen fra Koed.

Ble litt småproblemer i dag også.

Delen som skulle presse inn lageret viste seg å være dreiet 1 mm for lite inn i sentreringen slik at segerringen ikke kom skikkelig i inngrep.

4vrnlbyt3mjp0kj0qgox.jpg

Måtte dermed dreie av 1 mm på en allerede ferdiglaget del med de problemer de fører med seg i angående feste i dreibenken, oppretting mm. Er jo en amatør på området.

Så var det bare å starte montering

fgh86zl2j8fv3f8vp1oz.jpg

Her er lager, bremseskjold og tiltrekking for håndbrekk montert.

1eql0ejc1w4iv76dqvhc.jpg

Nav og alle delene til håndbrekket og abs sensor på plass. Drivaksel er også på plass. Mutter er tiltrekt med moment.

1db6xn7zlm31zhv38tq8.jpg

Ny bremse skive, og klosser montert. Jobben er gjort, på denne siden.

Takker så mye for tips og råd (for ikke å glemme trøst) som har kommet, det har vært til stor hjelp. Hadde ikke blitt et så bra resultat uten den :!:

Så er det bare å sette igang på andre siden i morgen. Det bør gå greit nå når alt er klargjort. Nesten slik at jeg gleder meg til å sette igang. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Det startet egentlig på vei til arbeid i går da jeg ved en tilfeldighet så at airbag lampen så vidt fadet sakte ut fra knall rødt til svakt lysende før den til slutt sloknet.

Merkelig tenkte jeg og så får meg at sensoren i setet eller lignende var i ferd med å ta kvelden.

Etter at jobbnatten var over tok jeg fatt på den lange veien hjem.

Airbag lampen startet å lyse litt igjen få minutter etter start. Så kjente jeg plutselig at masasje setet var i full gang. Prøvde å slå det av men det var ingen reaksjon i bryteren. Sjekket setevarmen og den var helt død.

Tenkte med en gang at her må det være kabelbrudd i setet.

Så begynte det elektriske rattet å kjøre opp og ned

Kupe lyset tente og slukket og tente igjen.

Ingen av multifunksjonsbryterene på rattet fungerte.

Den integrerte telefonen slo seg av.

Så begynte det å plinge i alarmen som varsler feil.

Her var det reneste målfesten, pling, pling, pling, feil på feil dukket opp og dette var feil jeg aldri før hadde sett.

Ok, tenkte raskt på at her må det være mangel på strøm, jordfeil.

Sjaltet fort over på ladespenningsmåling på kjørecomputeren og den viste 13,7-13,8 volt. Det skulle være nok.

Stoppet på en busslomme og gikk ut av bilen for å puste ut.

Registrerte at bremselysene sto å lyste. Kupelyset hadde normalisert seg, men sto konstant på. Rattet levde fremdeles sitt eget liv.

Mistet kontroll over kjørecomputeren, men hendelen for blinklys fungerte fremdeles.

Stoppet bilen.

Startet igjen.

Greit, mange av feilkodene var forsvunnet, bremselysene lyste fremdeles konstant, men fant ut at bilen var i kjørbar stand. Bryterer på ratt og midtkonsoll var stort sett døde, bortsett fra at radioen kunne opereres direkte på enheten.

Kjørte hjemmover mens jeg ringte BMW.

Det begynte å gå mot ettermiddag, men ringte rett på verkstedet.

Forklarte problemet så godt jeg kunne (Hele bilen er blitt fullstendig gal!)

Det ble stille i 10 sekunder og jeg hørte tasting på en pc.

"Jepp vi har delen inne, bare å komme og hente den"

Bra feilsøking via telefonen der!

kdzz8bvm6pspd072g1m6.jpg

Brukte vel 30 minutter effektiv skruing i garasjen min og nå er bilen helt i orden igjen.

Så fortvil ikke om alt skjærer seg, for ca 400 kroner får du ny spenningsfordeler som du enkelt monterer bak tenningslåsen!

Dette er nok de verste feilsymptomene jeg har hatt på en BMW, og noe av det enkleste å ordne.

Puster lettet ut og sover godt i natt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...