Bmwray Skrevet Mai 24, 2008 Skrevet Mai 24, 2008 Hei. Har satt på k&n filter på en e36 320. Filteret er skrudd rett på der hvor orginale luftfiltere satt rett inn på innsuget til bilen. Jeg Fikk med sånn slange som man skulle feste til et sted så det kunne blåse luft uttenifra og inn på filteret, tredde røret inn på der hvor orginale luftfilterboksen får luft fra (plastdeksel ved grillen) Jeg tror ikke det blir kald nok luft siden det kommer jo bare til og blåse kaldluft inn på halve siden av filteret og andre siden av filteret er det jo varmt og nærme motoren. Er det noe krise hvis den får inn litt både varm og kald luft? Hva kan i såfall skje hvis den får inn litt varm fra ene siden og kald fra andre siden? Kansje det blir for varm luft for motoren? Har ikke peiling.. Den går rent, har en liten tendens til og gjøre et fjusk hvis jeg står rolig i 1 gir og holder gassen i bånd, akkurat som den får litt for mye luft kansje.. men når jeg kjører vanlig går det helt fint.. Takker for svar
///MoePower Skrevet Mai 24, 2008 Skrevet Mai 24, 2008 Det eneste som skjer når du får varm luft inn på den ene siden, og kald luft inn den andre er at luften blander seg og du får en lufttemperatur midt mellom de to. Det er ikke farlig at motoren får varm luft, langt ifra, men bilen går bedre når den får kald luft enn når den får varm luft. For det første fordi motoren får en lavere forbrenningstemperatur, og for det andre fordi luften trekker seg sammen jo kaldere den blir, og når luften trekker seg sammen vil motoren få plass til mer oksygen kan du si. Jo mer oksygen, jo enklere forbrenner bensinen, da bensinen ikke ville brent/eksplodert uten at den hadde fått oksygen. Derfor anbefales det å bruke et varmeskjold mellom filteret og motoren, spesielt på biler hvor filteret står rett ovenfor eksosmanifoldene. Hvis du ikke bruker en slik slange du snakket om og/eller et varmeskjold kan du risikere at bilen går dårligere med åpent filter enn orginalfilter sies det, nettopp fordi du får inn varmere luft da. Uansett: det er ikke skadelig å kjøre med varm luft til filteret, men det optimale ville jo være å få kaldest mulig luft inn. Det jeg nevnte ovenfor her er blant annet èn av grunnene til at man bruker intercoolere for å kjøle ned luften på turbobiler, til dels kombinert med at man der vil unngå tenningsbank, men tenningsbank skal jeg ikke gå inn på nå, for det blir ikke noe problem for deg som kjører motor uten turbo. Anbefaler deg ihvertfall å bruke et varmeskjold, det kan du enkelt lage til av et stykke aluminium eller noe annet som beskytter mot "varmestråler"
Sir Hofstad Skrevet Mai 24, 2008 Skrevet Mai 24, 2008 Til opplysning henter man 1 PSI/HK effekt pr 5 grader Celsius lavere inntaksluft.
Alex88 Skrevet Mai 24, 2008 Skrevet Mai 24, 2008 Sorry at jeg stjeler tråden din litt men jeg lurte på om du får kjøpt kun K&N cool pipe får å få kaldt luft til filteret? Vil ha et svart rør, sett etter rør flere steder men finner bare i sølv
hagenisse Skrevet Mai 24, 2008 Skrevet Mai 24, 2008 Litt mindre effekt når du står stille på tomgang er vel ikke så nøye? I fart er neppe forskjellen enorm og dekker man til med masse varmeskjold er det jo ikke akkurat åpent filter lenger. Da kunne man like gjerne kjørt k&n-filter i orginal boks.
Bmwray Skrevet Mai 25, 2008 Forfatter Skrevet Mai 25, 2008 takk for så mange grundige svar Jeg får prøve og skaffe et sånt deksel som kan sitte på den ene siden! Filteret ble kjøpt med sånn "slangekitt" Betalte mye for bare den lufteslangen og noen strips også en brakett.. Jeg betalte 1250kr! Ville heller kjøpt et k&n filter også dratt på bilxtra eller thorshow og kjøpt et rør og lakkert det svart.Du vil spare kansje 400kr på og gjøre dette Hvor lenge kan jeg kjøre med det uten og rense det? Det lå i forsegling ferdig oljet fra fabrikken.. Hvor ofte må det renses og oljes?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå