Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 318is maskin, 93 modell som har fått helt ny topp for ca 20.000km siden. motor er tot kjørt ca 180.000, har nå fått tak i en annen is maskin som jeg putter i bilen min for så og konvertere til turbo på den andre.

Det jeg lurte på var :

Hva får jeg for ca 50.000 ca ?

Hva bør jeg gjøre, arbeidet gjør jeg selv. tenkte selv på bytte av innmaten til noe kraftigere, porting av topp skal og til, det ordner EBB forhåpentligvis. men med tanke på å få mest mulig ut av motoren, å på best mulig måte slik at bilen og kan brukes til noe mer enn en "banebil", tenke på at en ikke sliter ut motor bare etter en sesong med kjøring, men at bilen kan "brukes".

Er det mulig og få turbotrykk fra f.eks 3300 rpm ca..

Har dere forslag ?

Skrevet

For 50000 får du vertfall en hel del. Svært mye vil jo selvsagt avgjøres av hva du kan gjøre selv og ikke, og hvilke tilbud du får på deler rundt om.. Kompressor må vel også kunne vurderes?

Uansett kan du kjøre litt trykk uten å bytte innmat, uten at det skader motoren, men å dure rundt på 1 bar uten å gjøre noe mer, kan jeg ikke tenke meg at gjør annet enn skade på lengre sikt, slik du beskriver.

Er jo masse info om dette på forum, også angående is-turbobygg.

Skrevet

kompressor kit til denne er jo umulig og finne... har lett en stund selv og som regel bare til 6 syl motorer det fins.

Men tror det blir turbo, og kjøre med datasprut så kan en jo kjøre med et høyere trykk som alikevel er "mildt" med motoren som om du kjører med vanlig sprut og 0.6 i trykk ifølge Vs motor...

Kan montere det meste selv, det jeg ikke klarer fikser de utdanna mekaniker kompisene mine hehe.

opp mot 50.000kr så bør jeg kunne hente ut store krefter. men her ligger utgifter til letta svinghjul, kraftigere clutch, ic seff. bør en gjøre noe ellers med drivverket ?

Diff sperre skulle jeg og hatt, hva passer her ?

Skrevet

du får nokk ferdig motoren for 50k sålenge du bygger selv:) men koster jo ikke mange lappene ekstra å bygge på en m50b25 motor da.. og da er jo potensialet mye større..

kompressor tror jeg blir for tungt for motoren å dra.. det funker sikkert, men fortsatt litt "pinglete":P

Skrevet
du får nokk ferdig motoren for 50k sålenge du bygger selv:) men koster jo ikke mange lappene ekstra å bygge på en m50b25 motor da.. og da er jo potensialet mye større..

kompressor tror jeg blir for tungt for motoren å dra.. det funker sikkert, men fortsatt litt "pinglete":P

gidder ikke konvertere til m50 motor da jeg må bytte hele understell + drivlinja.. det blir for mye arbeid, både på å skaffe bra nok deler og arbeidet der etter også da jeg heller ikke kan bruke bilen. har en motor som kan stå i bilen mens jeg konvertere denne..

Hvor bør jeg handle delene henne mener dere ? Å hva bør jeg kjøpe ? Har ikke så sinnsyk erfaring på turbo å innmat annet enn montering av det :twisted:

Skrevet

du må ikke bytte understellet, 318is har 325/328 understell , trenger bare bytte kardang og den bakerste mellomakslingen og stabstag forran.

kardangen trenger du heller ikke bytte, men kan være lurt. turbo hører hjemme på japsebiler, kjøp deg en m50b25/m52b28 og sett på en kommpressor. får ikke bedre motor en det ;)

Skrevet
du må ikke bytte understellet, 318is har 325/328 understell , trenger bare bytte kardang og den bakerste mellomakslingen og stabstag forran.

kardangen trenger du heller ikke bytte, men kan være lurt. turbo hører hjemme på japsebiler, kjøp deg en m50b25/m52b28 og sett på en kommpressor. får ikke bedre motor en det ;)

hvorfor kjøre rundt med den stusselige kompressor lyden, når du kan kjøre med turbo?

Skrevet

slutt og små knoffa å hjelp meg heller med valg av deler, hvor jeg skal handle de osv +++

å oppsett og. hvordan det skal brukes.

Skrevet

Kjøp deg f.eks et Haltech E6X,en GT2554R turbo,en IC og du er godt igang. Dysene på M42'n veit eg ikkje størrelsen på om det trengs å oppgradere...

Kjøp på Ebay,billigt frå Usa om dagen:)

Skrevet

a dekk sa at jeg trengte 328 mellom aksling å 325 bakstilling med diff vis jeg ville ha et oppsett på 500hk, du sier jeg har 328/325 understell ? Hva har jeg som er det då av understellet ?

Skrevet

a dekk sa at jeg trengte 328 mellom aksling å 325 bakstilling med diff vis jeg ville ha et oppsett på 500hk, du sier jeg har 328/325 understell ? Hva har jeg som er det då av understellet ?

Jeg har ikke mye peiling på turbo, men et oppsett på 500hk?

skal du dra 500 hester ut av en 316 motor?

lykke til?

jeg ville gått for en 325 motor og feks kjøpt turbokitttet jeg har til salgs.

Skrevet

ville nok au byttet til 328 mellomaksling og diff. men bakstillinga er lik så hvorfor du skal gidde å bytte den vet jeg ikke. bremsene skal også være like

Skrevet

Ikke 316, men 318is.

Men du skriver at du skal kunne bruke bilen til daglig...Håper virkelig ikke du satser på 500 hk!! hehe...Om du bytter innmat kan du sikkert kjøre trygt på rundt 250hk, vil jeg tro? Fra en som heller ikke har så maks peil på turbo, for øvrig :)

Skrevet
Ikke 316, men 318is.

Men du skriver at du skal kunne bruke bilen til daglig...Håper virkelig ikke du satser på 500 hk!! hehe...Om du bytter innmat kan du sikkert kjøre trygt på rundt 250hk, vil jeg tro? Fra en som heller ikke har så maks peil på turbo, for øvrig :)

Må ikke bite seg helt fast her np i hva som blir skrevet. daglig, blir nok ikke daglig me 500, mn går an å ha flere innstillinger på dette da.250gamp funker hverdagslig.

Føler denne tråden har sklidd ut en del i forhold til seriøse folk og hjelpen he og få...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...