Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Registrerte meg akkurat her på forumene og må bare få understreket med en gang at jeg ikke har den minste snøring på bil. Det jeg derimot har, er følgende problem:

I juni i fjor kjøpte jeg en effektboks fra Diesel Tuning. Alt var fryd og gammen helt til jeg en eller annen gang i løpet av vinteren merket at boksen ikke lengre ga noen effekt. Jeg sendte inn boksen og fikk en ny en i retur som jeg har montert på. Men heller ikke nå merker jeg noe ekstra effekt. Så vidt jeg kan skjønne er det ikke boksen det er noe i veien med, men bilen. Noen som har forslag til hva dette kan være?

Kan for øvrig nevnes at jeg i en liten periode i vinter hadde trøbbel med at bilen var strømtom når jeg skulle starte. Dette gikk over av seg selv etter et par dager, men kanskje dette kan medføre en "resetting" av bilens system? Ikke vet jeg :)

Bilen er for øvrig en e46 320D 98/99-modell

Setter stor pris på all hjelp! :D

Skrevet

Ikke bruk power boks, det overtyrer og manipulerer signalet til hjernen i bilen. Og det er ikke bra for den, kan i værste fall ødlegge motoren.

Bruk heller pengene på en ordentlig chip, der de leser av orginal programmet og sender ned til tyskland og får laget ett spesial program akkurat for din bil ;)

Hør med bant annet ts-racing ;)

Skrevet

MYE bedre med chip ja : ) en smule dyrere å men : / kan jo sjekke om ledningen til lmm her hel da, og om alt sitt som det skal.. viss den går skikkelig rævva dårlig så kan det vel være lmm som er ødelagt.men så dårlig går det vel ikke !?! ; P

Skrevet

Skjønte egentlig at "bedre med chip"-kommentarene måtte komme :P Men jeg vil altså ha boks. Nå har jeg jo også betalt 4000 kr for denne boksen, og skulle jeg nå velge å chippe, må jeg ikke bare betale for dette, jeg har også kastet vekk 4000 kr.

Har uansett 2 års garanti på motor og drivverk etc, så jeg satser på at det går bra. Bilen går for øvrig akkurat sånn den skal nå (originalt), så det er ikke noe i veien med den som jeg merker. Bortsett fra at den da ikke vil godta boksen min.

Andre forslag til hva som kan være galt? "lmm" vet jeg ikke hva er engang :P

Skrevet

Hvis ikke pluggen som går inn i dieselpumpa er skikkelig festet, vil vel ikke bilen starte i det hele tatt? Har sett over alle koblinger, og det ser ut til at alt sitter som det skal...

Kan det ikke være noe med selve "hjernen" da? At noen "instillinger" på den kan gjøre susen? Hadde bilen på oljeservice i vinter, og da driver de vel å styrer litt med hjernen for feks å sette neste intervall for service osv... Kan dette ha noen som helst betyding? Jeg blir sprø! :P

Skrevet

Jeg hadde KCR-boks på min, og der kunne jeg ta bort boksen fra ledningene, da virket den bare som om den ikke var tilkoblet. Derfor tipper jeg at en av koblingene ikke har kontakt, og mest sannsylig den som går ned til dieselpumpa- bare fordi den er vanskligst å komme til :twisted:

Inge B.

Skrevet

siden dde 4.0 som jeg mener du har, er et system som lærer, skal du ikke se bort fra at den har "justert seg ned" selv..dette fordi den over tid ser at (ved å lese åpningstid) bilen får mye mer diesel enn hjernen "sa"..

hva skjer hvis du tar bort boksen og kjører noen turer?

Skrevet

Hvis ikke koblingene har kontakt, vil vel heller ikke bilen starte? Den originale kontakten går jo via effektboksen, og deretter inn i dieselpumpa. Det går vel ikke an at den er "halvveis" tilkoblet, slik at kun de originale signalene kommen gjennom, og ikke effektboksens :P

Om jeg har DDE 4.0... Er det ikke noen mulighet for å "flashe" dette slik at det blir blanket ut og vil godta boksen min igjen, slik den gjorde i starten?

Det er ingen forskjell om jeg kjører med eller uten boks. Den yter originalt uansett. Signalene fra originalkontakten går altså upåvirket gjennom boksen og inn i dieselpumpen.

Skrevet

skjønner hva du mener med å flashe, men dette er et uttrykk som brukes om å chippe.

få bilen inn på et bmw verksted, og få dem til å nullstille innlærte verdier. dette gjøres ved hjelp av dis..

er forøvrig helt ening, bilen starter ikke om boksen ikke er koblet til pumpa...

Skrevet

NB! dette er forutstatt at boksen fungerer, og er koblet til turbotrykksføleren.. (hvis den skal det).

jeg kan heller ikke garantere at dette er feilen, men jeg antar det..

Skrevet

Jeg har som sagt fått en helt ny boks nå, siden jeg trodde den gamle var defekt (Verkstedet tok meg tydeligvis på ordet da jeg sa den var ødelagt. De testet den ikke engang :shock: ). Så at 2 bokser ikke fungerer er nok ikke helt sannsynlig...

Om boksen er koblet til turbotrykksføleren vet jeg ikke, men det er jo bare en plugg å koble... Jeg har ikke snøring på dette :D

Men tusen takk for all hjelp! Skal prøve å få den inn på et verksted og få dem til å nullstille. Hvis ikke dette gir resultater får jeg heller "krype til korset" og ordne med skikkelig chip.

Noen formening om hva dette (nullstillingen) vil koste? Og hva er "dis"?

Edit: Og bør boksen være koblet på når jeg skal nullstille?

Skrevet

bmw hjerner lærer å finer ut av det meste dill dall av ting å tang so blir koblet på her og der..

en jeg snakket med på auto teknik her på sørlande sa at det var noe dritt med bmw siden hjrnen fant ut at det var noe "galt" et sted så da stilte den tening å all verden... å bilen gikk DÅRLIG..

eneste som funket var chip å noe ant dyrt noe fra tyskland

• 2 years later...
Skrevet

Litt gammel tråd, men lurer på en ting i forbindelse med effektboks kontra chiptuning.

Vil kjørecomputeren på bilen vise riktig forbruk ved effektboks? Vil den vise riktig forbruk ved chiptuning?

Skrevet
Litt gammel tråd, men lurer på en ting i forbindelse med effektboks kontra chiptuning.

Vil kjørecomputeren på bilen vise riktig forbruk ved effektboks? Vil den vise riktig forbruk ved chiptuning?

Dethär är en intressant fråga och det är bara dem som verkligen har hållt på mycket med ecotuning som kan svara på det, för man måste mäta på riktigt för att veta.

Jag har hållt på mycket med tuning av tunga lastbilar för att få ner bränsleförbrukningen och det jag märkt, som framförallt ger felaktig visning på kjørecomputeren är då man ökar railtrycket.

Ökat railtryck ger mer bränsle in än vad systemet tror och det gör att du får högre förbrukning än vad kjørecomputeren visar.

Då effektboks går ut på att höjja railtrycket så kommer dem alltid att visa fel info i kjørecomputeren , så länge man inte kalibrerar om kjørecomputeren.

Samma sak om man ställer spridartiderna längre så visar också kjørecomputeren fel.

Vid chiptuning brukar man också öka railtrycket litegranna, men det är inte ett måste. Man ökar inte lika mycket som effekboksar. Dessutom kompenserar man med laddtryck/luft så felvisningen blir klart mindre.

Men man ska tänka på att kjørecomputeren inte visar 100% rätt varje gång man har gjort en förändring på bränslesystemet, så rätt sätt att mäta är att logga tankningar eller använda en riktig flödesmätare (vilken är väldigt dyr).

Mvh//

A.Fekzen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...