Galldrian Skrevet Mai 27, 2008 Skrevet Mai 27, 2008 Nettopp skaffet meg en 520 IAT ('98 ). Den har fulgt de fleste servicer og det meste er i god stand, den trenger dog et oljeskift. Regner med det ikke akkurat er rocket science og gjøre dette, men vil forhøre meg litt alikevel Jeg har fått vite at oljen jeg bør bruker er Castrol SLX Pro 5W-30, - Stemmer dette? - Hvor får man kjøpt det i Stavanger regionen? - Hvor mange liter behøver jeg? En annen ting er oljefilteret, fant et billigt alternativ på biltema: http://www.biltema.no/carparts/carpart_ ... emId=58929 Er dette godt nok eller bør jeg kjøpe det en annen plass? Ellers er det noe annet jeg bør være OBS på ved oljeskift på bilen? Setter pris på alle svar
Hansh Skrevet Mai 27, 2008 Skrevet Mai 27, 2008 Jeg fikk anbefalt den billigere ikke-merke oljen de selger på Bilxtra hos Vest Bilutstyr i Bergen (En av de største leverandørene til bilverksted i Bergensområdet som også er i Bilxtra kjeden). De pleier å vite hva de snakker om, men var skeptisk og ser an hva jeg gjør videre når jeg snart har tatt neste oljeskift. Mener det er ca. 6,5 liter som skal fylles på. Oljefilter koster vel så lite uansett om det er kjøpt på Biltema eller et annet sted? Pleier ikke stole på Biltema når det er litt kritiske deler det er snakk om.
camxer Skrevet Mai 27, 2008 Skrevet Mai 27, 2008 Hvis du allerede går for castrol olje, er det lite vits å spare penger på oljefilter... Mekonomen (ved securitas bygget) har castrol olje og mahle oljefilter. Bilextra ved stavanger taxi har grei olje som føres under "Comma" navnet, men det er mobil1 som står bak. Et annet alternativ er å kjøpe en 5W/0W-40 olje fra mobil1 (til og med OBS Bygg har dette). Litt rimeligere enn castrol, men jeg har iallefall god erfaring med den oljen. P.s Europris selger Mobil 1 5W-40 til 99kr per 1L flaske
Dirty Skrevet Mai 27, 2008 Skrevet Mai 27, 2008 http://www.bimmers.no/statisk.php?id=oljemengder der kan du se hvor mye olje du skal ha. husk å bytt oljefilteret og
Hansh Skrevet Mai 27, 2008 Skrevet Mai 27, 2008 Hvis du allerede går for castrol olje, er det lite vits å spare penger på oljefilter... Mekonomen (ved securitas bygget) har castrol olje og mahle oljefilter. Bilextra ved stavanger taxi har grei olje som føres under "Comma" navnet, men det er mobil1 som står bak.Et annet alternativ er å kjøpe en 5W/0W-40 olje fra mobil1 (til og med OBS Bygg har dette). Litt rimeligere enn castrol, men jeg har iallefall god erfaring med den oljen. P.s Europris selger Mobil 1 5W-40 til 99kr per 1L flaske Comma var den oljen jeg bruker selv akkurat nå ja. Dirtydicky: Ser ut som jeg husker noe ihvertfall! 6,5 liter olje stemte ihvertfall.
Galldrian Skrevet Mai 27, 2008 Forfatter Skrevet Mai 27, 2008 Var innom BilXtra i Stavanger. De rådet meg å bruke Syner-G 5W-40, så jeg kjøpte meg en 7l av det. Kjøpte også et oljefilter til rundt en hundrings som passer bilen. Jeg glemte å kjøpe tang dog, håper det gamle ikke sitter for fast
Hansh Skrevet Mai 27, 2008 Skrevet Mai 27, 2008 Var innom BilXtra i Stavanger.De rådet meg å bruke Syner-G 5W-40, så jeg kjøpte meg en 7l av det. Kjøpte også et oljefilter til rundt en hundrings som passer bilen. Jeg glemte å kjøpe tang dog, håper det gamle ikke sitter for fast Oljefilteret sitter i den ene av de to små svarte beholderne (den til venstre) på høyre siden av motorblokken nærmest fronten når du står foran biler og ser under panseret. Trenger bare en litt stor fastnøkkel/skiftenøkkel, men skal vel egentlig strammes igjen med momentnøkkel (står moment på lokket).
Galldrian Skrevet Mai 27, 2008 Forfatter Skrevet Mai 27, 2008 Var innom BilXtra i Stavanger.De rådet meg å bruke Syner-G 5W-40, så jeg kjøpte meg en 7l av det. Kjøpte også et oljefilter til rundt en hundrings som passer bilen. Jeg glemte å kjøpe tang dog, håper det gamle ikke sitter for fast Oljefilteret sitter i den ene av de to små svarte beholderne (den til venstre) på høyre siden av motorblokken nærmest fronten når du står foran biler og ser under panseret. Trenger bare en litt stor fastnøkkel/skiftenøkkel, men skal vel egentlig strammes igjen med momentnøkkel (står moment på lokket). Takk for info Jeg satser på å dra det til med håndkraft med det jeg makter, kan jeg ihvertfall ikke ødelegge noe
camxer Skrevet Mai 27, 2008 Skrevet Mai 27, 2008 Husk å fukte den nye pakningen med olje før du setter den inn mellom oljefilterhuset og lokket. Litt greit å få motoren varm også, da renner oljen fortere ut;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå