Gå til innhold

Kjølevann lekkasje


hylle
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

fikk plutselig et problem med e32 730'en min.

varmeapperatet inne i bilen gir kun varm luft ut, og det er ikke mulig og slå av varmeapperatet.. og det blir etterhvert veldig varmt inne i bilen.

bilen stod og gikk på tomgang, vinduene ble mer og mer duggete, og da jeg går ut av bilen legger jeg merke til at det renner kjøleveske nedover gata. det lekker altså under bilen like ved girkassen, kjølevesken koker.

det kommer ikke hvit eksos ut, så derfor tviler jeg på at der er topp pakningen.

Noen som har noensom helst ide om hva dette kan være?

Mvh Hylle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperaturen som du ser i instrumentpanelet i bilen, hvor varmt/kaldt viser den?

den står litt over midten, på merket mellom midten og mot det røde merket..

jeg skrudde av motoren da jeg følte at den kom til og gå over mot det røde feltet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel noken elektriske duoventiler som ikkje stenger for vatnet inn på registeret som gjer at du ikkje får kaldluft inni bilen.

De står åpne til de får strøm på seg.

Vil anbefale deg å trykkteste anlegget ditt for å sjekke tilstanden på det mht resten av symptoma du beskreiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar

Var ute og startet opp bilen nå,

nå har den ikke lenger dette kjølevann problemet, og den lufter fint inne i bilen, men derimot står temperaturen på instumentpanelet en stund på midten, før den plutselig begynner og vandre mot det røde feltet i stor fart..

begynner og mistenke toppakning som er gåen, eller?!

Leste på wikipedia, der står det

Gåen toppakning:

"En annen ting som også kan forekomme er at eksos pumpes over i bilens kjølevæskesystem og presser vann ut, og skaper et enormt trykk, som i sin tur igjen kan skade motoren voldsomt. Det bør ikke kjøres med en bil med gåen toppakning."

(problemet jeg hadde igår kveld)

" Inni bilen under kjøring kan en også finne ut om bilen begynner å få dårlig toppakning - temperaturnålen begynner å "vandre", det vil si at den kan stige opp til 100 grader "

(problemet jeg har idag)

Hva tror dere? flere ting jeg kan sjekke for om toppakningen er gåen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpne oljepåfyllingslokket og se etter om det er noe hvit gugge der og så sjekker du om det lukter olje/bensin av kjøleveska.

Om det er okey tar du bare og etterfyller vann og lufter systemet !

Takk for svar

Det var ikke hvit gugge under oljepåfyllingslokket, og det luktet heller ikke bensin eller olje av kjølevesken..

derimot var kjølevesken nesten tom nå.

så da blir mine spørsmål, hva er riktig blanding for kjøleveske, og hvordan lufter man systemet?

mvh Hylle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"riktig" blanding er 50/50, og du har vel en M30B30 motor? Da tror jeg du har en lufteskru på termostathuset bare? Det jeg bruker å gjøre da er å ta av lokket på ekpansjonstanken og blåse der samtidlig som jeg åpner lufteskruen, blåser til det bare renner vann ut.. Så kjører jeg en tur og parkerer den i oppoverbakke og etterfyller. Funker hver gang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du blåser vell ikke med luft ? da setter du heller haveslangen med vann nedi til vannspruten står opp av lufteskruen

.

men det pleier å holde å sette den i en bakk og bare fylle vann og holde litt turtall,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dirtydicky. Å gjøre slik Hoem nevner er noe som fungerer. Metoden din er jeg mer skeptisk til, hvordan får du da blandingen korrekt? Det du gjør er jo og spyle rent vann igjennom. Vannet smører ikke, det gjøre kjølevæsken. Vannet fryser, det gjør den ikke sammen med frostvæske i korrekt blandingsforhold.

Setter man den i bakke og bare etterfyller, så kan ting gå galt. Luftlommene i systemet kan bli så varme at de faktisk får topen til og sprekke. Dette forekommer (vet om ett tilfelle for ikke så lenge siden). De som hevder de har greie på det påstår at en varm luftboble er faktisk mer skadelig enn samme temperatur på vannet. (om jeg ikke husker helt feil)..

Mitt råd. Luft den ferdig først, slik Hoem nevner. Husk fortsatt og ha varme apparatet på fult en stund, ved første oppstart.

Det med bakke. Det skal ikke være nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...