bmwomar Skrevet Mai 28, 2008 Skrevet Mai 28, 2008 Har kjøpt deler på e-bay, ser på pakkesporinga at delene ligger i tolla på gardermoen. Kommer delene og tollregninga i posten eller må jeg betale toll før jeg får pakken? (ja jeg har søkt i forumet, og ikke funnet svar)
ChrZZ Skrevet Mai 28, 2008 Skrevet Mai 28, 2008 Du får det som oppkrav når du skal hente ut pakkene på Postkontoret. Tollbehandlingsgebyr + mva.
ChrZZ Skrevet Mai 28, 2008 Skrevet Mai 28, 2008 Dette gjelder da bare hvis totalprisen står utenpå pakken. Hvis den ikke står på pakken, så får du et brev om dette, hvor du må faxe eller maile inn en kvittering. Hvis du skulle falle for fristelsen og sende inn en falsk/feil kvittering (for å slippe mva og toll), og blir bustet, så kan du bli siktet for dokumentforfalskning. Bare en liten heads up
Der Barockengel Skrevet Mai 28, 2008 Skrevet Mai 28, 2008 Har kjøpt deler på e-bay, ser på pakkesporinga at delene ligger i tolla på gardermoen. Kommer delene og tollregninga i posten eller må jeg betale toll før jeg får pakken? Hvis du holder øye med pakkesporingen, skal du kunne se de forskjellige stadiene pakken går igjennom i fortollingsprosessen: a) -ankommet tollen, -stanset grunnet mistanke om momspliktighet c) -videresendt Hvis pakken blir stående på betyr det ofte at du får brev i posten der du blir bedt om å sende inn faktura før pakken kan bli behandlet - og det brevet kan ta ganske mange dager før det når deg. Hvor kjapt fortollingen går avhenger ofte av hvor du har kjøpt pakken fra; Amerikanere er som regel veldig flinke til å fylle ut informasjon om innhold og verdi på følgeseddelen til pakken, slik at den kan fortolles derfra. Pakker fra et land som Tyskland, for eksempel, kan være verre, siden tyskere ofte ser ut til å tenke at alle andre land er med i EU, og da betaler du 19% tysk moms til selgeren, og tollpapirer for landet pakken skal til, er det mindre nøye med...
bmwomar Skrevet Mai 29, 2008 Forfatter Skrevet Mai 29, 2008 Ser pakken er videresendt fra tollen, så da er vel al ok. Må vel betale tollen for å få pakken da
Der Barockengel Skrevet Mai 29, 2008 Skrevet Mai 29, 2008 Ser pakken er videresendt fra tollen, så da er vel al ok. Må vel betale tollen for å få pakken da Postens fortollingsavdeling lager en giroinnbetaling som følger pakken, og den betaler du når du kvitterer ut pakken. Summen du betaler består av momskravet (dvs. 25% av oppgitt verdi) pluss et behandlingsgebyr til posten som de krever for utført arbeid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå