Jump to content

E28 518i (1988) motoren ryker snart!


Tornado
 Share

Recommended Posts

Snakker vi om en M10B18? M40B18 eller M42B18?

Jeg tror vi snakker om den gamle M10B18 som ble produsert siden 1964 hvis jeg ikke tar helt feil.

Jeg tror ikke M40 kom i E28, men i E34.

M10 er en svært enkel motor og ikke mye dikk-dakk. Disse er enkle og relativ billige å overhale. Svakheten er vel vippearmene som kan knekke og skade kammen. Disse har kam-kjede som ikke er noe problem, men det hender at ventiltettningen slites med resultat av at olje suges igjennom ventilene. Dette sees på at man slipper gassen i nedoverbakke og når man trår inn gassen, så kommer blårøyken.

Å sette inn en M30B35 i en E28 vil kreve mye endringer på understell, fjærer/dempere, gearkasse, mellom aksling, diff osv osv osv.

Liker du utfordring, har masse penger og har tilgang på et proff verksted, så er det bare å sette igang. Du kan sjekke forskjellen med delenummerene på f.eks GS-Bildeler og se hva som må byttes. Da blir det betraktelig mye billigere å oerhale en M10, sette inn større ventiler, hardere ventilfjærere, nye vippearmer, kvassere Dr. Schrick kam, eksosanlegg, chip osv osv osv. Motornord i Sverige er eksperter på dette og denne type motorer/bil.

Da snakker vi om 150-160hk på en bil på 1200kg og dette er en kvikk bil!

Hey. lurer på om noen her her en E28 518i motor eller større som selges. :? tenker på og putte oppi en 3,5l men vet ikke hvordan dette blir, om det er mye som må tilpasses eller går den rett oppi? :twisted:
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...