Brasan Skrevet Juni 2, 2008 Skrevet Juni 2, 2008 Da har det jo selvfølgelig sprekt en slange i kjølesystemet, så vannet renner rett igjennom radiatoren, så må bare bytte slangene antar jeg, enkelt og greit. MEN plutselig har det kommet noen voldsomme vibrasjoner i bilen, jeg veit at hardyskiva må byttes, men det er ikke vibrasjoner fra den, for den kommer i tillegg når jeg gir på litt. Jeg trudde ærlig talt at hjulene holdt på å dette av. Men det var altså ikke tilfelle. Bytta klosser i foran i går, måtte slipe de til for at de skulle passe, er det da mulig at jeg har driti meg ut å slipt klossene skeivt, og at det har først til kast i bremseskivene? Men heller ikke sikker på det da det ikke vibrerer særlig når jeg bremser. Mulig det er noe annet som er gærnt også, da jeg tok ut instrumentpanelet i går for å skifte pærer der, viste det seg at der var en hel masse pærer som ikke var der, satt inn en ny pære i airbag sokkelen og vips nå lyser den konstant, eller den binker en god stund før den begynner å lyse konstant. så kan hende det er andre ting som er gærnt også, ABS lampa lyser ikke, bare når jeg starter motoren sånn som alle de andre varsellampene, så da er det vel ikke en sensor eller noe sånt som er gærnt, for da hadde den vel lyst konstant? Nå er ejg snart drittlei hele jævla bilen, kjøpte den forrige søndag, og det blir bare flere og flere feil.... selge/høgge faenskapet kanskje?
ingard Skrevet Juni 3, 2008 Skrevet Juni 3, 2008 Du har en del problemer ja. Virker som om den pæra var en hurtigløsning på et mer seriøst problem med airbagen din. Jeg tror du skal starte med en diagnose på et verksted. Det kan avsløre litt problemer. Når det kommer til den slangen er det bare å nappe rett av, og sette på igjen. Det blir masse søl, så ha en bøtte under bilen da kjøleveske forurenser. Får du problemer med lufting av kjølesystemet er det bare å søke på forumet, da det er masse info om det. Men prøv å hold det enkelt uten å miste for mye kjøleveske. Når det kommer til vibrasjonene så kan det være slitte foringer (styre/sporestag), feilbalanserte hjul, løse hjulmuttere/skeivt påsatte eller kanskje feil hjulstilling.
BMW 2002 Fredrik Skrevet Juni 3, 2008 Skrevet Juni 3, 2008 Nå vet ikke jeg hvilken årsmodell du har og kan derfor ikke svare på om du skal ha airbag eller ikke. Men tilfellet er hvertfall at BMW benytter så og si samme speedometer på alle sine E34, og derfor varriere utvalget av pærer bakpå speedometer ganske enkelt fordi du IKKE skal ha de. Derimot finns de som fjerner ei pære når et varsellys kommer opp for å skule eventuelle feil/mangler ved salg. De pærene som skal være til stede er: ABS (om du har ABS, ellers er ikke den pæra satt inn), Parkbremsindikator, Bremseslitasjevarsler, ladelys, oljetrykk, og en til som jeg ikke husker (husker den skal være rød) Sprekt slange kan være tilfelle av høyt trykk i kjølesystemet som er synonymt med gåen vannpumpe, termostat eller toppaktning. Men tviholder litt på termostat. I verste tilfelle har din radiator sprukket og må byttes. Vibrasjoner kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med, men det skal da ALDRI være behov for å slipe på bremseklossene for at de skal passe? Da kan du umulig gjort dette riktig! Men siden vibrasjonene kom etter at du har byttet bremseklosser har du vært av med hjula. Om det ikke er orginale BMW hjul har du kanskje mistet en senterring som gjør at hjulet blir ute av senter og vinrasjoner oppstår. Likeså kan tidligere eier kanskje sentrert hjulene på boltene som er vanskelig å få perfekt. Her er det bare å løsne opp å kjenne om du kan bevege hjulet på navet. Om det er tilfelle trenger du senterringer. Lykke til
ingard Skrevet Juni 3, 2008 Skrevet Juni 3, 2008 Sprekt slange kan være tilfelle av høyt trykk i kjølesystemet som er synonymt med gåen vannpumpe, termostat eller toppaktning. Men tviholder litt på termostat. I verste tilfelle har din radiator sprukket og må byttes. Ja, jeg skulle til å nevne det. Men ville ikke gjøre han ende mer nervøs. Det er trykk på slangene, og slangene morkner etterhvert. Så før vi skriker store problemer, så kan han jo starte der. Men allikevel verdt å legge merke til. Hvis du ikke hadde problemer med motortemp, hvit røyk av eksos eller olje i kjøleveska (el. omvent), så kan det like gjerne bare være en dårlig slange.
Brasan Skrevet Juni 3, 2008 Forfatter Skrevet Juni 3, 2008 Bilen det er snakk om er en 1993 BMW 520IA 24 V. M50B20 motor. I følge rattet skal det sitte en airbag der. Er en termostat som skal sitte på luftfilterboksen som mangler, den er bestilt å kmommer forhåpentligvis i morra. Nye klosser og muligens kalipere fra BMW er på innkjøpslista. Er 16" Borbet felger som sitter på. ABS lampa lyser opp når jeg starter bilen, og slokker som den skal. Men det er noe rart med instrument panelet, er ikke lys i det i annet enn div varsel lamper og blinklys og langtlys indikator. Diagnose hos BMW er planlagt. Bytte av hardyskive og foringer skal også skje så fort kjølesystemet er i orden. får kanskje ikke gjort stort annet da? EDIT: var ikke problemer med temp eller noe før det plutselig begynt eå lekke fra kjølesystemet helt utenvidere utenfor biltema. og frostvæske søl er jeg ikke redd for da jeg har vært nødt til å fylle på vann så mange ganger at det er mer eller mindre bare vann som renenr rett igjennom. MEN har lagt merke til at det er litt regnbue fage på vannet som renner ut, sånn som det blir hvis du har litt olje i en vanndamm e.l. så kan jo være topp pakningen(eller var det rett og slett topp det ble sagt) da? Men termostaten kommer på så fort jeg har den for hånden. foreløpig er slangene bare skjøtet sammen med en rørstump sånn at vannet ihvertfall skal gå igjennom systemet der. Men har en type som driver med NAF kontroller som skal se på kjølesystemet på fredag, så da kan det hende det blir orden på sakene da, om ikke annet får ejg ihvertfall beksjed om hvilke slanger o.l. som må byttes.
ingard Skrevet Juni 3, 2008 Skrevet Juni 3, 2008 Det er mange pærer i instrumentet. Og noen store som lyser opp speedometer osv. Du må av med et deksel, tror jeg, for å komme til dem. En termostat på luftfilterboksen? Har det noe med airbag å gjøre?
Brasan Skrevet Juni 3, 2008 Forfatter Skrevet Juni 3, 2008 Det er mange pærer i instrumentet. Og noen store som lyser opp speedometer osv. Du må av med et deksel, tror jeg, for å komme til dem. En termostat på luftfilterboksen? Har det noe med airbag å gjøre? De store har jeg bytta, men det hjalp ikke. termostat på luftfilterboksen har nok fint lite med airbagen å gjøra, men jeg spør også om kjølesystemet. det som var litt rart var at ingen på bmw visste hva den termostaten var til
ingard Skrevet Juni 3, 2008 Skrevet Juni 3, 2008 Det er mange pærer i instrumentet. Og noen store som lyser opp speedometer osv. Du må av med et deksel, tror jeg, for å komme til dem. En termostat på luftfilterboksen? Har det noe med airbag å gjøre? De store har jeg bytta, men det hjalp ikke. termostat på luftfilterboksen har nok fint lite med airbagen å gjøra, men jeg spør også om kjølesystemet. det som var litt rart var at ingen på bmw visste hva den termostaten var til Så vidt jeg vet, så kan man nappe av hele luftfilteret, og bilen går fortsatt. Men hvorfor trengs den å skiftes? Har ikke hørt om den. Eneste termostaten jeg har bytta i forhold til kjølinga er den som sitter i termostathuset, og bestemmer om vann skal sikrulere gjennom radiator. Er alle sikringene dine i orden?
Brasan Skrevet Juni 3, 2008 Forfatter Skrevet Juni 3, 2008 så vidt jeg akn se, er alle i orden. men det er to vannslanger som får igjennom der, hvis jeg hadde skjøta dem med en rørstump jeg tok fra en servant jeg fant liggende i kjelleren, hadde det bare spruta vann fritt i motorommet. Han bak dele disken hos BMW sa ihvertfall at det var en termostat. men det er ikke snakk om termostaten i termostat huset. lot han bak disken hos bmw kaste den som var ødelagt så får ikke tatt noe bilde. men kan se om jeg ikke finner den på realoem.com
Brasan Skrevet Juni 3, 2008 Forfatter Skrevet Juni 3, 2008 det er nr 10 på bildet her det står bare "Thermostat" i lista :\ http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=HB61&mospid=47370&btnr=11_1123&hg=11&fg=35
ingard Skrevet Juni 4, 2008 Skrevet Juni 4, 2008 Ok. Men hvis du/dere har kommet fra til at den må skiftes, så må den vel det. Jeg trodde det var noe på luftfilterboksen som skulle skiftes Ja, men hvis det ikke løser problemet har vi nevnt andre problemer som kan føre til ødelagte slanger. Lykke til. Jeg svarer på det jeg føler jeg har erfaring med. Den termostaten vet jeg dessverre lite om.
Brasan Skrevet Juni 4, 2008 Forfatter Skrevet Juni 4, 2008 Hehe niplene slangene skal tres på å festes med slangeklemmer, var ryki tvert av og satt inne i slangene, så den blir bytta i dag. gjør nok ikke alt bedre, men forhåpentligvis noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå