Gå til innhold

Felger til E34 525iX, hvor??


kuanov
 Share

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe 17"felger til min 525iX, men de er ikke så lette å finne.

525iX har 5x120 og et ET på 54. Bolter på 12x1,50.

Søkte på www.felgimport.no og der hadde de 3 sett felger til iX, men ET var jo på 35 til 40, noe som betyr at det avviker ifra den lovlige sporviddeforandringen på tilsammen 15mm, samme aksel.

Bruk av spacere er jo utelukket, da sporvidde-forandringen øker enda mere.

Eneste er jo å dreie ned anleggsflaten på felgen, som sikkert er utelukket det også, hvertfall for meg :)

Jeg leter etter noen 17"felger 5x120 med et ET48, fordi da får jeg en økt sporvidde på tilsammen 12 mm. :)

Dere andre iX-eiere, hvor har dere kjøpt felger??

Fant også ut at X3 og X5 har 5x120 og ET48 orginalt, men boltene er på 14x1,50.

Hva er X3's 14x1,50 kontra 525iX sin 12x1,50??

(Både 525iX og X3/5 har samme nav-diameter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Jeg støtte på samme problemet. Hadde hentet Rondell felger 10x17 bak, men da selvfølgelig ET20. Satt heldigvis på forumet her og fant ut at det er ET54 på ix'en, og fikk da byttet, med litt om og men. Tenkte meg ikke så godt om med tanke på endring i sporvidde og endte opp med ET35 på BMW 3'er replica felger, 7x17. Dette forandrer jo sporvidden med LITT mer enn 15mm. Når jeg rygger i oppoverbakke med fullt rattutslag går det borti på inni hjulbuen fremme på den ene siden, men ellers ingenting. Dekkene er 225/50-17, forbanna svære hjul på denne bilen. Dette gir økt rullediameter med 0,5 % ift originaldim. Alternativet var 235/45-17, da 1,6% mindre. Så nå sparer jeg jo 2,1% på km stand. :)

Alternativet hadde vært å kjøpe X3/X5 felger, men jeg var på jakt etter replica felger, og det hadde de ikke, samt at prisen var en helt annen. Det er jo ikke noe problem å bruke 12x1,50 bolter til x5 felgene, må bare passe på at de går langt nok inn, og gjør de ikke det bytter du til 14x1,50. Ellers er jo felger til Audi rundt ET45, men har vel stort sett 5x112 boltsirkel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte på www.felgimport.no og der hadde de 3 sett felger til iX, men ET var jo på 35 til 40, noe som betyr at det avviker ifra den lovlige sporviddeforandringen på tilsammen 15mm, samme aksel.

Det er vel bare noe de sjekker på eu kontroll osv? skal vel litt til for at noen faktisk henger seg opp i ET'n sånn utenom?

Bare lurer, for jeg har ikke peiling på slike ting jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal være veldig uheldig ja, om de henger seg opp i ET'en. De må vel av med hjulet og sjekke...

Jeg viser heldigvis bilen tidlig om våren...da med de orginale vinterhjulene :)

Jeg kjører nå på ET45 på sommerhjulene, men problemet ved for stor sporvidde er jo økt belastning på hjul-lagrene... Er vel kun derfor jeg vil holde meg innenfor spesifikasjonene...

Jeg også vil ha "BMW-lignende" felger, men er vanskelige å finne.

Er vel lettest å finne orginale E46, X3 og X5-felger...men prisen deretter da...

Kom gjerne med tips/linker om dere kommer over nye eller brukte felger med ET45 til 54.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på ET, må ikke det stå i vognkort for at de skal finne ut hva jeg skal ha når jeg er på eu kontroll?

I mitt vognkort under "min. innpress" og "maks sporvidde" så er det blank..

Vil det hjelpe meg noe når bilen skal til eu kontroll? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på ET, må ikke det stå i vognkort for at de skal finne ut hva jeg skal ha når jeg er på eu kontroll?

I mitt vognkort under "min. innpress" og "maks sporvidde" så er det blank..

Vil det hjelpe meg noe når bilen skal til eu kontroll? :P

Tja... Bilen er jo typegodkjent, og dermed så bruker de spesifikasjonene ifra bilprodusenten. Ligger vel opplysninger i chassinummeret som verkstedet bruker.

Tipper at om du foretar godkjent ombygging av bilen din, da først kommer opplysningene i vognkortet.

Er du heldig, så står ET'n inne på annleggsflaten på felgen, da må de jo av med felgen for å måtte vite ET'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey, eg har 325ix e30.. also med et47 org

og eg køyre no med 7,5x17 et 38 :)

Går fint det :)

Du kan nok fint køyre med et 40, viss du kjem øver felgar der..

Joda, takker for tipset.

Utvalget er hvertfall betraktelig bedre når en kommer ned på ET40 :)

Får bruke vinteren til å leite etter nye felger til iX'n :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et tips så kan du f.eks. gå inn på www.felgimport.no og søke på E46-biler. Fikk faktisk opp noen felger med ET40.

Og på www.gsbildeler.no , fortsatt E46, så fant jeg faktisk helt oppe i ET50.

Et annet spørsmål Joatle...har du gass/oljedemper på hanskerommet i din bil? Jeg har nemlig bare 2 stropper, 1 på hver side, i min iXT.

Såg på den OnlineETK'en at det var en demper som kunne være der i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...