Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei har en 1991 e36 316 3C tyskimportert. Så har jeg en 1991 e36 325 som jeg kan få billig. Hvilke deler må byttes for å få det godkjent hos biltilsynet? Altså 325 motoren i 316.

Skrevet

tror det er smart å søke og ha en god dialig med biltilsynet først. Men Motor, gir, drivverk, undestell, bremser må nok over.

Viss bilen din har vært i norge i over 10 år slipper du å betale avgift

Skrevet

Dette er et tema som kommer opp omtrent hver uke, og det er ingen overdriving. Søk og du vil finne masse om dette! Søkefunksjonen er kanskje ikke den beste, men det står en enkel beskrivelse om hvordan den kan brukes. Prøv f.eks. "e36 AND ombygging AND 325" eller lignende og velg å søke i Teknisk-kategorien.

  • 2 weeks later...
Skrevet

Da har jeg søkt litt

stemmer ikke, 320 og 325 har litt forskjellig mellomaksling. 325-diffen bygger litt mer fremover, derfor er akslingen noen mm kortere på 325. Men man trenger ikke bytte diff da, bare å sette inn m50 motor og la drivverket være. Det kan holde i årevis hvis man kjører normalt. Men du må bytte bremser bak og fjærbein+ stabstag foran for å få godkjent.

jensemann 23 (06.04.08)

Det som må byttes er:

Fremre stabstag

Girkasse

Sannsynligvis mellomaksling

Diff+drivaksler(Gjelder kun ved bytte til M50B25)

Fjørbein fremme

Fjører

Eksosanlegg

++ div annet som jeg sikkert har glemt:)

Mr_Sunde 23.08.06

Holder på å konvertere min 318 til 320.

Gir foreløpig f.... i godkjenning, da jeg har en motor som er gamlere enn bilen og dermed ikke får godkjent ombygging.

1- Skriv en søknad til biltilsynet

2- Ved aksept av søknad så er det bare å begynne.

3- Skaff deg delenummerliste fra feks. RealOEM til både 318is og 325 sånn at du ser hvilke deler som skal byttes.

4- Få en verkstedtime på et BMW verksted og få de til å bekrefte at delene er byttet.

5- Få deg en time hos biltilsynet for godkjenning.

Når det gjelder kostnader så kan jo det variere mye. Kommer jo an på prisene du får taki deler for.

Bremser på 318is er jo samme som på 325 så ingen problem der.

Prøv å skaff en motor fra en E36 som er like ny eller nyere enn bilen. Må også få taki motorfester.

Skaffer du motor fra en E34 så må du bytte bunnpanne og peilerør. I tillegg må få taki et skvalpedeksel som monteres under veiva. Du må også skaffe motorfester til E36.

Girkasse må byttes.(tror det er samme kasse på 320 og 325)

Mellomaksling fra 325 må skaffes. Samme med diff og drivakslinger.

Bak så må du bytte fjører. Demperen fr is kan fortsatt brukes.

Fremme så må du bytte fjørbein og fjører.

Må også bytte stabstaget fremme. Er forskjell på 4 og 6 sylindret motor.

Mulig du kan bruke radiatoren, men det er ikke samme delenummer på 325 og 318 is.

Du må ha ny viftetunnel.

Det var det jeg kom på i farten.

Mr_Sunde 23.08.06

Så har jeg begynt litt ang vegvesenet og sendt en mail. Men er det ingen her som har gjort det før?

Det er snakk om en hel delebil jeg har for hånden.

Skrevet

fikk svar idag.

Hei.

1.Sørg for tilstrekklig og god dokumentasjon på det kjøretøy du tenker å hente motor m.tilhørende deler fra. Du må påse at dette ikke er stjålet eller på annen måte tilhører andre.

2.Det er krav om at BMW Importør eller en av deres godkjente forhandlere utsteder dokumentasjon på at dette teknisk er forsvarlig og at det beskrives i denne hvilke komponenter som evet. må skiftes ut med komponenter fra BMW 325i delebil.

Vil for orden skyld understreke viktighet av at alle slike formaliteter er på plass før du rent fysisk påbegynner motorbytte og ellers annen ombygging. Når du har anskaffet evet. dokumentasjon kan du kontakte trafikkstasjon for klarering av denne og avtale om tid for visning av bilen.

Skrevet

Det er bare en formalitet, det bryr ikke statens vegvesen seg om. Er ikke lenge igjen å vente på bilen min. Så det trenger vi ikke å bry oss om.

Har og delebil med pappirer det jeg trenger er dokumentasjon på at det er forsvarlig.

Skrevet

Hørt det er veldig vanskelig å få godkjent firesylindrede E36 med sekser pga. vekt og diverse jeg? Er jo også forskjell at batteriet er bak på de med sekser.. Men mulig dette "vektproblemet" kun gjelder ombygging til M3?

Skrevet

Siden alt sammen må bli satt over ,absolutt alt. så skal det ikke være noe problem med firer til sekser. Men du er inne på noe Bjaa, en dum tommelfinger regel er at foraksel lasten blir ett problem og at total nyttelast lider pågrunn av motorbytte og det har endt med at noen må fjerne eventuelle bakseter og dermed redusere sitteplasser for og holde seg innenfor.

Skrevet

Jeg veide bilene på veien hjem nettopp pga dette. det skal og legges til at 325n hadde mer bensin og 316 hadde 2hjul en liten garasejekk og biltemas store skrallesett baki. 325 hadde også endel deler baki.

Bil Foran Bak Total

316i 600 700 1300

325i 680 680 1360

Dette var på vekta i Mysen.

Skrevet

Det er jo slik at tillat totalvekt ikke kan forandres, men hvis det er bare 60 kg om å gjøre trikser du til det. Bilen skal vises med full tank, så da kan du jo fylle akkurat det du trenger for så å henge opp flottøren sånn at det viser full tank i dashbordet. Hvis du vil skru litt etterpå kan du jo fjerne støydempingsmatta under baksete for ekempel.. Er mange ting å "spare" vekt på. :D

Skrevet

Nå har jeg vært i kontakt med bmw- Norge.

BMW har ikke lov å gi ut papirer på noen ting pga juridisk ansvar (fom 1994) detter er nå fult og helt vegvesenet sitt ansvar og vegvesenet har opprettet en gruppe for dette men de "holder de kjeft om" fordi det er mer arbeid for dem.

Han sa at alt ansvar lå hos vegvesenet, og anbefalte meg å prøve å kontakte klubbe eller lignede for å få papirer.

Han kunne ikke en gang gi meg papirer på at karosseriene var identiske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...