Gå til innhold

Varmegang/vannpumpe/termostat E36 (DIY-hjelp)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter med en 316 (1.6) compact som ikke klarer å holde seg kald. Også mener jeg at jeg har hørt noe om vannpumpe skovler i plast...

Symptomer;

Blir for varm ved tilfeldig stopp (må skru av motor i lyskryss)

Lekker kjølevæske

Tomme slager fra motor til radiator og tilbake igjen.

IKKE olje i kjølevæske.

IKKE kjølevæske i olje.

Kan det være at det bare er termostaten som er gåen?

Hvordan fjerner jeg eventuelt vannpumpa?

1.6 4 syl er ikke noe jeg har så voldsomt kjennskap til så litt hjelp hadde vært fint!

Nei.. altså det er ikke min bil.. høh 4syl... :shock:

Skrevet

høres ut som om viskose koblinga er dårleg jah, hadde det vert termostaten hadde den kokt uansett...vannpumpa begynne vel som regel å leke vist den er gåen? :)

Skrevet

vifta snurrer, derson vannpumpa lekker når den ryker, kan det jo sammenfalle med tap av kjøleværske... og tomme slanger..

Skrevet

Vifta snurrer anyway, men ved rett temp så tar den mer tak og snurrer fortere om du skjønner..

Om den funker, så får du en slik typisk gammel volvo lyd når den er i "inngrep"

Skrevet

Vannpumpe er også forbruksvare, er vel faktisk også det billigste å begynne med, ville bare gjøre oppmerksom på andre ting også, er kjedelig dette her.. Har vært borti dette selv.

Skrevet

og da var det bare instruksjonene på å bytte pumpa da :)

Må jeg av med vifte? hva med reimer.. regner med at det er regreim på denne.. må den av?

Skrevet

Da gjør jeg et forsøk:

1. Fjern plastdeksel rundt radiator.

2. Løsne vifte(viskosekobling), dette gjøres med en 32mm fastnøkkel. OBS! Linksgjenger.

3. Løsne(men ikke skru helt ut) mutterene som sitter i forkant av reimhjulet som du nettopp har fjernet viskosekoblingen fra, vannpumpen sitter nemlig bak dette reimhjulet.

4. Ta av drivrem. Dette gjøres ved å sette en skralle med tilhørende pipe innpå en bolt som sitter på reimhjulet diagonalt for det nevnt i punkt 3. Husker dessverre ikke hvor stor pipe du må ha, men det finner du ut av. Du må overvinne en liten motstand ved å trykke skralla ned, da vil du se at drivreima blir slakk. Hold grepet samtidig som du plukker av reima.

5. Skru nå de fire mutterene nevnt i punkt 3 helt ut, nå vil du se vannpumpa, den sitter med 4 muttere hvis jeg ikke husker helt feil. Vær obs på at pumpa kan sitte litt. Pass på å sette en balje eller noe liknende under bilen for å samle opp kjølevæsken som nå vil renne ut. Når du har gjort alt dette er det bare å gjøre alt sammen om igjen i motsatt rekkefølge.

6. Fyll opp kjølesystemet med kjølevæske. Start motoren og vent til den har oppnådd arbeidstemperatur. Løsne nå plastskruen som sitter ved siden av påfyllingslokket til ekspansjonstanken. Når det ikke lenger kommer bobler i væsken som pipler ut så er systemet fritt for luft, ferdig! :) Etterfyll eventuelt væske som har forsvunnet.

Puh, håper dette hjalp noe.. Bare spør hvis noe er uklart.

• 2 years later...
Skrevet

om det er viskosen, så merker du dette ved og stoppe vifta med en av hendene, (gjerne med hanske om ønskelig) om vifta gir mye motstand (mer en normalt) er det mest sannsylig at denne er gåen.

Skrevet
  rando0m skrev:
om det er viskosen, så merker du dette ved og stoppe vifta med en av hendene, (gjerne med hanske om ønskelig) om vifta gir mye motstand (mer en normalt) er det mest sannsylig at denne er gåen.

Vil ikkje vifta gi mindre motstand, altså at det er lett å stoppe den, om viskosekoblingen er defekt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...