Gå til innhold

Byttet viskosekobling på E39 M5. Hjalp ingenting. Hjelp!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp byttet viskosekoblingen på min E39 M5. Gikk forsåvidt greit å bytte den ettersom jeg laget meg et fint verktøy da jeg bytta det på 540'en.

Starta den opp, ga gass og vifta var med hele tiden. Høres ut som en gammel volvo rett og slett. Kjørte meg en lang tur for å se om kanskje det hjalp. Neida, helt lik nå også. Jo høyere turtall jeg kjører på, jo fortere går vifta. Den slår aldri ut. Er med hele tiden. Skjønner ingenting jeg nå. Kjøpte jo helt ny viskosekobling og greier. Kan det være noe annet galt?

Skrevet
Den SKAL gå hele tiden. Men når det blir varmere går den fortere.

Ja, jeg vet at vifta skal være med rundt hele tiden, men vifta skal gå fortere når den blir varmere. Altså, hvis jeg lar bilen stå å gå på tomgang i denne sommertemperaturen (25 grader), så skal den egentlig begynne å gå veldig fort når bilen blir for varm, men det gjør den ikke. Den har en fast hastighet hele tiden, og når jeg gir på, følger den turtallet. Hvis jeg gir på mye på tomgang og får litt skikkelig turtall, så slipper den taket på en måte og da følger den ikke turtallet lenger. Men så begynner den på igjen etter en liten stund. Så er noe galt her...

Skrevet

En slik viskøs vifte er fyllt med teflonvæske som gjør at den har en viss motstand, som stiger med påvirkning av varme.

Når motoren står og vifta er kald skal det være en jevn og myk motstand, ved varm motor noe mer.

Skrevet

Når motoren går på tomgang med kald kjølevæske skal det være svært lett å holde igjen vifta med fingrene. Med økt temperatur blir det tyngre og tyngre.

Skrevet
En slik viskøs vifte er fyllt med teflonvæske som gjør at den har en viss motstand, som stiger med påvirkning av varme.

Når motoren står og vifta er kald skal det være en jevn og myk motstand, ved varm motor noe mer.

Ja, riktig. Sånn den er nå, så hører jeg nesten ikke motoren min engang fordi vifta bråker så sinnsykt. Temperaturmåleren står på under halv hele tiden. Er noe galt her, fordi jeg bytta på 540'en og da ble det mye bedre. Da slo den inn når det ble for varmt.

Skrevet

lever tilbake den du fikk. for den du fikk har fått sikkert feil behandlet. den skal aldri legg (vann rett) og den skal altid stå opp reist. vist den ikke gjør det så blir den ødelakt å fungerer ikke sånn den skal gjør.

Skrevet
lever tilbake den du fikk. for den du fikk har fått sikkert feil behandlet. den skal aldri legg (vann rett) og den skal altid stå opp reist. vist den ikke gjør det så blir den ødelakt å fungerer ikke sånn den skal gjør.

Bestilte den på nettet, så ja, den har blitt kastet rundt i posten... Mulig den kommer seg etterhvert? Skal prøve å holde igjen med avis i morgen når bilen er kald, fordi da ser jeg fort om den fungerer eller ikke. Sant?

Skrevet

Har og hørt det at de skal aldri ligge vannrett, men min kom i posten og den lå vannrett. Da vi skrudde på viftebladene så lå den vannrett, og den funker akkuratt slik den skal for det.

Skrevet

Skal ligge med noe under ene siden av kobling slik at den kommer omtrent 45 grader av vannrett :D

Da er det vanskelig å legge den i vannrett posisjon.

Poenget er at de ikke tåler lagring i denne stillingen da teflon vil lekke.

Holdt på mye med disse og etter info fra en gammel traver har jeg søkt etter ny teflonvæske på bla lastebilverksteder, men ingen som kan skaffe lenger.

F&S og Behr vifter er forressten ikke til å fylle.

Opel og noen andre kan fylles, men det er mulig å bygge om,mener jeg å huske.

Svært skjelden det går mekanisk i stykker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...