Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en liten økt på diffen igår. Det er jo store diffen med sperre. Men jeg synes at sperra har vært litt slapp i det siste. Så jeg laga meg noen braketter til å skru fast på de utgående akslingene på diffen for å måle hvor mye newten den slapp på. Satte den i skrustikka og drog til. Den slapp på 40nm! Noe som er veldig lite. Jeg har jo hatt denne oppe før og shimsa opp 0.5mm. Men det ser ikke ut for at det har gitt noe utslag. Så jeg prøvde meg frem helt opp til 2mm. Da ble den bra og slapp ikke før på 140nm.

Hadde også kjøpt inn komplett pakningsett. Så alt det ble bytta i samme slengen.

Lager brakett

ciun6pink8fckxxwp0dv.jpg

vnk2ii1pqi2bxqbmcckh.jpg

Gamle shimsen på 0.5mm

ngamxh35owhsu9r2zu0u.jpg

De to nye på 1mm hver.

s5mu8b7l9799z96rvgwb.jpg

w37esttxs1r4ds6objt5.jpg

Sjekking av nm

gg9on8efuwk07sec3qxt.jpg

Simmeringen i front var helt gåen. Kom jo ut i biter. Fjæra hadde hoppet av å greier. Flaks at jeg bytta dette nå :)

nu8mptwcptzvtkowedsl.jpg

Ferdig, og ny foring på vei fra Ireland Engineering :D

wew79q23pdt8v8tsm1a9.jpg

Hadde også et lite prosjekt i garasjen på lørdagen, monterte gamle kompressoren på 528en :) Kjører veldig lavt trykk(0,3bar) så det er ikke så veldig mye mer futt.

zps8wibwanxg5l5xgfe8.jpg

Skrevet

Ser du har byttet simmeringen i front. Merket du av mutteren før du løsnet den? Får virkelig håpe det...

(Hvor mye strammet du til mutteren, hvis ikke du merket den?)

Skrevet
Ser du har byttet simmeringen i front. Merket du av mutteren før du løsnet den? Får virkelig håpe det...

(Hvor mye strammet du til mutteren, hvis ikke du merket den?)

Den mutteren har vært av noen ganger før, og tillegg har jeg hatt ute innmaten og bytta over kronhjula fra en annen diff. Men jeg stramma mutteren med 95nm.

Skrevet
på 528'en kjører du med org hjerne da eller? org chip på så lite trykk?

Kjører med originalhjerne ja, og luftemengdemåleren før kompressoren. Men tenkte jeg skulle koble opp bredbåndslambda for å se blandingsforholdet.

Skrevet
Håper det er nok da. Hvis du ønsker, så kan du se her hvordan jeg gjorde det:

http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.p ... &start=795

Jepp, var inne der og leste litt igår. Men den hylsa rundt pinjongen deformerer seg vel på over 150nm? Så kan ikke dra mer enn det hvertfall. Sto at man skulle dra 95nm i Haynes serdu.

Jeg har også funnet (forskjellige) momenter rundt om, men jeg ser nå hvor viktig det er med korrekt spenn. Og den hylsa SKAL deformere seg. Jeg regner med du byttet den??? Hvis du hadde gjort det på samme måte som meg, så hadde du også fått en aha-opplevelse.... Og IKKE dradd til med et visst moment (feks 95 Nm). Når en ser hvor lite som skiller under trekking, så er det nesten umulig å treffe korrekt ved å kun å dra til med et visst moment.

Men det fungerer nok fordet.. Det er mange som bare trekker til og lar det stå til -og allikevel så virker det...

Skrevet

Ja, nå var jeg en tur til å sjekka 2 haynes bøker. Hadde lest litt feil ang. nm på den mutteren. Men det sto 175nm der. så nå har jeg dratt den 150nm, og den sviver veldig fint og lett rundt uten slark eller lyder. så det får holde :)

Skrevet

Ok.

Bare ha i bakhodet at den ikke skal snurre "lett". Det skal være litt motstand i den... 175 Nm virker mer sannsyling enn 95 Nm ja...

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Skrevet

Sjå her ja.

Begynner det å skje ting igjen :)

Og angående distansehylsa så vil jeg vel si at Pedi også har glemt en relativt viktig ting ved oppspenninga, og det er kontaktpunkt mellom kronhjul og pinjong.

Skal du først spenne opp en diff korrekt så ville jeg vel hvertfall sjekka hvor tennene tok i hverandre, noe som er "way more" vesentlig enn både moment på tiltrekking og motstandsmoment i diff.

Fortalte ikke jeg deg om det når du var på besøk her ute i fjorden a Steven, mener og huske vi snakket om det serru :?

Skrevet

Og angående distansehylsa så vil jeg vel si at Pedi også har glemt en relativt viktig ting ved oppspenninga, og det er kontaktpunkt mellom kronhjul og pinjong.

Skal du først spenne opp en diff korrekt så ville jeg vel hvertfall sjekka hvor tennene tok i hverandre, noe som er "way more" vesentlig enn både moment på tiltrekking og motstandsmoment i diff.

Har ikke glemt det.

Men siden jeg ikke har mest spisskompetanse på overhaling av differ, så måtte jeg på forhånd før demontering forhøre meg litt rundt om det du nevner her. Og på tross av det du sier, så ble jeg i hovedsak anbefalt å fokusere på motstandsmoment og tiltrekking. Jeg må tilføye her at det er et par ting som må nevnes: Jeg har brukt samme type/fabrikant på lager (ja, dette er avgjørende...), og brukt orginalshims som sto fra før av. Dette fordi at brorparten av de som jeg har hatt kontakt med, mener at erfaringsmessig så er det en fordel å brukte orginalt "oppsett" - med mindre det er nevneverdig slakk og/eller ulyd fra før av. Og det hadde jeg ikke, såpass sjekket jeg da....

Skal en dypere i materien enn det jeg gjorde med min diff, så er det meget mer tidkrevende og omfattende. Siden jeg ikke skal ha 1000hk og kjøre dragrace, så skal nok min "operasjon" være bra nok for en lekmann som meg. Jeg har også en liten anelse om at det faktisk ikke er så enormt mange her i Norges land som faktisk kan "hele" prosedyren, ei heller så enormt mange som gjennomfører hele prosedyren - med mindre en kunde ber et (kyndig) verksted om å utføre hele jobben, og er villig til å betale prisen for det.

Hvor mye kunnskap og erfaring du har om dette, mOMOe, aner ikke jeg. Men jeg gjorde det som jeg ble anbefalt å gjøre, og glad er jeg for det. For jeg vet at jeg kunne tatt hele greia, men det hadde vært altfor tidkrevende for meg som ikke er rutinert på det i det hele tatt. Ikke sikkert at det hadde blitt 100% heller. Så jeg stolte på de som har erfaringen med det, og det vil jo vise seg hvor heldig jeg var med diffen så fort den kommer på veien...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...