Gå til innhold

Synspunkter, avstand mellom 2-søylet løftebukk.


Fliid
 Share

Anbefalte innlegg

Ønsker gjerne noen synspunkter på hva som er "normal" avstand mellom søylene. (der bilen som skal løftes plasseres) Senter til senter av søyler hadde hjulpet stort. Andre mål hjelper og. Har fått to, ett er 3 meter og 5 centi, mål nr. to er 2 meter og 80 centi..

Noen her som jobber på verksted/har 2 søylet løftebukk hjemme som kan hjelpe meg med disse målene?

Merket er Nurbaum og den armen som skal mot front av bil er lengre enn den som skal mot bakre del (er altså ikke den typen hvor løftearmene er like lange).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Gammel tråd, men like aktuelt spørgesmål.

Dere som har/kjenner til løftebukker, noen synspunkter på avstand mellom søylene i 2-søylet løftebukk? Noen standard?

http://www.techlift.no/

Her er de to løftearmene på hver søyle forskjellig lengde på, en kort og en lang pr søyle.

Hva er lurest, montere de "korte" armene så de går under bilen "fremover" eller "bakover" på bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som de aller fleste personbil-løftebukker ligger rundt 280cm. Står gjerne anbefalt bredde i brukermanualen.

Alle 2-søylere (stenhøj) som jeg har brukt/sett har hatt de korte armene mot fronten av bilen.

Det fungerer bra :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som de aller fleste personbil-løftebukker ligger rundt 280cm. Står gjerne anbefalt bredde i brukermanualen.

Alle 2-søylere (stenhøj) som jeg har brukt/sett har hatt de korte armene mot fronten av bilen.

Det fungerer bra :wink:

Takker for svar. Ja, det hadde vært naturlig om det stod der, men manualen som fulgte med var ikke så imponerende.

Men ser på flere bukker som selges at det ligger rundt om der ja.

Ok, takk for tipset. Kan det ha med at motoren som regel sitter fremme og at man dermed ønsker kortere arm mot fronten(på grunn av motorvekta i front på bilen)?

Det er jo forsåvidt ikke så lenge gjort å bytte om på de korte og de lange armene i fall man ønsker å plassere bilen i bukken med fronten den andre veien, men det er vel kanskje ikke nødvendig å bytte om på armene for det om en snur bilen en og annen gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste biler har mer vekt foran enn bak så vil tro det er derfor ja.

Skal jo svært mye til for å velte/ødelegge noe på disse bukkene hvis de er riktig montert så går nok helt fint å snu bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste biler har mer vekt foran enn bak så vil tro det er derfor ja.

Skal jo svært mye til for å velte/ødelegge noe på disse bukkene hvis de er riktig montert så går nok helt fint å snu bilen.

Ja, det virker logisk iallefall. Men ser faktisk at trådstarter i sin tid skrev at den lange armen skal mot fronten. Men gjelder kanskje bare hans bukk, om ikke han har lest/skrevet feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste biler er vel bortimot 50/50 vektfordeling? Det er vel ikke for å kompansere for at man skal kunne ta ut motor uten at all vekta havner på 2 av armene?

Det er langt fra de fleste som har tilnærmet 50/50 vektfordeling. Uttak av motor utgjør uansett så liten del av totalvekta at det ikke betyr noe.

mvh Frode Neergård

sent fra min HTC med Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lange armene skal bakover på alle bukker jeg har vært borti. Lang arm bakover gjør at du kan parkere så langt bak som mulig å da blir det enklest mulig å komme inn/ut av bilen.

Fremst på fordørene står ofte nesten ved siden av søyla og da er det gunstig med kort arm foran så man får den under kanalen og den ikke krasjer med hjulet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobb hos oss er bukkene montert med de lange armene fremover, syns det er praktisk jeg.

Da kan man kjøre bilen slik at førerdøren går klar av søylen og man kan åpne fremdørene helt opp samt bakdørene halvveis, mens bilen henger i luften. Mange biler er tyngre fremme enn de er bak men dette opplever jeg ikke som et problem, sålenge bukken er festet skikkelig til gulvet går det helt fint.

Men dette varierer nok litt fra løftebukk til løftebukk, med hvor mye man kan trekke ut og skyve sammen armene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er alle 2-søylerne montert med de lengste armene bakover. Tror ikke det har veldig mye å si. Biler blir av og til parkert "bakover" med fronten med de lengste labbene når man skal bytte motor og slike ting, men det er mer av praktiske årsaker enn vekt på bukken og slike ting.

81_-852565181.jpg

Googlet dette bildet. Samme som vi har og her er de også montert med de lengste labbene bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...