Fliid Skrevet Juni 11, 2008 Share Skrevet Juni 11, 2008 Ønsker gjerne noen synspunkter på hva som er "normal" avstand mellom søylene. (der bilen som skal løftes plasseres) Senter til senter av søyler hadde hjulpet stort. Andre mål hjelper og. Har fått to, ett er 3 meter og 5 centi, mål nr. to er 2 meter og 80 centi.. Noen her som jobber på verksted/har 2 søylet løftebukk hjemme som kan hjelpe meg med disse målene? Merket er Nurbaum og den armen som skal mot front av bil er lengre enn den som skal mot bakre del (er altså ikke den typen hvor løftearmene er like lange). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haavard Skrevet Juni 12, 2008 Share Skrevet Juni 12, 2008 Kan fikse noen bilder med målinger av en 2-søyler, riktig nok en stenhøj, men. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet Juni 12, 2008 Forfatter Share Skrevet Juni 12, 2008 Tar imot med glede : ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Edge Skrevet Juni 15, 2012 Share Skrevet Juni 15, 2012 Gammel tråd, men like aktuelt spørgesmål. Dere som har/kjenner til løftebukker, noen synspunkter på avstand mellom søylene i 2-søylet løftebukk? Noen standard? http://www.techlift.no/ Her er de to løftearmene på hver søyle forskjellig lengde på, en kort og en lang pr søyle. Hva er lurest, montere de "korte" armene så de går under bilen "fremover" eller "bakover" på bilen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Juni 15, 2012 Share Skrevet Juni 15, 2012 Ser ut som de aller fleste personbil-løftebukker ligger rundt 280cm. Står gjerne anbefalt bredde i brukermanualen. Alle 2-søylere (stenhøj) som jeg har brukt/sett har hatt de korte armene mot fronten av bilen. Det fungerer bra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Edge Skrevet Juni 15, 2012 Share Skrevet Juni 15, 2012 Ser ut som de aller fleste personbil-løftebukker ligger rundt 280cm. Står gjerne anbefalt bredde i brukermanualen.Alle 2-søylere (stenhøj) som jeg har brukt/sett har hatt de korte armene mot fronten av bilen. Det fungerer bra Takker for svar. Ja, det hadde vært naturlig om det stod der, men manualen som fulgte med var ikke så imponerende. Men ser på flere bukker som selges at det ligger rundt om der ja. Ok, takk for tipset. Kan det ha med at motoren som regel sitter fremme og at man dermed ønsker kortere arm mot fronten(på grunn av motorvekta i front på bilen)? Det er jo forsåvidt ikke så lenge gjort å bytte om på de korte og de lange armene i fall man ønsker å plassere bilen i bukken med fronten den andre veien, men det er vel kanskje ikke nødvendig å bytte om på armene for det om en snur bilen en og annen gang? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Juni 15, 2012 Share Skrevet Juni 15, 2012 De fleste biler har mer vekt foran enn bak så vil tro det er derfor ja. Skal jo svært mye til for å velte/ødelegge noe på disse bukkene hvis de er riktig montert så går nok helt fint å snu bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Edge Skrevet Juni 15, 2012 Share Skrevet Juni 15, 2012 De fleste biler har mer vekt foran enn bak så vil tro det er derfor ja.Skal jo svært mye til for å velte/ødelegge noe på disse bukkene hvis de er riktig montert så går nok helt fint å snu bilen. Ja, det virker logisk iallefall. Men ser faktisk at trådstarter i sin tid skrev at den lange armen skal mot fronten. Men gjelder kanskje bare hans bukk, om ikke han har lest/skrevet feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Juni 16, 2012 Share Skrevet Juni 16, 2012 De fleste biler er vel bortimot 50/50 vektfordeling? Det er vel ikke for å kompansere for at man skal kunne ta ut motor uten at all vekta havner på 2 av armene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
a100abt Skrevet Juni 16, 2012 Share Skrevet Juni 16, 2012 De fleste biler er vel bortimot 50/50 vektfordeling? Det er vel ikke for å kompansere for at man skal kunne ta ut motor uten at all vekta havner på 2 av armene? Det er langt fra de fleste som har tilnærmet 50/50 vektfordeling. Uttak av motor utgjør uansett så liten del av totalvekta at det ikke betyr noe. mvh Frode Neergård sent fra min HTC med Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Juni 16, 2012 Share Skrevet Juni 16, 2012 men hvor langt fra 50/50 er det i såfall snakk om? 43/57? 51/49? Jekkfester/løftepunkter har jo og gjerne ulik avstand fra front/hekk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LarsBMW Skrevet Juni 19, 2012 Share Skrevet Juni 19, 2012 De lange armene skal bakover på alle bukker jeg har vært borti. Lang arm bakover gjør at du kan parkere så langt bak som mulig å da blir det enklest mulig å komme inn/ut av bilen. Fremst på fordørene står ofte nesten ved siden av søyla og da er det gunstig med kort arm foran så man får den under kanalen og den ikke krasjer med hjulet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Juni 19, 2012 Share Skrevet Juni 19, 2012 Makes sense. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet Juni 19, 2012 Share Skrevet Juni 19, 2012 På jobb hos oss er bukkene montert med de lange armene fremover, syns det er praktisk jeg. Da kan man kjøre bilen slik at førerdøren går klar av søylen og man kan åpne fremdørene helt opp samt bakdørene halvveis, mens bilen henger i luften. Mange biler er tyngre fremme enn de er bak men dette opplever jeg ikke som et problem, sålenge bukken er festet skikkelig til gulvet går det helt fint. Men dette varierer nok litt fra løftebukk til løftebukk, med hvor mye man kan trekke ut og skyve sammen armene osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mantis Skrevet Juni 20, 2012 Share Skrevet Juni 20, 2012 Hos oss er alle 2-søylerne montert med de lengste armene bakover. Tror ikke det har veldig mye å si. Biler blir av og til parkert "bakover" med fronten med de lengste labbene når man skal bytte motor og slike ting, men det er mer av praktiske årsaker enn vekt på bukken og slike ting. Googlet dette bildet. Samme som vi har og her er de også montert med de lengste labbene bak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå