Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vurdert selge/bytte min Mondeo Giha og kansje touringen. Dukket opp noen alternativer på bl.a E36 318i touring 96mod.

Kjenner lite til denne mod og motor, så spør folket her om hva jeg eventuelt bør se etter, svake, postive sider med slik bil (delebytte, forsikring etc..)?

Prøvekjørte en idag som var helt strøken, en tidligere eier,service bok, gått 230 T km, fast og fin i forstilling. Litt vib men mulig avbalansering dekk trengs. Svak tikkelyd fra motor, men mulig fordi den var litt kald? Litt dyp lyd ved pådrag så mistenker kansje qmi motor behandling. Eu-ok.

Hva burde være en grei pris for slik bil?

(kikket på finn etc.. men vet ikke tilstanden til de igjen da).

(Var iallfall ikke som 5 serie og kjøre men :wink:)

Mvh Glenn

Skrevet

Helt strøken, men tikker og vibrerer? Hva legger du i strøken, Glenn? :?

Sene E36 har vel egentlig lite spesielt å se etter, men det er gamle biler nå. Med andre ord; alt burde sjekkes.

Vanskelig å si noen pris; må vurderes fra bil til bil.

Skrevet

Ja strøken med tanke på det utsende messig: alder og den type bil vil jeg vel definere når den er fri for bulker, forsatt glans i lakken, ikke rust se, helt og pent interiør.

Angående det tekniske så bør den være god å tight i forstilling og andre bevegelige deler, men var ikke det jeg tenkte på når jeg mente den var strøken selv om det er viktig.

Var litt dette jeg lurte litt på hva jeg eventuelt bør kikke etter. Om dette er en god holdbar bil teknisk sett. Tikke lyden jeg nevnte kan jo være er normalt på en bil som har passert 200 000 og vibrasjon kan være avbalansering men kan jo være det er noen svakheter som jeg bør være på vakt for også? E46 har vel svakhet i bærekulene foran har jeg sjønt riktig men E36 har vel ikke denne svakheten kansje?

Ja vet vansklig sette pris uten sett bilen men enkelte priser er jo helt på jordet. Mellomlegget som avgjør litt når jeg vet om hvordan disse bilene er.

Skrevet

På en 318i; velg iallefall ikke en bil med M40 motor. M43 er å foretrekke.

Skrevet

En 96-modell har m43-motor ja, og den er stort å foretrekke foran m40. Er vel heller ikke uvanlig med tikking på denne.. min tidligere e46 318 med m43 motor tikket fra 110 000km, mens den var kald.

Men m43 har et pent forbruk etter mine erfaringer, og passe fartsressurser, dog ikke noe racer .. :wink:

På e36 er vel også styrestag et ankepunkt, spesielt på den kilometerstanden. Der er risting et kjennetegn, spesielt ved nedbremsing.

Ellers mener jeg å ha sett at negativ camber i bakstilling er en gjenganger.. ikke nødvendigvis noe stort problem, men dette fører til skjevt slitte bakdekk. I tillegg byttet jeg lmm på min på 105 000km, men det var jo en e46. Vet ikke om det er mer en blokka som er felles mellom e36 m43 og e46 m43.

Angående pris vet jeg ikke helt, men e36 står relativt høyt i pris om dagen, og med tanke på at det er stasjonsvogn bør 75k - 90k være en realistisk pris. Uten at jeg vet hva slags ekstrautstyr og slikt det er på bilen.

edit: mulig jeg overvurderte markedet litt og anslo litt høy pris, men sist jeg sjekka var hvertfall e36 dyrt :P

men fullt servicehefte og en eier er verdt mye penger når det gjelder e36.

Lykke til med bilkjøp :)

Skrevet

Hvorfor tikker m43 egentlig?

(Vet at på m40 kunne enn kjøpe rullende vippearmer, bore opp olje kanaler og bytte kamaksel så var en ferdig med det problemet).

Hvordan er andre motor typer av E36 touring, tenker litt på D modelene?

Mondeoen er bra den på mange måter skal jeg være ærlig. Lavt forbruk og forholdsvis sprekk uten at det drar forbuket og billig gjennom if sin ford forsikring. Datteren min skal øvelelse kjøre så vurderte litt på mindre bil, samt at dette skal være en pendler bil til jobb sånn i oppsummering ( ja så er det noe spesielt som fenger med bmw også da ;-) ). Så kan hun eventuelt få denne når hun får tatt lappen om 1 1/2 år.

Men muligheten er jo selge touringen jeg har også å satse på på en totalt bedre bil. Så får pappa` kjøpe rød cab noe seinere, he he.

Skrevet

vet ikke nøyaktig hvorfor, men m43 er jo basert på m40 motoren.. kan jo være noe av det samme med kamakslene, kombinert med oljekanalene, som gjør at det pakker seg mye møkk rundt ventilløftere.. just a hunch.

Skrevet
Ikke kjøpe deg ordentlig E36?

Får en 325IASCIC til salgs litt senere i sommer, sedan det da.

Hmm, var mange bokstaver etter 325ia jeg ikke har sett tidligere?

Kan eventuelt ta det på pm til vurdering så fall :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...