Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dumpventil er som sagt til fordel for motoren og koster ikke mange kronene, enkel å montere er den også såfremst det ikke er en dieselbil det er snakk om. :wink:

Å kjøre uten dump skader ikke motoren, og en diesel trenger strengt tatt ikke dump, da trykket slipper relativt uhindret gjennom motor ved gassoppslipp.

Skrevet
Må hive meg på den her. Skjønner ikke hvorfor folk velger og kjøre uten avlastnings ventil. Hvorfor er det slik at alle bensin turbo biler leveres fra fabrikk MED avlastningsventil?? Fordi at det er et unødvendig tileggsutstyr som de tjener ekstra kroner på? Nei, fordi det hindrer turbolag, da de fleste biler lages med "lavtrykksturbo",hvor spool up er alfa for bruksområdet til bilen, og fordi det avlaster turboen, og forlenger levetiden.

Og hva med luftmengde måleren som står før turboen, hvor det pluteslig går luft motsatt vei når gass spjeldet stenger? Tenkt på hvor mye bensin ecu leverer da? B

Vel, er jo opp til hver enkelt, men jeg hadde dratt rett hjem om jeg var og så på en bil mht kjøp, og oppdaget at der ikke er noen avlastningsventil på bilen.

For det første så kommer ikke luften i retur, men blir stående og banke på med oppbygd trykk mellom turbo og spjeld ved kjøring uten dump.

Med dump så får jo faktisk en luft masse/mengde måler en haug med luftgjennomstrømning dersom den er montert før dumpen, så tja...

Enkelte ville nok velge og ikke selge hjemme mekket turbo bil etter en kort prat med deg.

Skrevet
Jeg hører med engang at den der ikke har dumpventil, så det er nok tilbakeslag du hører.

Det er ikke så enkelt å si at: "Noen turboer tåler det, andre gjør det ikke"

Riktignok tåler noen turboer det bedre enn andre, men til syven og sist fører mangel på dumpventil til ekstra unødvendig slitasje og turbolag.

Turbolag i seg selv er for de som ikke vet det tiden det tar for turboen å bygge opp trykket igjen etter giring og nedbremsing før svinger.

Har man ikke dumpventil vil denne tiden bare øke.

Den trenger ikke å kjøre uten dump for å få den lyden. Som sagt, en dump som er satt opp stramt, vil lage sånne lyder, da den ikke åpner fort nok, og lukker for tidlig.

Jo, det er riktig å si det. Når en turbo tåler å bli kjørt hardt på ladetrykk over 1bar i 5år uten merkbar slitasje, da tåler den det. Jeg hadde compressor surge\flutter på helt original bil med original dumpventil. Eneste måten å unngå compressor surge\flutter, er å kjøre uten turbo.

Dessuten så blir for eksempel mange av turboene på gatebil-bilene(Andreas sin orange supra f.eks) utsatt "compressor surge" hele tiden selv om han kjører med dump.

Et eksempel på "flutter" med dumpventil.

http://video.google.com/videoplay?docid ... jQLlyPTTCA

Må hive meg på den her. Skjønner ikke hvorfor folk velger og kjøre uten avlastnings ventil. Hvorfor er det slik at alle bensin turbo biler leveres fra fabrikk MED avlastningsventil?? Fordi at det er et unødvendig tileggsutstyr som de tjener ekstra kroner på? Nei, fordi det hindrer turbolag, da de fleste biler lages med "lavtrykksturbo",hvor spool up er alfa for bruksområdet til bilen, og fordi det avlaster turboen, og forlenger levetiden.

Og hva med luftmengde måleren som står før turboen, hvor det pluteslig går luft motsatt vei når gass spjeldet stenger? Tenkt på hvor mye bensin ecu leverer da? B

Vel, er jo opp til hver enkelt, men jeg hadde dratt rett hjem om jeg var og så på en bil mht kjøp, og oppdaget at der ikke er noen avlastningsventil på bilen.

Ikke alle biler blir levert fra fabrikk med dumpventil nei. Lurer på om 200SX S13 er levert uten dump f.eks, men husker\vet ikke.

Nå er det svært liten forskjell på spoolup med og uten dump da. Jeg merket ivertfall ikke noe som helst.

Og når man kjører uten dump da, for å ta det eksempelet, så kommer jo luften ut igjen til MAF`en, noe den ikke gjør med åpen dump :wink:

Dog ikke på den mest effektive måten kanskje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...