BreitBau Skrevet Juni 18, 2008 Skrevet Juni 18, 2008 Søkt litt på forumet nå, og ser at symptomer når det gjelder slag i bakstilling ved girskifte, og ved "av/på-gass" kan skyldes Hardykobling, eller Mellomakselopplagring. Får ikke helt ut av disse trådene nøyaktig hva som er forskjellen på symtomene til disse to delene? Får ett smell som kan høres ut som kommer midt under, men forplanter seg å slår i bakstillinga. Har sjekket diffen og den er tight og fin. Ingen slark overhodet der. Det slarker litt fremover men det mener jeg bare er mellom tennene i kassa (?).. Lyden kommer ikke ved utslipp av clutch, om jeg da ikke gir gass samtidig. Men den kommer alltid når jeg triller rolig og gir gass. Det er helt klart at det skyldes slark, eventuelt at mellomakselopplagringa ikke er tight og fin. Det dere kan utelukke er traversforinger (nye), oppheng (sveiset og forsterket), diff-foringer (sjekket og er nye), slark i bolter (Sjekket),.. Da står jeg igjen med girkasseoppheng, hardykobling, og mellomakselopplagringa. Girkasseoppheng tror jeg nok ikke det er siden lyden kommer bakfra snarere enn midt under når lyden høres inne i bilen. Så da står jeg igjen med lagrene i mellomakslinga.. Er det noe forskjell på symptomene disse gir? Skal jo under å sjekke i dag, men hadde jeg fått bestilt dette før ett, så hadde jeg fått gjort dette i morgen kveld.
flo1 Skrevet Juni 18, 2008 Skrevet Juni 18, 2008 litt vannskilg å forklare, men når mitt mellomaksel lager var dårlig så hørtes det godt ved et på drag, det skrangler på en måte, er som metall mot metall.. hardykobling har jeg ikke noe greie på men det ser du hvis det er gåent. men når du har bilen oppe i dag så kjenni mellom akslingen om det er mye vandring i den..
BreitBau Skrevet Juni 18, 2008 Forfatter Skrevet Juni 18, 2008 Jeg kan flytte hjulene en cm frem og tilbake (begge hjulene frem, begge hjulene tibake), før det tar tak i kassa på girene.. Det skal nå være såpass? Ingen annen slark som jeg finner.. Men det du mener er at når opplagringa er gåen så vil du få kontinuerlig med slag oppover i akselerasjon? Mellomaksellageret etter hva jeg har forstått er lageret som skal sikre at mellomakslinga ikke "slår" men snurer ekstakt rundt sin egen akse.. Ett dårlig mellomaksellager vil føre til svaiing i akselen og dermed klunkelyder ved at det klunker borti. Men så kan jeg også se at i enkelte tråder har dette vært løsningen på bilen der det kommer en klunkelyd kun ved girskifte eller ett klunk ved pådrag.. Logisk sett ville det være slark i hardykoblinga som gjør dette? Da som nevnt ovenfor opplagringa kun er til å holde tilbake svaiinga i mellomakselen..
flo1 Skrevet Juni 18, 2008 Skrevet Juni 18, 2008 Jeg kan flytte hjulene en cm frem og tilbake (begge hjulene frem, begge hjulene tibake), før det tar tak i kassa på girene..Det skal nå være såpass? Ingen annen slark som jeg finner.. Men det du mener er at når opplagringa er gåen så vil du få kontinuerlig med slag oppover i akselerasjon? flytte hjulene? er ikke sikker på hva du mener, men høres ikke bra ut.. Hehe nå har jeg bare opplevd dette engang på min egenbil da.. den kommer på ett lavt turtall å når jeg gir mere gass blir det litt værre, deretter blir det bort. så er kun på lavt tutal å når den virkelig har motstand da.. på en måte er litt vanskelig å forklare. du kjenner det på mellomakslingen med en gang om det er mye vandring på den, når du drar den opp å ned. men uansett er det ikke mye jobb å se om den er gåen, på min var det bare å sakru ned ett deksel så så jeg det med engang, hvis det er den som er gåen så hadde jeg bytta elt under der med engang, hardy skiver å det lageret.. like greit å gjøre det, er ikke mye jobb, men er fryktelig kjedelig da. sjekka alt av foringer i bakstilling osv?
Dirty Skrevet Juni 18, 2008 Skrevet Juni 18, 2008 er nok hardykoblingen mellomakslingslagerer vil ikke gi dunkelyder. gå først over å se om du kan stramma boltene. de har en tedens til å løsene
The StigMeister Skrevet Juni 18, 2008 Skrevet Juni 18, 2008 Min lager også slike dunkelyder ved girskift. Dette kommer av slitt hardykobling.
BreitBau Skrevet Juni 18, 2008 Forfatter Skrevet Juni 18, 2008 Taker så mye Da får jeg få tak i en ny kobling Hvor er det billigst tro? Schmiedmann? GS ser jeg tar 900 for original vare..
flo1 Skrevet Juni 18, 2008 Skrevet Juni 18, 2008 er nok hardykoblingen mellomakslingslagerer vil ikke gi dunkelyder.gå først over å se om du kan stramma boltene. de har en tedens til å løsene hvorfor banker min litt på lavt turtall når jeg gir gass forsiktig da???? å jeg har ikke dårlig hardy! ny hardykobling er ikke så dyrt. betalte 4-500 for en i skien.. på motor teknikk.
Brasan Skrevet Juni 18, 2008 Skrevet Juni 18, 2008 Hardyen min er helt utslitt, blir bytta nå den 4, men jeg har bare vibrasjoner/dunkelyder når jeg gir gass, og vet en viss mengde turtall, men nå har jeg automat da, og ikke meste peil på bil for å væra ærlig, så jeg veit ikke hvor mye det har å si...
BreitBau Skrevet Juni 18, 2008 Forfatter Skrevet Juni 18, 2008 Er vel her forskjellen er.. At med mellomakselopplagring så banker det jevnt.. Mens mitt problem er at det banker EN gang..
The StigMeister Skrevet Juni 18, 2008 Skrevet Juni 18, 2008 Dunker kun 1 gang her også! Så er vel ulike årsaker..
icc Skrevet Juni 18, 2008 Skrevet Juni 18, 2008 Hardyen kan være skadet inni uten at det vises på utsiden.
BreitBau Skrevet Juni 18, 2008 Forfatter Skrevet Juni 18, 2008 Hmm.. Merkelig.. Jaja.. Ser jo fort om det er slarik i opplagringa.. Og ser jo også om hardyen må byttes.. Får ikke bestilt noe nå likevel
BreitBau Skrevet Juni 18, 2008 Forfatter Skrevet Juni 18, 2008 Enkelt å løse.. Hardy kobling, OK.. Opplagring.. OK.. Innfestinga til diff som jeg hadde sjekket.. Ikke OK.. Det viste seg at forreste bolten, ikke var tightet helt inntil.. Riktignok var den tightet med 95 nm, men problemet viste seg å være dritt i gjenger.. Kjørte inn en gjengerenser og fikk ut haugevis med dritt som hadde lagt seg i gjengene.. Smurte opp skruen med boltfett og fikk den helt inn.. Strammet så til med 95 nm igjen, og nå sitter alt som det skal.. Er nok rusk i gjengene som har lurt meg på stramminga og etterstramminga.. Hadde gått over disse og de satt jo godt men ikke godt nok tydeligvis... Vel vel.. Ble billig, denne gangen..
cubetito Skrevet Juni 19, 2008 Skrevet Juni 19, 2008 Enkelt å løse.. Hardy kobling, OK.. Opplagring.. OK..Innfestinga til diff som jeg hadde sjekket.. Ikke OK.. Det viste seg at forreste bolten, ikke var tightet helt inntil.. Riktignok var den tightet med 95 nm, men problemet viste seg å være dritt i gjenger.. Kjørte inn en gjengerenser og fikk ut haugevis med dritt som hadde lagt seg i gjengene.. Smurte opp skruen med boltfett og fikk den helt inn.. Strammet så til med 95 nm igjen, og nå sitter alt som det skal.. Er nok rusk i gjengene som har lurt meg på stramminga og etterstramminga.. Hadde gått over disse og de satt jo godt men ikke godt nok tydeligvis... Vel vel.. Ble billig, denne gangen.. hei kunne kanksje pekt ut det på ett bilde ifra online etk? har noen sånn elyder jg oxo og lurer på hvilken skrue du mener? på forhånd takk:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå