BoSJo Skrevet Juni 21, 2008 Skrevet Juni 21, 2008 Da er der vel ikke så mye annet å gjøre end å begynde å måle hvad som bruker strøm mens bilen ikke går.
Sir Hofstad Skrevet Juni 21, 2008 Skrevet Juni 21, 2008 Rele som ikke kobler ut? Som det til bensinpumpe eller motorstyring. Evt sentralel som henger: sentrallåsmotor som går? Kortslutning til jord? Kan ta ut en og en sikring og prøve, og samme med releer.
BoSJo Skrevet Juni 21, 2008 Skrevet Juni 21, 2008 Of Topic: http://www.eetools.com/index.cfm?fuseac ... duct_ID=16 Her er hvertfall en EPROM UV Erasor
B3KK15 Skrevet Juni 21, 2008 Forfatter Skrevet Juni 21, 2008 Bensinpumpa viner som en kompressor-mata amerikaner fra 70-talet, så den tanken har slått meg. Ellers sitter det en ettermontert amatørradio som jeg også får plokke ut, har også sitti basskasse og greier i den au men er vel rart om det først skulle lage problemer nå?
BoSJo Skrevet Juni 21, 2008 Skrevet Juni 21, 2008 @B3KK15 Kjenner du ikke en som er elektriker? Da kan du låne en måler som man bare setter rundt en kabel, da måler man ganske enkelt om der er forbruk på den kabel, og hvor mye. Når bilen står uten nøkkel i tenning, da er det veldig begrenset strøm forbruk så det er lett å finne synderen da!
Sir Hofstad Skrevet Juni 21, 2008 Skrevet Juni 21, 2008 http://en.wikipedia.org/wiki/EEPROM Vi snakker altså EEprom og ikke Eprom...
BoSJo Skrevet Juni 21, 2008 Skrevet Juni 21, 2008 Vi snakker altså EEprom og ikke Eprom... Blir vel omvendt : Comparison with EPROM and EEPROM/Flash The difference between EPROM and EEPROM lies in the way that the memory programs and erases. EEPROM can be programmed and erased electrically using field emission (more commonly known in the industry as "Fowler-Nordheim tunneling"). EPROMs can't be erased electrically, and are programmed via hot carrier injection onto the floating gate. Erase is via an ultraviolet light source, although in practice many EPROMs are encapsulated in plastic that is opaque to UV light, and are "one-time programmable". Most NOR Flash memory is a hybrid style—programming is through Hot carrier injection and erase is through Fowler-Nordheim tunneling. Der må da sitte en EEPROM i Instrument Cluster (E34), da denne konstant oppdateres med kilometer. Spørs er da bare om DME Chippen er EE eller EPROM. Hvor lagres feil koder på E34? I DME eller CCM? veit du det Hofstad. Men er vel like før vi skal oprette en ny tråd, slik at vi ikke ødelegger tråden til B3KK15
Sir Hofstad Skrevet Juni 21, 2008 Skrevet Juni 21, 2008 Er EE og jeg kan godt diskutere i ny tråd... EE kan ikke slettes ved UV.
BoSJo Skrevet Juni 21, 2008 Skrevet Juni 21, 2008 http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=84196 Edit: Link endret
Mons1 Skrevet Juni 22, 2008 Skrevet Juni 22, 2008 På endel eldre biler er motorstyringsprogrammet lagret i en EPROM(Eraseable Programable Read Only Memory). Disse chippene har en glassrute oppå, men som oftes er dekket med en label. I E34 sin ECU er det en slik chip! Man kan altså slette programmet med å utsette chippen for UV-lys i en periode. Dette er fakta! Men for at en normale E34-eiere skal klare dette, så må man ta ut ECU-boksen, åpne den, finne chippen og ta av lappen for så å la den ligge i solarium i en tid. Man kan vel si at når man har gjort alt dette, så er det ikke lenger et "uhell". RS Forklar meg også hvordan Uv kan påvirke en silisiumchip?
A.Teserud Skrevet Juni 23, 2008 Skrevet Juni 23, 2008 litt off topic. men kjøpte du denne bilen på årnes? nærmere bestemt haga?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå