Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne tråd er ment for å diskutere og få forståelse rundt forskjellige elementer om Chippen som sitter i våres kjære BMW'er.

Alt som vedrøre metoder for å jukse med kilometer og andre ulovligheter kan du diskutere andre steder.

Det er self. greit å diskutere emnet i seg selv, men ikke fremgangs metoder.

Kom endelig med relevant informasjon som kan verre med til å gi forståelse for hvilke typer, hvordan de er bygget opp, kryptering i softwaren osv.

Er jo helt på tryne at BMW snart er det eneste merke det ikke går an å chip modifisere for egen hånd.

Hadde jo vert greit om vi selv kunne fjerne ting som

V-Max

EWS ved ombygging til annen motor

legge inn redigert spryt info, evt. beholde original DME ved mild turbo/presse bygging

osv. osv.

Her er sitert fra en annen tråd :

He he, tulle hoder som kommer å besøker deg :-)

EEPROM og EPROM som lagre info på disse biler slettes ikke ved strøm avbrudd, men kan slettes ved UV belysning og kortslutning.

Så alltid ta av strømmen når du jobber på det elektriske.

EEPROM og EPROM som lagre info på disse biler slettes ikke ved strøm avbrudd, men kan slettes ved UV belysning .

UV lys..??? :shock::shock::shock:

Dvs jeg må slutte å ta med bilen min i solariumet.? Eller smøre den inn med solfaktor 30.! :D

Forklar meg også hvordan Uv kan påvirke en silisiumchip?
He he tenkte nok folk ville reagere litt her :) , nei du må ikke ta av labels på disse chips og la dem ligge i sol lys.

Noen av dem bruker en eller annen form for glas plate teknologi hvor dem låses på en eller annen måte etter programmering.

Som jeg skjønte det vil disse chips slettes hvis man fjerner label, da den lille glassplate da er blottet.

Skal sjekke men aldri vært borti annet enn silisium.

Og kan ikke huske noen label heller.

Nei er ikke sikkert at denne låse teknikk brukes på disse chips.

Det skulle så vidt jeg husker kun vere en av typene (EEPROM/EPROM)

En av disse brukes i DME, den andre i Code Plug etter hvad jeg har lest.

Code Plug har hvertfall ingen label på seg (Har skjert en i filler), men jeg mener da at alle DME chips har en label med et nummer på?

Kunne da i tilfelle sitter unner denne label.

Kan ikke huske "label" annet enn nr på EEprom.

Fra tiden med data od like var UV aldri et spørsmål.

Plug har også bare nr stemplet...

Boksen til ECU har en label men den tror jeg tåler lys...

hmmmm, de bilder som jeg har sett hvor folk har byttet chippen ut med trim chip, da har der sittet en label på original chippen med 2 eller flere nummer på.

skal i gang med litt research på disse chips litt seinere, og snart ned og prate med en Micro elktrikker (eller hva det nu heter)

Håper på å suge han for en god del information + info om interface til disse.

Men det lader til at du har litt kjenskap til disse chips.

Skjønte ikke helt det med glass plate teknologien da jeg har lest andre steder at DME type chippen kun kan skrives til en gang uansett.

Stemmer det? i så fall ser jeg ikke helt vitsen med den glass plate teknologi.

Silisium brukes blant annet til å lage halvlederkompnenter som solceller, transistorer og integrerte kretser til bruk datamaskiner og annen elektronikk. I denne typen prosessteknologi har silisium vist seg å være svært anvendbart, spesielt fordi den har en lett prosesserbar oksid.
Of Topic:

http://www.eetools.com/index.cfm?fuseac ... duct_ID=16

Her er hvertfall en EPROM UV Erasor

Vi snakker altså EEprom og ikke Eprom...

Vi snakker altså EEprom og ikke Eprom...

Blir vel omvendt :

Comparison with EPROM and EEPROM/Flash

The difference between EPROM and EEPROM lies in the way that the memory programs and erases. EEPROM can be programmed and erased electrically using field emission (more commonly known in the industry as "Fowler-Nordheim tunneling").

EPROMs can't be erased electrically, and are programmed via hot carrier injection onto the floating gate. Erase is via an ultraviolet light source, although in practice many EPROMs are encapsulated in plastic that is opaque to UV light, and are "one-time programmable".

Most NOR Flash memory is a hybrid style—programming is through Hot carrier injection and erase is through Fowler-Nordheim tunneling.

Der må da sitte en EEPROM i Instrument Cluster (E34), da denne konstant oppdateres med kilometer.

Spørs er da bare om DME Chippen er EE eller EPROM.

Hvor lagres feil koder på E34?

I DME eller CCM? veit du det Hofstad.

Men er vel like før vi skal oprette en ny tråd, slik at vi ikke ødelegger tråden til B3KK15

Er EE og jeg kan godt diskutere i ny tråd...

EE kan ikke slettes ved UV.

Skrevet

Alle som er utdannet innen feltet Elektronikk oppfordres hermed til å følge med på denne tråd og komme med innspill på hva som teknisk er mulig å gjøre med de forskjellige chips (Interfaces for lesning/skrivning)

Og også folk som kan bistå med viden på SoftWare siden.

For å kunne kommunikere med Chips som sitter i biler med OBD1 da må man demontere Chippen og sette den i et HardWare interface, kople det opp mot PC og laste ned filen til PC'en via medfølgende software

http://www.evc.de/en/product/default.asp

Er et firma som selger slikt til BMW, men privat personer kan ikke få kjøpt hos dem, og det er svin dyrt i tillegg og dermed helt uaktuelt for hobby fantaster som oss.

Man kan da handle seg "BDM programmer" fra Ebay, men 3-500,- dollars syntes jeg også er litt i overkanten.

Har googlet en del i løpet av dagen, og fannt frem til :

http://www.sivava.com/EPROM_Programmer_4.html

Fin lille sak, men om den understøtter våres chips veit jeg ikke akkurat nu.

Følger med OpenSource SW, så mulighet for tilføyelser/utvitelser er der hvertfall masser av.

Klart er der er et stykke vei opp til programmer som WinOLS men et eller annet sted må vi jo begynne :P

Kom med innspil, Links, Teknisk Info alt har interesse og intet svar eller spørgsmål er dumt

  • 6 months later...
Skrevet

OBDII biler kan vel normalt både Chippes ved å bytte chippen, og ved å laste ny software inn i eksisterende chip via OBDII stikket.

Dette gjør det også mye enklere å justere bilen på ruller (mapping)

Men om chippen kan byttes i alle biler er nok tvilsomt.

Skrevet

Ja OBDI standarten støtter ikke skrivning av chip, kun læsning.

Men som det også kommer frem av denne tråd, så kan selve chippen som sitter i ældre biler med OBDI om programmeres, bare ikke via OBDI stikket.

De må demonteres og sættes i passende socket med link til PC.

Skrevet

Det är lite olika på nyare bilar. Vissa har som tidigare ett eprom där man enkelt kan läsa ur originalet och sedan (svårare) utföra ändringar. Dock har vissa nya bilmodeller styrboxar där man har all styrdata i processorn. Alltså, processorn har ett inbyddt eprom eller "flashminne" som gör att man måste dra igång processorn och via processorn läsa och skriva till minnet. Det finns alltså ingen lös eprom krets.

Detta kan vi tex se i MSD80 (Bmw 335i Biturbo). Här hade alla problem till en början att komma åt att skriva och läsa flashminnet, men efter en tid dök det upp tillverkare av seriella interface som grejjar att skriva och läsa.

Bmw har kämpat bra för att man ska ha svårt för att justera mjukvaran i efterhand. Speciellt på MSD80 och efterföljande sprut... Antagligen var Bmw rädda att 335i Biturbo ska konkurrera för mycket med M3an.

Mvh

Adde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...