Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes denne er litt morsom i disse miljøtider.

På Norske kronglete veier som går opp og ned, høyre venstre hele veien er nok ikke små motorer som man må tyne "konstant" det beste valget, iallefall ikke hybrider alt i alt med all forurensingen batteriproduksjonen medbringer.

Men i Norge er det jo et vedtatt faktum at en stor motor automatisk forurenser mer enn en liten. Men er det nødvendigvis slik?

M3 vs Prius:

http://www.youtube.com/watch?v=PP6fe6i1vaY

Skrevet

Nå er jo BMW M3 den bilen med lavest BSFC da, dvs den mest effektive bensinmotoren som er laget i en serieprodusert bil. Wankelmotoren har dobbelt så høy BSFC, og er vel blitt forbudt om jeg ikke husker feil, pga ineffektiviten.

Vil tro en M3 på vanlig kjøring av en normal person, vil forurense like lite som en liten bil med liten motor, med flat pedal. Men du kan jo prøve å få Kristin Halvorsen og resten av disse miljøorganisasjonene til å tro det :roll:

Skrevet

Tror du virkelig at M3 bruker like lite bensin som en 318? Eller en annen mindre bil med liten motor? Du vet ingenting om forbruk Turbo-Tommy, det er tydelig.

Skrevet
Tror du virkelig at M3 bruker like lite bensin som en 318? Eller en annen mindre bil med liten motor? Du vet ingenting om forbruk Turbo-Tommy, det er tydelig.

Nå var det forurensing, og ikke bensinforbruk jeg snakket om. De to henger ikke 100% sammen.

Skrevet

CO2 utslipp og forbruk henger 100% sammen, utslipp av bl.a nox er noe annet. Men uansett er forbruket til M3 så pass mye over små biler at den vil slippe ut mer uansett om den er mer effektiv pr. hk.

Skrevet

Som Jeremy sier det: Det er ikke bilen, men hvordan man kjører den. Om man kjører med egg under gasspedalen så er faktisk ikke en M3 så mye mer gærn enn en 318i. Men selvfølgelig bruker den mer, om ikke hadde sikkert de to ekstra stemplene stått godt fastbrent.

Et lite eksempel: Langtur Oslo-Molde

2001 330Ci 0,74l/mil

2004 318i 0,69l/mil

Synest ikke forskjellen er så voldsom mtp forskjell på motorvolum og ytelse.

Men nyere 318i er vel blitt finere i forbruk, så da skiller det vel litt mer.

Dessuten: Prius er stygg, lite praktisk, dyr og enda en gang, KJEMPESTYGG!! Stiller den nesten i Ssanyong Rodius-klassen. Blir fortvilt hver gang jeg ser en sånn med en "miljøaktivist" bak rattet.

Skrevet

Det blir heller ikke riktig å måle på en langtur. Man må måle sin vanlige blandede kjøring, det er da større motorer taper kampen.

Skrevet
CO2 utslipp og forbruk henger 100% sammen, utslipp av bl.a nox er noe annet. Men uansett er forbruket til M3 så pass mye over små biler at den vil slippe ut mer uansett om den er mer effektiv pr. hk.

Nei. Det har helt og holdent med motoroppbygging og effektivitet å gjøre. EGR system, katalysatorer osv har noe å si.

Tidligere brukte amerikanerene en liten luftpumpe på sine biler som kom fra fabrikk. Denne kjørte de da ren luft rett i eksosen for å tynne ut målbare utslipp. De forurenset like mye, brukte like mye bensin, men den hadde "mindre" utslipp.

Som en fyr på BT sa, til og med små endringer på motoren, som ikke nødvendigvis har noe effektmessig årsak, kan forårsake endring i avgassutslipp.

Skrevet

Du kan ikke endre CO2 utslippet, det er låst opp mot forbruk,heller ikke katalysatoren hjelper mot det. Ved å kjøre ren luft i eksosen kommer det totalt samme mengde CO2 ut av eksosen pr kjørte km, men men blandingen som kommer ut av eksosen blir mildere. Det blir som å ha en halv flaske brennevin og spe på med en halvliter vann, blandingen blir mildere, men flasken inneholder fremdeles like mye alkohol totalt. Katalysatoren omdanner f.eks Co til CO2 og vann, en bil med katalysator slipper faktisk ut litt mer CO2 enn en uten (men det er bedre enn de andre giftige gassene.

Skrevet

Det er klart at om du setter en v8er i 6 gir å følger etter en stakkar som raser på turtallet hele tiden så vil v8ern bruke mindre. Den gjør jo mange flere stempelslag og vil ha mye mer motormotstand. Mer av drivstoffet vil gå til varmeutvikling.

Ingen tvil om at en prius er miljøvennlig med "normal" kjøring

Jeg husker jeg og en kamerat kjørte Haugesund Oslo i henholdsvis en 325i e36 (91) og en corolla 1.3 ginza eller noe. Begge biler helt orginale.

Bilene har vel en vektforskjell på ca 350kg.

Bmw 325i - 0.73

Corolla 1.3 - 0.71

Men med blandet kjøring og bykjøring er historien en helt annen, og det er der det forurenser mest.

Jeremy har et poeng, men setter det helt på spissen.

Skrevet

Har nå endelig sett denne filmen (ville vente til jeg kunne se hele episoden) og synes det viktigste var konklusjonen på slutten om at hvordan du kjører har veldig mye å si for det faktiske forbruket. Den artikkelen om Prius vs. 520d favoriserer BMW'en ved at en så stor del foregår i høy hastighet på motorvei. Det er ikke slikt Priusen er mest egnet for, men viktig at folk blir klar over slikt!

Blir ikke overrasket om neste Prius, som faktisk skal komme til å se noenlunde normal ut, bruker en god del mindre drivstoff en dagens, og som jeg nevner i tidligere innlegg så synes jeg av egen erfaring at hybrid har mest for seg i større biler. Enda ikke sett en test der de klarer å komme i nærheten av forbruket til GS og LS hybrid med tilsvarende store og motoriserte biler. Kan heller ikke si annet enn at skyvet som momentet i el-motoren sørger for er ganske imponernde i GS!

Er også imponert over hvor langt BMW har kommet bare ved å effektivisere det de alt har uten at det går på bekostning av kjøreglede, spesielt i forhold til VW sitt latterlige Blue Motion opplegg som kunden selv må velge, og som egentlig ikke er så veldig forskjellig fra de vanlige modellene.

Ganske morsomt også hvordan de i reklamene prøver å få det til å virke som om CO2 er noe veldig giftig og direkte skadelig.

Tror nok noe av BMW sitt problem er at de ikke prøver med en gjennomført grønn profil å selge bilene som forbrukseffektive biler, trolig fordi de synes det er viktigere å ikke ødelegge inntrykket om at det er de som lager personbiler for folk som liker å kjøre bil. En prioritering jeg er enig i, og som viser at de ikke lager biler for massene, men for de som er spesielt interessert.

Det Toyota har klart med Prius ved hjelp av mye markedsføring og ny, spennende teknologi som fanger folks interesse, er å skape et produkt som alle som ønsker å fremstå med en sterk miljøprofil kan la seg assosiere med. Minner mye om hvordan de har klart å sørge for at folk flest forbinder Toyota med svært driftssikre biler og problemfritt, billig bilhold.

Sannynligheten for at Toyotas grundige markedsanalyser og gjennomførte markedsføringsstrategier er grunnen til at de er verdens største bilprodusent er nok ganske stor.

De gikk faktisk så langt som til å slutte å produsere sportsbiler (Celica og MR2) for å rendyrke sitt miljøimage, men blir spennende når det etter hvert dukker opp nye sportsmodeller med spreke hybridløsninger.

Er nok en grunn til at flere F1 team også tar i bruk dette nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...