Gå til innhold

Bytte motor på E39 523IA


vebbi
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal bytte motor på min E39 523IA 97 modell. Jeg fant en brukbar brukt motor med følgende data:

Motor bensin - BMW - 5 E39 96-03 - 523I - Årsmod. 00

- Kvalitet: A- DeleNr: 66315- Karosseri: 4D SEDAN- ChassisNr: WBADD41040BT47831- Farge: SØLV MET- Motor: 6 CYL INSP- MotorStorrelse: 2.5- GearKasse: TIPTRONIC- KmStand: 98000

Det jeg lurer på er om den vil passe inn i min 97 modell, dvs er 2000 modell og 1997 modell like? Min er forøvrig også tiptronic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge GS sine delelister så er alle delene til motor i 97 mod. 523i passende for modeller frem til sept. 98 så det kan se ut som om det er noen forskjeller. Hvor mye og hvor vesentlig er jo en annen sak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 2000 og oppover har disse motorene DOBBEL VANOS.

Alle E39 med bensin 6'er før 1999/2000, har ENKEL VANOS.

Vanos er et trinnløst system som forandrer kamakselens vinkler for optimal effekt og minimalt forbruk.

Det er forskjellige motorstyringsenheter og motorledningsnett på disse to "generasjonene" og når det da er snakk om avansert startsperre system må du også skifte en del ledningsnett under dashbord.

Det går også an å sende inn motorstyringenheten til firmaer som har spesialisert seg på å fjerne slik startsperresystem.

Men hadde jeg hatt valget hadde jeg nok lett etter en motor som passet rett i, slik at du kan benytte deg av bilens eksisterende ledningsnett og unngå alle problemer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Kommer nok til å ta tipset ditt Turbo-Knut, og kjøpe en motor som passer. Men den eneste brukte motoren jeg har funnet nå som passer er denne:

Motor bensin - BMW - 5 E39 96-03 - 523IA STEPTRON. - Årsmod. 97

- Kvalitet: D- DeleNr: 96124- Karosseri: 4D SEDAN- ChassisNr: WBADD41070BT49380- Farge: RØD- Motor: M52B25- MotorStorrelse: 2494/125KW- GearKasse: 5X STEPTR- Opplysninger: SKADET, TOTALT SMADRA BIL

Den der er jeg litt skeptisk til.. I tillegg er det ikke tiptronic girkasse. Så hvis noen har tips om andre brukte motorer til E39, mottas det med takk ;)

Og forresten tmice, du har en "gammel" E39, mens du prøvde å bytte med en ny motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...