Gå til innhold

"Chiptrimming" av steptronic?


kkro
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en 98 523IAT. Er i hovedsak godt fornøyd med bilen, men jeg liker ikke hvordan girkassa er programmert.

Jeg er i utgangspunktet mest glad i manuelt gir, men fikk et godt kjøp, så da ble det automat likevel. Det er forsåvidt greit nok at bilen skifter gir selv, men jeg hater den sløve og slurete følelsen som en converter gir uten lock-up. Jeg liker at motor og hjul er koblet fast sammen, slik at gassresponsen blir umiddelbar, og ikke at man slipper å høre på den "slurete" lyden når man gir litt gass.

I mitt nærområde er det mye småkuperte veger med hastighet 70-80 km/t. Ved vanlig rolig kjøring under disse forholdene velger girkassa 5.gir, men uten å aktivere lock-up. Dette resulterer i at converteren slurer og at turtallet ligger på 1800-2000. Når veg og trafikk tillater at farten økes til 90km/t aktiviseres lock-up og turtallet synker fra 2000 til 1600. Bilen bruker faktisk mindre bensin i 90 enn i 70.

Jeg skulle likt at lock-up ble aktivert hele tiden i 3. 4. og 5. gir.

Spørsmål1: Er det noen som kjenner til firmaer eller personer som driver med omprogrammering av girkasser? Skulle aller helst hatt en løsning der man selv kan påvire via laptop eller lignende. Mao på samme måte som med datasprut.

Spørsmål 2: En mer primitiv løsning: Er det noen som vet hvordan man kan overstyre lock-up på min bil? Ønsker meg fast lock-up på de tre høyeste girene.

Jeg har en følelse av at ingen driver med dette. Hvis jeg har rett så burde dette være et stort umettet marked. Det blir stadig flere elektronisk styrte girkasser, og det ville være rart om ikke mange entusiaster er "uenige" med fabrikkenes programmering.

Håper å få noen kvalifiserte svar! Takk!

Hilsen Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært innpå tanken om omprogrammering av girkassen. T-K Bilservice hadde info angående dette, var et eller annet firma som kunne gjøre det, men husker ikke mer.

De sa det var dyrt, men om dyrt vil si 5000 kr eller 20000 vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at kassa di ville fått et kort liv hvis det var lock-up på 3-4 gir ,lamellene ville nok ikke klare momentet som da skulle overføres ,det finnes vel da firmaer som kan gjøre at kassa kan kjøres på et høyere trykk slik at sluringen blir mye mindre .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt på det samme selv.

Beste svaret jeg har fått er av en amerikaner frik fra jobb. Han sa før jeg viste det at "den girkassa du har er GM" osv...

Så fortalte jeg han om at jeg syns den slurra så mye og kunne tenkt meg en skarpere oppførsel og hardere overganger.

Svaret kom i det jeg avsluttet setningen... "Fyll ford olje". Spurte hva han mente med det, og svaret ble da at "bare gå på et verksted og si at du vil bytte olje til ford, de vet hva det gjelder". Viskositeten er vist helt annerledes og gir hardere oppførsel.

Kanskje andre her kan svare bedre på dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...