Rayb Skrevet Juni 29, 2008 Share Skrevet Juni 29, 2008 Først en liten forklaring: Poenget med en clutch-stopper er å minske pedalvandringen, og med en clutch-stopper som ”bygger” mer ut fra torpedoveggen får du mindre vandring på pedalen. Ergo, et raskere girskift. Dette kan selvsagt diskuteres Da bør vel også CDV-ventilen fjernes... Jeg ser disse modifiserte clutch-stopperne går for rundt 20$ på div. nettsteder, så besparelsen er ikke den store hvis du allerede tenkte på å kjøpe en. Jeg gjorde dette fordi min orginale clutch-stopper knakk av!? Denne modifikasjonen gjøres på EGET ansvar! Her er et par ting du MÅ passe på: • Når tiden er kommet for testing av stopperen, pass på at ikke noen eller noe står forran eller bak bilen din FØR du starter bilen. • Start så bilen din i nøytral/fri, for hvis du har stillt stopperen for langt ut fra torpedoveggen vil ikke clutchpedalen din virke! Alle vet vel hva som skjer når bilen står i gir og man prøver å starte med clutchpedalen ute...!? • Dette skjønte du sant!? Hvis du ikke skjønte dette, stopp her! • Og har du automatgir på bilen din kan du også stoppe her. Du trenger: • Den orginale clutch-stopperen fra bilen din. • En 10 x 35mm umbraco skrue med forsenket hode. • En 10mm mutter. (evt. 2 stk. slik at stopperen ”bygger” mer) • 8,5mm borr. (borr til M10 gjenger) • M10 gjengetapp. • En forsenker. (For å få senket hodet på skruen ned i gummien på stopperen, for å unngå metallyden fra pedalen som møter skruehodet) • En skrustikke. • En borremaskin. DIY-Gjør det selv: Lag din egen clutch-stopper til din E46 på 30 minutter. Jeg eier en 2002 modell E46 330XI, og kan derfor bare ”snakke” for denne modellen. Om det er flere BMW modeller som har en slik stopper vet jeg ikke. Greit, vi går i gang: • Fjern (skru ut) den orginale stopperen fra torpedoveggen bak clutchpedalen din, det vil da stå igjen et hull med M10 gjenger i veggen bak pedalen. • Sjekk at det er M10 gjenger i dette hullet på din bil før du går videre nå! (Bruk umbraco skruen for å prøve dette) • Sett stopperen i en skrustikke med gummien opp og ”tappen med gjengene” ned, borr så et hull midt i stopperen med 8,5mm borren og gjeng opp dette hullet med M10 gjengetappen. • Bruk forsenkeren til å fjerne nok gummi slik at skruehodet blir liggende under gummien. • Skru på plass umbracoskruen i stopperen og skru på plass mutteren(e) på baksiden av stopperen. • Skru så den ”nye” stopperen på plass i hullet i veggen bak clutchpedalen, nesten ferdig nå... • Se -her er et par ting du MÅ passe på- lenger oppe i denne forklaringen, før du prøver clutchpedalen! Lykke til med mangen raske girskift Den orginale clutch-stopperen sett fra baksiden, med borret hull og gjenger: 10x35mm umbracoskrue med forsenket hode og to 10mm'ere: Ferdig modifisert clutch-stopper med en mutter på: Ligg merke til skruehode som er forsenket ned i gummien: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Juni 29, 2008 Share Skrevet Juni 29, 2008 På E36 kan man bare skru en M10-bolt (og gjerne flytte over gummien) rett i. Det er en ting som absolutt bør gjøres da de fleste har en god del døgang nederst. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rayb Skrevet Juli 1, 2008 Forfatter Share Skrevet Juli 1, 2008 Helt sant Mr. Hokksund, døgangen må bort! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet Juli 1, 2008 Share Skrevet Juli 1, 2008 Med tanke på alt det verktøyet jeg må kjøpe for å mekke denne her, så lander jeg på samme prisen for en ordentlig clutchstopper Ikke alle som f.eks. har en skrustikke eller M10 gjengetapper liggende og slenge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Juli 1, 2008 Share Skrevet Juli 1, 2008 har satt inn slik en på min e36 . satt bare inn en m10bolt. ble bra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rayb Skrevet Juli 1, 2008 Forfatter Share Skrevet Juli 1, 2008 Med tanke på alt det verktøyet jeg må kjøpe for å mekke denne her, så lander jeg på samme prisen for en ordentlig clutchstopper Ikke alle som f.eks. har en skrustikke eller M10 gjengetapper liggende og slenge Hva!? Har du ikke det? ...og du eier en bmw... hehe. Neida, du har rett i det... ikke alle som har slikt liggende å slenge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rayb Skrevet September 29, 2008 Forfatter Share Skrevet September 29, 2008 har satt inn slik en på min e36 . satt bare inn en m10bolt. ble bra Men da vil du få en metallisk "klunke-lyd" hver gang du treffer bolten med clutch pedalen, og hvis man har mye sideveis vandring på clutchpedalen kan pedalen henge seg opp i hode på bolten...!? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joneo1 Skrevet September 29, 2008 Share Skrevet September 29, 2008 Har gjort denne modifikasjonen. Vær obs på at under entusiastisk kjøring, så kan clutchpedal tråkkes forbi clutchstopper og pedal henger seg dermed opp. Derfor bør man sjekke om lager i clutch pedal bør byttes i samme slengen. Anbefaler egentlig å kjøpen en større og mer solid fra UUC eller lignende. Det skal i alle fall jeg gjøre neste gang jeg bestiller noe fra junaiten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå