Gå til innhold

For tynn olje? Små tikking etter oljebytte... M50B20


AlXz
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk vite av forrige eier at det var Fullsyntetisk Mobil1 olje på bilen da jeg kjøpte den, og har ikke hørt til noe tikking med denne olja. (Kan ha tikket litt ved kald oppstart...), så den har funket veldig bra. :-)

Og nå var det på tide å bytte olje, så jeg kjøpte fullsyntetisk mobil1 olje.

5W-40 (kjøpt på meca)

Byttet oljefilter, tappet av gammel olje, og helte på ny.

Så virket det fint i flere dager.. (ikke lagt merke til noe ihvertfall), men plutselig nå merker jeg at den tikker litt innimellom. Noen ganger på tomgang.. Gir litt gass så forsvinner den litt..

Tror tikkinga forvinner helt når bilen blir varm...

Så er det pga. olja det tikker..? Skulle etter hva jeg har fått høre være samme olje på bilen i fra før.., men før har det ikke kommet noe tikke lyder.

Kan ikke se noe lekkasjer rundt oljefilterhus eller tappeplugg..

Smørte olje på o-ringene og skrudde til...

For tynn olje? El. kan det være noe annet feil..??

Lurer på å kjøpe litt tykkere olje.., 10W-40 ??

(Får ikke denne i full.syn.???)

Tusen takk for tips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min på merkeverksted for oljeservice for noen år tilbake. Da æ fikk den tilbake hadde de tappet på 0w30, hadde 5w40 på tidligere (uten tikking). Høres ut som et løpsk bestefarsur da æ fikk den igjen! Tok en oljeservice på den sjøl og byttet til Elf 5w40. Gikk noen uker/måned før den nye olja hadde laget "avleiringer" (hinne) og sluttet tikkinga. Nå går den finfint, men tikker selvfølgelig litt ved oppstart... Gi olja litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde jo ikke være forskjell... Ville kjørt med det en måned eller to, se etter at oljenivået er korrekt og hørt etter forbedringer i tikkinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da var olja bytta igjen..

10w-60 denne gangen. (Castrol fullsyn.)

Kan ikke si det ble noe forskjell egentlig.

Har ikke kjørt noe ennå, men på tomgang er det så å si samme lyder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første problemet er vel at det ikke finnes noen Mobil 1 5W-40.

Så helt hva du har fylt er det jo vanskelig å si.

Jeg har ikke hatt en eneste god erfaring med den Castrol 10W-60 olja, men det er vel bare meg....

Mobil Synt S finnes i 5W-40, også en syntetisk olje men ikke Mobil 1, som finnes i 5W-50 en olje som fungerer utmerket på BMW sine motorer.

Jeg bruker Mobil 1 som Mercedes anbefaler naturligvis siden jeg jo er en MB deleforhandler. Mobil 1 har en rekke oljer som er spesifisert til BMW også, som feks Mobil 1 ESP formula 5W-30 og Mobil 1 0W-40.

Hhv BMW LL01 og LL04

Jeg anbefaler 5W-50 på biler med høy temperatur, gjerne bensinturbobiler med høy effekt og gjerne 0W-40 til bensinturbo, og bensinmotorer uten turbo samt dieselbiler med og uten turbo.

ESP formula anbefales til biler med DPF som krever en lavsvovelolje for å opprettholde effekten i filteret.

For biler med tikkelyd anbefaler jeg jo å bytte hydroelementene i ventilspillet siden det er disse som gir lyd, dog kan innvendig motorrens gi betydelig effekt i forbindelse med oljeskift.

Vi bruker Tunap som er godkjent av Daimler AG og kan brukes på Mercedes-Benz, Maybach og Smart. Tunap innvendig motorrens koster ikke alverden og gir en meget god renseeffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
... Det første problemet er vel at det ikke finnes noen Mobil 1 5W-40.

Så helt hva du har fylt er det jo vanskelig å si. ...

Joda, det finnes det. Skal fikse bilde jeg :-)

Har nå slengt på litt billig mineral olje fra biltema (10w-40) for å kjøre igjennom en Omega "engine flush".

Så er alt tappet av igjen.

Skal helle på ny olje jeg har kjøpt imorgen tenker jeg.

Mobil1 10W-40 Delsyntetisk denne gangen.

Håper det blir noe forskjell etter "rensen" og delsyn istede for fullsyn.

Den lille stunden biltema mineralolja var på forsvant ikke tikkinga helt.., men tror det ble litt bedre.

La merke til en liten ring etter å ha kjørt igjennom Omega rensen.

Hører en "suse" lyd fra toppen av radiator. Enten lokket eller lufteskrua tenker jeg. Virker som det er litt høyt trykk i kjølesystemet.., nåla ligger der den skal, men mulig noe som begynner å gjøre seg klar for å erstattes?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...