r_yter Skrevet Juli 12, 2008 Share Skrevet Juli 12, 2008 Har nett skiftet olje på motoren min, en 318i m40. Går de an å stille ventilene eller bytte oljetype? Nå har jeg en semisyntetisk synuko olje. Eller er vippetøyet rett og slett utslitt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jensemann23 Skrevet Juli 13, 2008 Share Skrevet Juli 13, 2008 du bør fylle Valvoline Maxlife 10W40. Da blir det nok bedre skal du se! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenno Skrevet Juli 13, 2008 Share Skrevet Juli 13, 2008 Prøv skift til annen olje først. Er vanlig med tikking på mange av m40 motorene som er slitasje som du nevner. Qmi rens kan også bedre tikkingen i noen sammenhenger. Er mange tråder om dette så prøv søk litt her på bimmers. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Juli 13, 2008 Share Skrevet Juli 13, 2008 Har nett skiftet olje på motoren min, en 318i m40. Går de an å stille ventilene eller bytte oljetype? Nå har jeg en semisyntetisk synuko olje. Eller er vippetøyet rett og slett utslitt? Hva slags viskositet hadde denne oljen? I tilegg til den oljen jensemann referer til har jeg også meget gode erfaringer med CD Cardic semisynt 10w-40. (Koster halvparten av MaxLife'n også. Fåes på Bilextra. Nøkkelen er at du må (tørr jeg påstå) ha 10-40w viskositet (ikke fullsynt.) M40 har som kjent hydrauliske ventilløftere (automatisk justering av ventilene so to speak). Når disse blir tildekket i smuss kommer det tikkelyder pga av de blir trege og ikke lenger lukker/åpner hurtig nok. Det kan også være at kammen din er veldig slitt, som er en hyppig feil på M40. Oljerøret over kammen er ofte en del av problemet da dette har en vane for å gå tett. Anbefales å skiftes uansett, da det tar 10 min og koster 100 lappen. Blir ikke motoren bedre av å bytte olje råder jeg deg til å skru av toppdekselet å kikke på om det finnes slitasje på kammen. En dieselrens av motoren (søk på forumet for meg info) er også utprøvd med godt resultat. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå