Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nett skiftet olje på motoren min, en 318i m40. Går de an å stille ventilene eller bytte oljetype? Nå har jeg en semisyntetisk synuko olje. Eller er vippetøyet rett og slett utslitt?

Skrevet

Prøv skift til annen olje først. Er vanlig med tikking på mange av m40 motorene som er slitasje som du nevner. Qmi rens kan også bedre tikkingen i noen sammenhenger. Er mange tråder om dette så prøv søk litt her på bimmers.

Skrevet
Har nett skiftet olje på motoren min, en 318i m40. Går de an å stille ventilene eller bytte oljetype? Nå har jeg en semisyntetisk synuko olje. Eller er vippetøyet rett og slett utslitt?

Hva slags viskositet hadde denne oljen? I tilegg til den oljen jensemann referer til har jeg også meget gode erfaringer med CD Cardic semisynt 10w-40. (Koster halvparten av MaxLife'n også. Fåes på Bilextra.

Nøkkelen er at du må (tørr jeg påstå) ha 10-40w viskositet (ikke fullsynt.)

M40 har som kjent hydrauliske ventilløftere (automatisk justering av ventilene so to speak). Når disse blir tildekket i smuss kommer det tikkelyder pga av de blir trege og ikke lenger lukker/åpner hurtig nok. Det kan også være at kammen din er veldig slitt, som er en hyppig feil på M40. Oljerøret over kammen er ofte en del av problemet da dette har en vane for å gå tett. Anbefales å skiftes uansett, da det tar 10 min og koster 100 lappen.

Blir ikke motoren bedre av å bytte olje råder jeg deg til å skru av toppdekselet å kikke på om det finnes slitasje på kammen. En dieselrens av motoren (søk på forumet for meg info) er også utprøvd med godt resultat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...