fish Skrevet Juli 13, 2008 Share Skrevet Juli 13, 2008 Da motoren gikk på bare 5 sylindere, begynnte jeg feilsøkingen på tenningssystemet. Tok ut tilkoblingen til hver coil og fant hvilken sylinder som ikke fikk tenning. Tok da ut pluggen og fant dette; se bildene. Som dere ser har senterkjernen og noe av isolatoren er blitt borte. Hvordan kan slikt skje? Og siden det tilsynelatende mangler noe, må det ligge igjen i motoren, kan det da skade motoren? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hoem Skrevet Juli 13, 2008 Share Skrevet Juli 13, 2008 det er nok blåst ut i ekososen og ligger foran katalysator/brent inn i katalysator. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet Juli 13, 2008 Share Skrevet Juli 13, 2008 Sålenge du ikke hører noe ulyder vil jeg tro den er blåst ut i eksosen, den er jo forhåpentligvis ikke så stor den biten der. Lytt eventuelt med et stetoskop på og rundt de forskjellige sylindrene for å se om du hører noe "uvanlig" på den sylinderen tennpluggen var ødelagt på. Hvordan slikt kan skje er jo igrunn et veldig godt spørsmål, skal jo ikke skje helt utenvidere. Må jo være produksjonsfeil, har aldri vært borti lignende tilfeller. Kan selvfølgelig smelte hvis blandingsforholdet blir feil og knekke hvis den butter imot stempelet eller noe, men her er jo fortsatt tennsatsene hele så da er det jo ikke det som er feil. Merkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fish Skrevet Juli 13, 2008 Forfatter Share Skrevet Juli 13, 2008 Ok. Dette er plugger fra Biltema, og de har fungert tilfredstillende til nå. Andre settet jeg bruker etter at jeg kjøpte bilen. Kan ellers nevne at pluggen i tillegg til å mangle noe også er løs, dvs at isolator av kjeramikk? er løs fra yttre metallhylse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hoem Skrevet Juli 13, 2008 Share Skrevet Juli 13, 2008 biltema pluggene er som å leke med gilotin eller russisk rullett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fish Skrevet Juli 13, 2008 Forfatter Share Skrevet Juli 13, 2008 biltema pluggene er som å leke med gilotin eller russisk rullett Tja, er nå ikke så sikker på det. Har kjørt 80' km siden jeg kjøpte bilen. Da stod det Biltema-plugger på den. Neste bytte kjøpte jeg Denso, fungerte det også, men de ble byttet ut da jeg fikk problemer med coilene. (trodde først problemet var pluggene). Nye Biltema-plugger ble satt inn og en coil byttet, og alt har da som sagt fungert tilfredsstillende, (til nå da)... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rayb Skrevet Juli 13, 2008 Share Skrevet Juli 13, 2008 Biltema plugger??? Hvis du er skikkelig uheldig nå så har stiften i pluggen, som blir VELDIG varm, brent seg gjennom stempelet ditt! Mest sannsynlig har du tenningsbank i motoren din, og det kommer som oftest av for lite bensin, eller feile plugger for det hk. tallet du har i motoren din. Og hvis du har trimmet motoren din er det en grei regel som sier at man skal "gå ned et tall" på pluggene (en "kaldere" plugg altså) for hver 100 hk. man går opp i effekt. Eller så er biltema plugger IKKE å anbefale... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet Juli 13, 2008 Share Skrevet Juli 13, 2008 Det er en grunn til at biltemaplugger er billige og at innpakningen ser ut som den inneholder små lekebiler for barn.. Når du nå bytter alle 6 pluggene anbefaler jeg deg å bytte til ngk plugger, om ikke annet denso eller borch plugger. Man får det man betaler for. Tror forøvrig det skal litt til før stiften brenner seg gjennom stempelet som Tele nevner ovenfor her, isåfall må den da ha blitt slått gjennom stempelet. Hvis du er redd for at dette har skjedd kan du alltids ta en kompressjonstest, noe som er veldig fort gjort å ta. Men tror ikke du skal trenge å bekymre deg for dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå