jensemann23 Skrevet Juli 14, 2008 Skrevet Juli 14, 2008 ser i haynes at man skal bruke et spesialverktøy for å stramme reg.kjeden. Dette har ikke jeg. Kan noen et triks for å gjøre det uten dette verktøyet?
BreitBau Skrevet Juli 14, 2008 Skrevet Juli 14, 2008 Stramme reg kjedet? Dette gjør jo kjedestrammeren? skal bare time det riktig med veiva du.. Er det primary eller secondary chain du tenker på? primary går fra veiv til eksoskam.. Secondary går mellom kammene..
jensemann23 Skrevet Juli 14, 2008 Forfatter Skrevet Juli 14, 2008 det står at man trenger special tool når man strammer til specified torque på primary chain tensioner. så når den er strammet skal skruehullene stå midt i de avlange sporene på tannhjulet. Skjønner ikke helt hvor man får buk for special tool jeg heller:S
jensemann23 Skrevet Juli 15, 2008 Forfatter Skrevet Juli 15, 2008 nei, det er et bilde av en gjenstand man skal skru inn istedet for selve pluggen som er skruddi siden på toppen. Denne skal strammes til med 1,15 nm, og så skal den fjernes igjen. Men jeg gir f.=) Så lenge de avlange hullene i det innerste hjulet blir midt på er det vel greit:)
BreitBau Skrevet Juli 15, 2008 Skrevet Juli 15, 2008 1,15 nm?Det er jo faen meg INGEN momentnøkkel som går på 1,15 nm? En baby skrur jo til med mer enn 1,15 nm!
Odd-M Skrevet Juli 15, 2008 Skrevet Juli 15, 2008 Ring et BMW-verksted og hør hva slags moment det skal være. Mener å huske at strammeren skal ha en plass rundt 100 Nm.
jensemann23 Skrevet Juli 15, 2008 Forfatter Skrevet Juli 15, 2008 det står i Haynes, primary chain tensioner plug: 70nm. men det er dette spesialverktøyet man skal skru inn først for å stramme kjeden mens den innerste kamdrevet er løst , slik at det flytter seg i de ovale hullene.. Vanskelig å forstå boka her... så lenge hullene er i midten av de ovale slissene så skal det vel gå greit?
Odd-M Skrevet Juli 15, 2008 Skrevet Juli 15, 2008 Jeg skrudde bare til strammeren og opplevde ikke noe problem med det. Bilen er kjørt 2 år etter det og det fungerer tilsynelatende fint.
BreitBau Skrevet Juli 15, 2008 Skrevet Juli 15, 2008 Nei nei.. Deovale hullene på kamdrevet skal ikke være løse.. Kamdrevene skal stilles inn slik at pilene peker rett opp og ned (Med motoren, IKKE mot himmelen), så skal secondary chain tensioner slippes løs og da skal pilene fortsatt være rett opp og ned, så skal boltene skrus fast.. Så låser du kammene, og timer dette riktig, for så å montere kjedestrammerne primary... Mener å huske det var NOE ALA slik... Følg haynes.. men slik husker jeg nå det.. Husk at kjedet skal ha "slakke" siden på siden med kjedestrammeren slik at kammene ikke flytter på seg når du setter inn primary chain tensioner. Når alt er montert sveives motoren en runde og da skal fortsatt BEGGE kamdrevene ha piler som står rett og og ned.. Da har du timet veiv med kam, og kammene med hverandre. Husker ikke eksakt.. men mener å huske at dette ikke er så langt fra haynes manualen..
BreitBau Skrevet Juli 15, 2008 Skrevet Juli 15, 2008 Rettelse: Låse kammene FØR du skrur fast kamdrevene..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå