Tom-Erik ///M5 Skrevet Juli 15, 2008 Share Skrevet Juli 15, 2008 hei! lurer på om noen har byttet vannpumpe på en 320 e 36 før. og om det er veldig komplisert, spesial verktøy og sånn... mvh Tom-Erik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Riefarn Skrevet Juli 15, 2008 Share Skrevet Juli 15, 2008 Er ikke komplisert, men kan være noe "trælsomt" å få av viskosekoblingen som sitter på vannpumpa.. Først fjerner du vifta som sitter i 4stk 10mm skruer. Deretter kan du prøve å løsne viskosekoblingen fra vannpumpen med 32mm fastnøkkel. Viskosekoblingen har omvendte gjenger... Får du den av er det bare å skru ut de 4 siste skruene som holder pumpa på plass... Kan også være en ide å skru av vannpumpa med viskosekobling på.. Kan være lettere å få atskilt de da... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tmice Skrevet Juli 15, 2008 Share Skrevet Juli 15, 2008 Bare gi viskosekoblings muttern et støt med et "sjokk" slag , hvis du har slikt utstyr... da løsner den... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Klinz Skrevet Juli 15, 2008 Share Skrevet Juli 15, 2008 Er ikke komplisert, men kan være noe "trælsomt" å få av viskosekoblingen som sitter på vannpumpa.. Først fjerner du vifta som sitter i 4stk 10mm skruer. Deretter kan du prøve å løsne viskosekoblingen fra vannpumpen med 32mm fastnøkkel. Viskosekoblingen har omvendte gjenger... Får du den av er det bare å skru ut de 4 siste skruene som holder pumpa på plass... Kan også være en ide å skru av vannpumpa med viskosekobling på.. Kan være lettere å få atskilt de da... Du løsner først deksel rundt viskose vift. so slår du løs mutteren som holder viskose koblinga 32mm. Links gjenger. So Tar du av reimhjulet. Og da er de fire skruer som holder vannpumpa. Når dei er løs, so er de to terse gjenge hull som du skrur to passen skruer inn i( husker ikke mm) Og skur litt på eine og litt på andre da kommer pumpa ut.Monteres i motsatt rekkefølge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Riefarn Skrevet Juli 15, 2008 Share Skrevet Juli 15, 2008 Bare gi viskosekoblings muttern et støt med et "sjokk" slag , hvis du har slikt utstyr... da løsner den... Ikke alltid den funker.. Men stort sett eneste måten å få den av på... Her er også en DIY med bilder... http://www.pelicanparts.com/BMW/techart ... r-pump.htm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom-Erik ///M5 Skrevet Juli 15, 2008 Forfatter Share Skrevet Juli 15, 2008 takker:) veit ikke helt om det er vannpumpa som er fåen. men kokte her en dag så radiatoren sprakk, og vi har skifta den, men da vi tømte på nytt vann så så vvi at vannet ikke ble dratt rundt. så da vi satte på varm luft inn i bilen kom det bare kald luft. og vannet begynte og koke, men termostaten sto mellom kald og varm... noen som har ide om hva som er feil? kanskje termostaten.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Juli 17, 2008 Share Skrevet Juli 17, 2008 Hvis termostaten er gåen, kommer det enten bare varmluft eller kaldluft. Den låser seg i en viss stilling.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sturmtiger Skrevet August 19, 2012 Share Skrevet August 19, 2012 Hai, jeg har samme problemet som trådstarteren, men med M50 motoren i en 325 E-36 istedenfor. Men, jeg har kommet så langt at jeg sitter fast, praktiskt talt. Hele vannpumpen sitter fast på vifta, og den bare spinner og spinner i begge retninger. Hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OLEZZ Skrevet August 19, 2012 Share Skrevet August 19, 2012 Prøve å kil fast en veldig stor trekker mellom mutteren til viskosekoblinga og skruene til reimhjulet, deretter tar du fastnøkkelen og drar den ene veien, og holder igjen med trekkeren samtidig. Husk at det er links. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sturmtiger Skrevet August 19, 2012 Share Skrevet August 19, 2012 Hva er links, aldri hørt det før. <-- Litt grønn på bilspråk enda. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brian Skrevet August 19, 2012 Share Skrevet August 19, 2012 Gjengene går andre veien i forhold til "vanlige" gjenger. Dvs du må skru omvendt for å løsne/stremme links. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sturmtiger Skrevet August 19, 2012 Share Skrevet August 19, 2012 Fikk en video opp på youtube, så får dere se hva jeg mener: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JulianS Skrevet August 19, 2012 Share Skrevet August 19, 2012 Links= tysk for venstre, altså venstregjenger. Når alt er montert som det skal så setter du 32mm fastnøkkel på mutteren og bruker en slager eller stor hammer og klinker til skikkelig mot bilens VENSTRE side, gjenta om nødvendig. Hvis det da ikke løsner så får du en dårlig kompis til å legge seg under bilen å dra alt han kan i multireima mens du gjentar prosedyren over kjempelett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sturmtiger Skrevet August 20, 2012 Share Skrevet August 20, 2012 Argh! Får ikke viskosekoblingen av den gamle vannpumpen. Den bare spinner uendelig i begge retninger, selv om jeg holder vannpumpen og mutteren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JulianS Skrevet August 20, 2012 Share Skrevet August 20, 2012 derfor lønner det seg å gjøre ting riktig første gangen! Det må sjokkes! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå