Bimmerlars Skrevet Juli 17, 2008 Skrevet Juli 17, 2008 Stemmer det? Min M50B20 har en tendens til å bli slapp når den blir skikkelig varm. Dette er riktignok litt varierende, men går alltid bra når den er kald. Tanken var at lambda ga feil verdier og derfor kødda til den når den virka. En sjelden gang smeller den til skikkelig i luftfilteret også. Sammenheng?
BMW 2002 Fredrik Skrevet Juli 18, 2008 Skrevet Juli 18, 2008 Men det stemmer at lambda blir aktiv når den selv er blitt varmet opp tilstrekkelig. Men dette går ganske så fort vil jeg tro da de fleste lambdasondene til BMW har en varmefunksjon.
Mons1 Skrevet Juli 18, 2008 Skrevet Juli 18, 2008 Det stemmer! Lambda må ha ca.300grader for å fungere optimalt. Innen temperaturen er riktig, så går motoren på en middelverdi. Når du drar pluggel løs på Lambdaen, så går også motorens lambdaverdi til en middelverdi. Ja Lambda har en varmeelement som skal varme lambdaen raskere opp, men jeg har hørt (Ikke bekreftet) at når motorens kjølevann når en viss temperatur, så kobles varmeelementet på Lambdaen av. Så mye småkjøring med varm motor kan gjøre at Lambdaen ikke når skikkelig temperatur. Spesielt om vinteren! Tror Lambdaen kjøles raskere ned enn motoren(Kjølevannet). Jeg tror det var en feil å plassere Lambda helt nede på katalysatoren. Det har vært bedre om den sto på eksosmanifoilen og blir raskere oppvarmet av eksostemperaturen, slik det var på E34 m/M20-motor. M50 motorene har en evne å spise Lambda til lunch og middag. Min gamle 525i brukte nesten en Lambda i året. RS Men det stemmer at lambda blir aktiv når den selv er blitt varmet opp tilstrekkelig. Men dette går ganske så fort vil jeg tro da de fleste lambdasondene til BMW har en varmefunksjon.
Bimmerlars Skrevet Juli 18, 2008 Forfatter Skrevet Juli 18, 2008 Takk for info. Kan jo prøve å nappe den av når den går dårlig, men vil den kun legge lambdaverdien til en middelverdi eller kjøre hele motorstyringa på middelverdier? For da forsvinner liksom litt av vitsen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå