Gå til innhold

18x8,5 felg. Ka dekk kan eg ta på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alt mellom 225 og 255 går greit på en 8,5" felg. Det går også med smalere og bredere, men det er ikke det ideelle.

Skrevet
på 8,5*18 så hadde jeg satt forran: 215/35el40. bak: evt 235/30el35

215/35 og 235/30 blir jo veldig lavt, og vil nok ikke være så komfortabelt å kjøre med. Har ikke regnet på det, men tror kanskje det er på grensen til å være lovlig også.

Jeg ville kjørt med 225/40 foran og evt 255/35 bak. Dette gjør at du får tilnærmet orginal rulleomkrets, og vil være lettere å få godkjent i vognkort, da BMW har levert denne kombinasjonen til bl.a. E46.

Skrevet
på 8,5*18 så hadde jeg satt forran: 215/35el40. bak: evt 235/30el35

215/35 og 235/30 blir jo veldig lavt, og vil nok ikke være så komfortabelt å kjøre med. Har ikke regnet på det, men tror kanskje det er på grensen til å være lovlig også.

Jeg ville kjørt med 225/40 foran og evt 255/35 bak. Dette gjør at du får tilnærmet orginal rulleomkrets, og vil være lettere å få godkjent i vognkort, da BMW har levert denne kombinasjonen til bl.a. E46.

Eg har E46 4d, men eg vil ikkje valse og slikt, så kan tenke meg 235 bak og 225 framme. Men koffor bør det være forskjellig høgde på dekkene egentlig? Eg har ikkje så masse kunnskap, så eg tenker at bredden på dekkene spiller ikkje inn i speddometerfarten, så derfor kan det være likt høgde på dekkene framme og bak..?

Skrevet

Min gamle E46 ble levert orginalt med 225/40 og 255/35, og det er ikke noe problem med subbing hvis innpresset på felgen er riktig. Profiltallet er prosenter av bredden, så selv om det er høyere tall på fordekkene, så er dekkene like høye.

Skrevet

Fra 205 til 225 hvis du vil ha litt strekk.. 225 ser helt riktig ut. 195 hvis du skal ha maks senk. ;) Men det varierer også på dekktype. Noen ser bredere ut enn andre. Profil på 225 blir vel 40, el 35. Det må du se an selv.

Skrevet

Som R Andersen sier, så er profilen en prosent av bredden. Slik at når du har bredere dekk, må profilen blir lavere for å beholde samme høyden framme og bak. Ellers ser det litt dust ut.

Men du har vel 8.5 både bak og fremme? Da ser jeg ikke hvorfor du skal ha forskjellige dekkdim foran og bak.

225/40-18 framme og bak, eller med 235/35-18 bak.

Skrevet

Har 8.5 på begge ja, men e litt fint med brett dekk bak, è liksom typisk for BMW.

Ska ha 225/40/18 framme ja, men kossn kan bilen bli høgare pga av bredden på bakdekkene er bredere enn dei framme? Det è d eg ikkje heilt forstår :P

Skrevet

--235/35-18--

235 står for dekkets bredde i mm.

35 står for dekkets profil (høyden på gummien) i prosent av bredden.

18 står for felgens / dekkets diameter i tommer.

Det vil si:

Hvis dekket er 235mm bredt vil en profil på 35 gi dekksider som er 8,2cm høye og 18" tommer vil rett og slett si at dekket passer på en 18" tommers felg.

Hvis man vil se om et dekk passer på en felg omgjør man ganske enkelt bare bredden på felgen (som er i tommer) til mm. Er felgen like bred som dekket passer det garantert, er dekket derimot bredere eller smalere enn felgen vil dette gi såkalt "dekkstrekk", hvilket det ikke er noe galt med sålenge man holder seg innenfor rimelighetens grenser og man har nok profil til at dekket når inn/ut til kantene på felgen. En annen ting man må huske på er at rulleomkretsen på dekket ikke må få høyere forskjell enn 5% av orginal rulleomkrets. For å finne ut rulleomkretsen på dekket og/eller hvor mange prosent dekket avviker fra orginaldekket er DENNE kalkuleturen god å ha.

Håper dette forklarer saken. :)

Skrevet

Du kan bruke 225/40/18 fremme og 255/35/18 bake så lenge innpresset på felgen er riktig ihht. vognkortet.

Breiere dekk bake kler Bmw veldig bra :D

Dette får du uten problem godkjent i vogkortet.

Visst du har ET46 orginalt, går det med ET35 felger, men da kan du kun ha 225/40/18 bake, da 255 vill subbe.

Men har du felger 18x8.5 med riktig innpress ville jeg uten tvil ha gått for 225/40 og 255/35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...