Gunnar Skrevet Juli 18, 2008 Skrevet Juli 18, 2008 Har slitt litt med en del risting. Bytta først bakbremsene. Mesteparten av ristingen i fart forsvant med den operasjonen, men den hadde fortsatt alvorlig risting under nedbremsinger, og en merkelig ulelyd innimellom. Vi snakker ordentlig røsking i rattet. Skikkelig ubehagelig. Begynte på venstre side foran i dag. Bytta hjullager og satte på originale BMW-skiver. Da jeg skulle ha på plass klossene ser jeg jo at stemplene på kaliperen ikke står skikkelig inne. Det er 4-stemplede Brembo-kalipere på bilen, altså to på hver side, og ingen glideklave som man normalt har. De to øverste stemplene går noenlunde greit, spesielt det innerste. Det nederste ytterst går også, mens det nederste innerst står helt i sju steiner. Har prøvd å presse det inn med tvinge, uten at det skjer noen verdens ting. For det første kan jeg jo begynne å skjønne hvorfor skiva har blitt skjev, men i tillegg sliter jeg jo nå med at så lenge jeg ikke får den helt inn, så går jo heller ikke bremseklossene i.. Noen som har erfaring med disse kaliperne, hvordan skal de være? Skal alle stemplene gå likt? Hva kan man gjøre for å fikse de? Er jo litt kjipt med 5 laken per kaliper foran.
Odd-M Skrevet Juli 18, 2008 Skrevet Juli 18, 2008 Popp ut stemplene med pedalen. Demonter, puss rust, skift pakninger, smør opp etc. Du får tak i overhalingssett til kalipere. De skal være rimelig fucked før det lønner seg å skifte. Og ja, stemplene skal gå relativt likt. De skal i allefall ikke stå fast!
Gunnar Skrevet Juli 18, 2008 Forfatter Skrevet Juli 18, 2008 Har prøvd, men får ikke ut det ene. Det er jo heller ikke kjempelett å poppe ut stempel når det er 4-stemplet. Veldig mye enklere med 1-stemplet. Har du noe tips til hvordan jeg kan få løsnet driten? Det er alukalipere, så det er nok korrosjon som gjør at det sitter. Finner ikke repsett heller til disse kaliperne (i ETK), men det kan jo hende det finnes.
bmw pat Skrevet Juli 19, 2008 Skrevet Juli 19, 2008 du kan stripse fast de andre 3 stemplene, mens du prøver å presse ut det siste. Mulig du må koble fra bremseslangen og bruke trykkluft for å få den ut.
Minibusa Skrevet Juli 19, 2008 Skrevet Juli 19, 2008 Ta caliperet bort fra skiva, sett inn en stål bit mellom 2 av stemplene som er bevegelse i, ta ei tvinge på det siste stempelet, så du har låst alle stemplene med bevegelse i... Så er det bare og pumpe iveg, gjerne med motoren i gang så får du hjelp av bremsekraftforsterkeren også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå