Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har slitt litt med en del risting. Bytta først bakbremsene. Mesteparten av ristingen i fart forsvant med den operasjonen, men den hadde fortsatt alvorlig risting under nedbremsinger, og en merkelig ulelyd innimellom. Vi snakker ordentlig røsking i rattet. Skikkelig ubehagelig. Begynte på venstre side foran i dag. Bytta hjullager og satte på originale BMW-skiver. Da jeg skulle ha på plass klossene ser jeg jo at stemplene på kaliperen ikke står skikkelig inne. Det er 4-stemplede Brembo-kalipere på bilen, altså to på hver side, og ingen glideklave som man normalt har. De to øverste stemplene går noenlunde greit, spesielt det innerste. Det nederste ytterst går også, mens det nederste innerst står helt i sju steiner. Har prøvd å presse det inn med tvinge, uten at det skjer noen verdens ting. For det første kan jeg jo begynne å skjønne hvorfor skiva har blitt skjev, men i tillegg sliter jeg jo nå med at så lenge jeg ikke får den helt inn, så går jo heller ikke bremseklossene i..

Noen som har erfaring med disse kaliperne, hvordan skal de være? Skal alle stemplene gå likt? Hva kan man gjøre for å fikse de? Er jo litt kjipt med 5 laken per kaliper foran.

Skrevet

Popp ut stemplene med pedalen. Demonter, puss rust, skift pakninger, smør opp etc. Du får tak i overhalingssett til kalipere. De skal være rimelig fucked før det lønner seg å skifte.

Og ja, stemplene skal gå relativt likt. De skal i allefall ikke stå fast!

Skrevet

Har prøvd, men får ikke ut det ene. Det er jo heller ikke kjempelett å poppe ut stempel når det er 4-stemplet. Veldig mye enklere med 1-stemplet. Har du noe tips til hvordan jeg kan få løsnet driten? Det er alukalipere, så det er nok korrosjon som gjør at det sitter.

Finner ikke repsett heller til disse kaliperne (i ETK), men det kan jo hende det finnes.

Skrevet

du kan stripse fast de andre 3 stemplene, mens du prøver å presse ut det siste. Mulig du må koble fra bremseslangen og bruke trykkluft for å få den ut.

Skrevet

Ta caliperet bort fra skiva, sett inn en stål bit mellom 2 av stemplene som er bevegelse i, ta ei tvinge på det siste stempelet, så du har låst alle stemplene med bevegelse i... Så er det bare og pumpe iveg, gjerne med motoren i gang så får du hjelp av bremsekraftforsterkeren også...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...