Gå til innhold

Bytte bremseskiver

viplash
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en 91' 525IA og skal nå bytte bremseskiver foran.

Det er kast i de jeg har på bilen nå, og det ubeskrivelig plagsomt. Er det noen i vestfold området som har lyst til og peke og forklare mens jeg skrur, eller noen her inne som kan forklare meg godt og grundig hvordan jeg gjør dette?

Om dere lurer på hvor detaljert dere må beskrive, så har jeg byttet dynamo selv på mine biler, byttet hånd brekk vaier på en mitsubishi og en dynamo på en mitsubishi før. Men det er vel ikke så UTROLIG mye mer slike ting jeg har gjort. Setter pris på tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du klart de tingene selv klarer du sikkert å skifte skiver uten hjelp. (Er ingen mekanikker selv, men gjør div. slike småjobber på egenhånd).

Bare å løsne boltene som holder kaliperen, løfte den til siden, fjerne klossene, ta av skiven, på med ny skive, på med nye klosser og sette på kaliperen igjen.

Bare sørg for å ikke løsne bremseslangen slik at du slipper å lufte bremsene etterpå.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du klart de tingene selv klarer du sikkert å skifte skiver uten hjelp. (Er ingen mekanikker selv, men gjør div. slike småjobber på egenhånd).

Bare å løsne boltene som holder kaliperen, løfte den til siden, fjerne klossene, ta av skiven, på med ny skive, på med nye klosser og sette på kaliperen igjen.

Bare sørg for å ikke løsne bremseslangen slik at du slipper å lufte bremsene etterpå.

Lykke til!

Men har hørt noe om og presse stempelet tilbake elelr inn og noe med en tank e.l... Må man det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan det hende du må gjøre hvis du ikke får på kalippern med nye klosser. Det er ganske enkelt, du bare presser det tilbake, blir det for tungt eller ikke går kan du alltids åpne lufteskruen litt, merk! bare litt! så presser du stemplet sakte men sikkert tilbake mens bremseveska pippler ut. Stram skruen igjen før du slepper alt trykker mot stemplet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger for all del ikke åpne lufteskruen for å presse stempelet tilbake.

Du tar bare ganske enkelt ei stor tang og klemmer det tilbake, pleier ikke å være noe problem, veldig enkelt.

Det er allerede skrevet, men skriver det jeg og:

For å bytte bremseskiver trenger du bare å løsne 2 bolter på hver av bremsekalipperne, dytt den tilside. Så skal det bare være en pitteliten skru for seg selv innimellom hjulboltene som du må løsne, så kan du trekke bremseskiven rett ut. Bank litt med en hammer på baksiden hvis den sitter fast.

Husk når du skal sette det sammen igjen at det er veldig viktig å rengjøre godt mellom alle flater, hvis ikke kan vibrasjoner oppstå. Det du har hørt angående en "tank" er at bremsevæsken blir presset tilbake til bremsevæskebeholderen når du presser tilbake stempelet. Hvis det har vært etterfylt bremsevæske mens det stod slitte bremseklosser på bilen kan det være for mye bremsevæske i systemet og derfor renne over hvis du presser stempelet tilbake. Skulle dette være tilfelle må du raskt tørke opp, for bremsevæske etser seg kjapt gjennom lakken hvis det får ligge på lakken noen uker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk byttet. Måtte dog kjøre og kjøpe en latmansarm for og få litt mer moment, for de 17mm skruene som satt bak der satt som ei FIT*E. Men de kom av. Var egentlig en enkel jobb når jeg først tørte og sette i gang :)

Skrudde ut boltene, tok caliperen til side og vekk fra arbeidsområdet. Ut med liten skrue på skiven, av med gammel skive, og på med nå. Og på plass med alt annet. Peace of cacke egentlig :)

Men tror noe av angsten min var for og gjøre noe galt. Men har nå kjørt ca 15 mil siden byttet, og null problemer, vibrasjoner osv :) Godt fornøyd med dagen skru jobb :)

Takk for alle GODE tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjipe meg da, men husket du og bruke kobberfett (kobberpasta) og skjekket at gliderene var intakte og ikke rustet fast? .. he.. Kjipt og få noen skrikende bremser etter en stund etter en ferdig gjennomført hjemmejobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...