kjapp1 Skrevet Juli 21, 2008 Skrevet Juli 21, 2008 Har hørt noen si at det ikke er nødvendig å skifte olje på automatkassen på min e39 523. akkurat runda 200k Noen her som kan avkrefte/bekrefte det?
Klinz Skrevet Juli 21, 2008 Skrevet Juli 21, 2008 Er vel long lift på dei viss ikke eg har førstått feil. Men De bør vel gå ann og skifte, og eg meiner de er nødvendig. Ingenting varer evig. Men noen som veit korleis? (sorry for avsporing)
tmice Skrevet Juli 21, 2008 Skrevet Juli 21, 2008 I utgangspunktet er det ikke nødvendig å skifte olje på girkassen, men med de klimatiske forholdene vi har her i Nord, så vet jeg at du burde gjøre det, jeg gjorde det på min 523 etter 125000 km, å den oljen var begynt å bli dårlig allerede. BMW sa også at den bør skiftes ca hver 120 000km. Hadde du bodd i midt/sør tyskland hadde du vel klart deg enda.
///MoePower Skrevet Juli 21, 2008 Skrevet Juli 21, 2008 Det lønner seg nok å skifte den innimellom ja. Du kjører deg bare ganske enkelt en runde for å få litt bevegelse på olja, heiser opp bilen og løsner på bunnpluggen. Fyll opp ny olje enten gjennom peilepinne eller separat oljepåfylling. Husk at hvis girkassen har gått langt kan det lønne seg å skifte filter i girkassen også hvis E39 har dette. Disse filtrene pleier å tette seg til og da kan man oppleve at girkassen slutter å gire som den skal eller blir treg til å gire. Filteret på automatkasser finner du hvis du skrur av bunnpannen på girkassen.
Klinz Skrevet Juli 21, 2008 Skrevet Juli 21, 2008 Noen av kassene på e39 er "tette". korleis gjere du de da?
DanH Skrevet Juli 21, 2008 Skrevet Juli 21, 2008 Sjekk denne. PÅ E39 kan en gjøre det selv, men å få en kvittering med klagerett for noen hundrelapper ekstra er virkelig verdt det. Har hørt om de som har gjort dette feil og havarert kassen. Ta en telefon til han karen her, og hør på hva han har å si. Jeg har byttet selv med godt resultat. http://web3.aftenbladet.no/fritid/bil/article255197.ece Transtec Per Øyvind Egge Breimyra 14, 4340 Bryne 51 48 19 34
Ørjan_S Skrevet Juli 21, 2008 Skrevet Juli 21, 2008 Disse har ofte såkalt "life-time oil", altså skal ikke byttes, MEN hvor lenge er livstid på en bil i tyskland kontra norge...? Jeg bytta nettopp på min som er runda 125k, og på bmw hadde de erfaring med en del skitt/spon i olja når bilen var kjørt en del km... Etter fylling skal kassa settes i de forskjellige posisjonene flere ganger (brems på) før peilinga foretas. Har du peilepinne skal oljenivået være ift. temperatur på kassa gitt av tabell i servicemanual (TIS), har du ikke skal den toppes til det renner ut av påfyllingsplugg (30-50gr).
BMW 2002 Fredrik Skrevet Juli 22, 2008 Skrevet Juli 22, 2008 Vet jo om flere her på forumet som måtte bytte ut sin automatkasse pga av ras. Om dette er pga av denne såkalte long life oljen vites ikke, men vi har aldri tatt noen sjangser. De anbefalte på BMW i Tromsø å bytte ved ca hver 100 000 uansett. Fadern har uansett byttet hver 60-75k og den kassa har gått 360k uten noen som helst problemer enda nesten 150k har vært med henger/campingvogn.
kjapp1 Skrevet Juli 22, 2008 Forfatter Skrevet Juli 22, 2008 men hvordan bytter en den selv da? er det ikke en slags plombering ? Har ikke peilepinne på min kasse. Bmw mente jeg ikke trengte å tenke på å bytte olje. men må si meg enig i at det må da være forskjell på her og tyskland:P "life-time" høres fryktelig lenge ut for en olje:D
///MoePower Skrevet Juli 22, 2008 Skrevet Juli 22, 2008 Har du ikke peilepinne så er det nok et påfyllingshull på kassa et sted, da skal det normalt sett bare være å fylle olje til det renner over. Er du sikker på du ikke har peilepinne? Er ikke så kjent med E39 desverre, men prøver å hjelpe.
Sir Hofstad Skrevet Juli 23, 2008 Skrevet Juli 23, 2008 Som mekaniker sier jeg bare HUFF.. Lagt ut tråder om kasser i flere år og ingen som gidder søke ... Mvh J
Morty999 Skrevet Juli 23, 2008 Skrevet Juli 23, 2008 som jeg også har sagt.. INGEN olje er evig varende...
Eirik Viste Skrevet Juli 23, 2008 Skrevet Juli 23, 2008 Bare for ä si noe om klimaet i Sör-Tyskland, sä har de like mye snö og minusgrader som de fleste plassene i Sör-Norge. Ikke uvanlig med - 10 grader. Tror ikke at klimaet spiller sä mye inn. Jeg hadde aldri stolt pä Lifetime oljer. Ville skiftet olje og filter hver 100.000 km. Hvem er det som tjener penger när girkassene raser? BMW verkstedene. Samme som skjer med noen Longlife motoroljer med skifte pä hver 30.000 km. Der er det ogsä mange motorer som er gätt i stykker. Var i Tyskland og skiftet motor/kasse pä min E32 V8. De var ikke sä proffe de som bygde om. Manglet litt olje pä kasse. Hos BMW verkstedet mätte jeg vente lenge til oljen hadde kjölt seg ned. Den skulle ikke väre mye over 30 grader mens oljen ble fylt pä, sa de. Tror det stär pä kassen hva slags olje du skal ha. Tror den heter ATF olje. Men en fär den riktige olje hos BMW. Fra en som ikke er mekaniker. Bare noen smertelige erfaringer. Men det gikk bra med 740 kassen. Eirik.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå