Hitokiri Skrevet Juli 21, 2008 Skrevet Juli 21, 2008 Jeg ser av og til på Wheeler Dealers på Discovery, og der driver han fiksern og sparkler og herjer og sprayer, og resultatet bli - tilsynelatende - bra. Jeg har noen flekker på bilen som trenger lakkering, og så tenkte jeg i inspirasjonens øyeblikk at jeg kanskje skulle prøve det selv. Hvor bra resultat er det mulig å få ved å spraye selv med boks?
Glenno Skrevet Juli 21, 2008 Skrevet Juli 21, 2008 Prøvd meg litt selv frem siste med pensel, spray, lakksprøyte. Vil si ut ifra stor overflate du skal ta sier hva du skal bruke av ovennevnte. Grunnarbeide med pussing, rustbeskyttelse,primer, fylling, sparkling, lakk og viktige er klarlakken avgjørende og på hvor flink du er på legge dette på. Lakksprøyting blir bra om du ikke får sig på store overflater. Hvordan du maskerer overganger har jeg funnet ut at kan bli bra om enn lager lite brett på tapen slik at du ikke får hard overgang fra nye tl gml. Dette kan rubbes ut. Vet ikke om du ble noe klokere jeg men?
Hitokiri Skrevet Juli 21, 2008 Forfatter Skrevet Juli 21, 2008 Er ikke snakk om store områdene. Litt nede på døra og noe på bagasjelokket. jeg tenkte bare å bruke spraybokser... Men du snakker om lakksprøyte? Vet ikke hvordan dette fungerer Det burde kanskje vært gjort profesjonelt mens jeg allerede skal ha bilen inn til bulkfiks, men det er ikke så mange som tør å ta i rustne dører har jeg funnet ut. EDIT: Kanskje jeg burde kjøpe meg noen gamle karosserideler å trene på, høhø.
tmice Skrevet Juli 21, 2008 Skrevet Juli 21, 2008 Har også lakket noe selv, blir selvsagt ikke helt perfekt, men til små områder går det sånn passe greit, det er jo som glenno sier, overgangene er jo som regel problemet, de må bli bra.. Jeg bruker å teipe et ark eller en stor gul lapp over området og bøye arket der jeg lakkerer, da blir det helt ok, må nært for å se at det er dårlig...
Glenno Skrevet Juli 21, 2008 Skrevet Juli 21, 2008 Om det er kommet rust er det kjørt egentlig. Må sveise inn nytt såfall. Men du kan pynte på for ei tid.
Hitokiri Skrevet Juli 22, 2008 Forfatter Skrevet Juli 22, 2008 Nytt spørsmål forresten. Dette med lakksprøyte, kan noen forklare meg konseptet vs sprayboks?
Spiritus Sancti Skrevet Juli 22, 2008 Skrevet Juli 22, 2008 Om det er kommet rust er det kjørt egentlig. Må sveise inn nytt såfall. Men du kan pynte på for ei tid. Spørs hvor mye det er det.. Sandblåste godt, tok på rustkiller, sparkla, pussa, grunna og lakka på en bil for ca 2,5 år siden.. Ikke kommet tilbake.. Og det rusta hadde gått dypt Hehe
Hitokiri Skrevet Juli 22, 2008 Forfatter Skrevet Juli 22, 2008 På min bil er det rust i skjøtet nederst på dørene. Det som er så jævlig irriterende er at dette er rust som ble tatt på garantien hos BMW Norge. Men en av de tidligere eierne har visst bare gitt faen i å få det fikset før garantien gikk ut for noen år tilbake. Det kan jo fjernes, men det er liksom inni selve bretten på døren, og det er mye jobb. Ifølge en kar på et karosseriverksted jeg besøkte ville han ikke ta i det. Og hvis han skulle gjøre det fikk jeg ingen garanti.
Spiritus Sancti Skrevet Juli 22, 2008 Skrevet Juli 22, 2008 Åja, hvis det er i den bretten på døra skjønner jeg det.. Det ER mye jobb.. Gjort det selv..
Hitokiri Skrevet Juli 22, 2008 Forfatter Skrevet Juli 22, 2008 Spørsmålet er om det vil lønne seg å bytte dørene eller om det er best å fikse på det selv. Tror ikke jeg er interessert i å betale noen flere laken for å lakke noe som uansett kommer til å ruste igjen. Det vil kanskje være best å få tak i et par brukte dører og et bagasjelokk og pusse dem ned og levere dem til lakk... Men karosserideler til E39 er ikke så fryktelig lett å komme over. Et annet spørsmål er jo om det er verdt pengene på en 97-modell som har rullet 244000 km...
Stonescream Skrevet Juli 22, 2008 Skrevet Juli 22, 2008 Dersom du småfikler litt og gjør det skikkelig samt passer på at du bruker klarlakk som forsegler lakken så holder det jo en stund fremover. Blir i alle fall ikke værre er min tanke. pusse godt ned evt bruke sandblåseutstyr, antirustmiddel sparkling og så finpuss, grunning og så lakk + klarlakk om lakken din ikke forsegler + polering til slutt så blir det gode resultat så lenge du tar mange og tynne strøk. Får du et billakkfirma til å blande lakk til deg også, så tror jeg ikke noen legger merke til småflekker nederst på ei dør eller tre. Tenker det holder en 3-4 år fremover. Gjorde i hvert fall det på golfen til fadern når vi tok bakkant på dørene der. Hadde ikke på et lag med klarlakk på toppen ,så sikkert det som ødela og som gjorde at rusten kom tilbake så raskt. Uansett, alt er bedre enn store røde rustroser
Hitokiri Skrevet Juli 22, 2008 Forfatter Skrevet Juli 22, 2008 Gode tips. En rusten E39 tar seg ikke så bra ut. Jeg mener, E34 osv skal det jo være litt rust på, men E39 er jo "ny" Tror jeg går for custom blandet lakk og gjør det sjøl jeg ass. Holder det i 3-4 år, så er det mer enn godt nok. Om 4 år er den bilen 15 år gammel, så da får det gå med litt rust her og der
Stonescream Skrevet Juli 22, 2008 Skrevet Juli 22, 2008 jepp, og så har en jo samvittigheten og kan si til alle at, her er en som tar vare på kjærra si
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå