Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har ein E30 325 som er godkjent med M5 motor?

Eg lurer på ka understell og bremser eg trenger for å få dette mulig.

Har ein 86mod 325 med M5 motor og gir, med M3bakdiff,

i dag er det orginale 325bremser, og dei holder ikkje mål.

Så da trenger eg å vite ka bremser og understell eg trenger for å la dette evt. bli godkjent av vårt "kjære" BT.

Eg vet det går fleire E30 her i norge som er både godkjent med M5 motorer, både med og uten Turbo.

Hadde satt pris på Evt. godkjenningspapirer og oppskrift for å få dette til.

Bilen er seriøst bygd.

Papirer og info. holder eg gjerne for meg sjølv el. eiger kan få igjen etter ønske.

Send PM.

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Alle de med M5 motor i er godkjent gjenom TÜV i tyskland mener jeg. Å godkjenne den i norge tror jeg nok du bare kan glemme. Etter at de nye reglene kom til norge 1.1.08 så tror jeg du kan glemme hele godkjenningsprosjektet ditt, men prøv, kan hende du klarer det.

Tror du kan telle på en hånd hvor mange som er godkjente i norge.

Skrevet

Jeg skal til TÜV i tyskland for å type godkjenne e30 M3`en min med M5 maskin.

Jeg bruker bremser fra e36 M3 framme og z3 M bak og det burde holde for BT. Dette skal jeg bytte ut med 356 mm framme og 330 bak fra K-sport og da holder det i alle fall 8)

Skrevet
Alle de med M5 motor i er godkjent gjenom TÜV i tyskland mener jeg. Å godkjenne den i norge tror jeg nok du bare kan glemme. Etter at de nye reglene kom til norge 1.1.08 så tror jeg du kan glemme hele godkjenningsprosjektet ditt, men prøv, kan hende du klarer det.

Tror du kan telle på en hånd hvor mange som er godkjente i norge.

Hmm, dette viste eg ikkje.

Trodde ikkje "alle" var godkjent på TUV før dei vart godkjent i norge, viste bla. anna Helge Vik sin var godkjent der.

Ka nye regler kom. 01.01.08 som eg ikkje har fått med meg?

Skrevet
Jeg skal til TÜV i tyskland for å type godkjenne e30 M3`en min med M5 maskin.

Jeg bruker bremser fra e36 M3 framme og z3 M bak og det burde holde for BT. Dette skal jeg bytte ut med 356 mm framme og 330 bak fra K-sport og da holder det i alle fall 8)

Skal du til TÜV før du har hørt med BT først?

Det høres unektelig ut som en dårlig plan...

Ser du skriver typegodkjenne - blir ikke det veldig dyrt?

Det vanlige er jo å enkeltgodkjenne modifikasjonene.

Skrevet

BT har aldri trengt å godkjenne noe som helst selv med TÜV godkjenning men det er ett skritt i riktig rettning å ha det, da kan de ikke avvise deg helt. Det de trenger å vite er om karoseriet holder til effekten du har og om bremsene er sterke nok.

Bilen blir godkjent til slutt det er jeg sikker på 8)

Skrevet

Det skal gå å få godkjent E30 Med M5 motor på biltilsynet i norge, så lenge bil`n er skikkelig bygd og ikkje satt sammen på en låve!! eneste biltilsynet forlanger er at bil`n er av modell før 9/88....dette har med avgass å gjør! Bremser som kan brukes er E30 M3-E30-E30 B3 2.7 alpina-E36 M3 (3.0 og 3,2)-E46 330 og bak kan du bruke Standar E30 325-E30 M3 eller Z3 M Coupe!

Skrevet
Vet at SS Performance kan hjelpe deg med TUV-Godkjenning i tyskland.

De gjør det, men det koster heroin!!

De godkjente helge sin e30 m3 med m5 turbo motor for 25000.. Er endel penger, men dyrt og få skilter på gliset:)

Skrevet

Det har også kommet regler om at egenvekt ikke kan oppjusteres ved å fjerne antall passasjerer - noe som gikk før.

Det er i alle fall meget relevant når man bytter til en tyngre motor. I værste fall må man lette noe hinsides for å ikke få en for tung bil.

Skrevet

Problemet dereser at TUV og Dekra ikke lenger lovlig til godkenning av bil i Norge, etter 1/1-08.

Det står i veitrafikk loven at det kun er bil produsenten eller annet uavhening labratorium som kan legges til grunn for tekniske forandringer på kjøretøy som skal reg. i Norge. TUV m.fl. er ikke et slikt labratorium, dette har nå Norske myndigheter (SEFOR) funnet ut og sagt at ingen biler med eller uten TUV godkjenning skal godkjennes i Norge uten at dette er vurdert av SEFOR.

Teknisk leder BMW 02/Classic klubb snakket med SEFOR og de sier at det fra 1/1-08 vil bli langt vanskligere og forandre bilens tekniske oppbygging en tidligere.

Det lokale biltilsyn har altså ikke lenger myndighet til og foreta noen form for godkjenning av en ombyggd bil som de hadde tidligere.

Så det å dra til tyskland å kaste ut tusenvis av kroner på godkjenning er liten vits... Lykke til sier jeg bare, men jeg anbefaler dere å lese regelboken før dere reiser..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...