Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal bytte olje på fatters E61, lurer på å handle Castrol SLX Professional 5w-30 - noen med erfaring eller mener jeg heller burde finne en annen olje?

Disse moderne dieselmotorene skal jo kjøre på fullsyntetisk olje så.. tenkte det var en bra en..

Greit med et klarsignal av noen som kjenner til disse motorene og oljen den trenger..

• 2 weeks later...
Skrevet

Takk for svar. Tok en rask tlf til bmw og fikk i grunn svar at SLX LL04 0-30w er oljen jeg burde bruke, nettopp p.g.a partikkelfilteret.

Selvsagt var denne oljen gratis;) Går ikke mer enn 8,25l på bilen, så ble olje for i 2400kr med rabatter.. Billig forsikring i mine øyne!

Skrevet
Takk for svar. Tok en rask tlf til bmw og fikk i grunn svar at SLX LL04 0-30w er oljen jeg burde bruke, nettopp p.g.a partikkelfilteret.

Selvsagt var denne oljen gratis;) Går ikke mer enn 8,25l på bilen, så ble olje for i 2400kr med rabatter.. Billig forsikring i mine øyne!

Bmw bruker visstnok LL1104 på alle sine modeller. Ifølge Manualverket fra produsenten kan du på en 530D bruke enten Catrol SLX 1104 eller Edge 1104. Om du bruker 0-30 eller 5-30 blir vel det samme egentlig. 5-30 er en del billigere.......

Min erfaring er at man skal ta det som han som sitter i "kassa" hos BMW med en klype salt. Har fått mange rare svar fra den fronten..... Fikk blandt annet beskjed om at mine 275-30 19" hjul ikke måtte fylles mer enn 25PSI????????? Er jo helt på trynet av BMW å pastå. Dette er bare et eksempel.

Skrevet

Bmw bruker visstnok LL1104 på alle sine modeller. Ifølge Manualverket fra produsenten kan du på en 530D bruke enten Catrol SLX 1104 eller Edge 1104. Om du bruker 0-30 eller 5-30 blir vel det samme egentlig. 5-30 er en del billigere.......

Min erfaring er at man skal ta det som han som sitter i "kassa" hos BMW med en klype salt. Har fått mange rare svar fra den fronten..... Fikk blandt annet beskjed om at mine 275-30 19" hjul ikke måtte fylles mer enn 25PSI????????? Er jo helt på trynet av BMW å pastå. Dette er bare et eksempel.

Heisann, ja, leste i instruksjonsboken at man kunne bruke longlife -01 også, men ja.

SLX Pro 5-30w er jo sinnsykt mye billigere også... handlekurven er ikke sendt enda, så spørsmålet er om jeg ikke heller heller på 5-30 for å spare noen kr..uansett ikke mine penger det er snakk om, men er prinsippet..

Skrevet

Heisann, ja, leste i instruksjonsboken at man kunne bruke longlife -01 også, men ja.

SLX Pro 5-30w er jo sinnsykt mye billigere også... handlekurven er ikke sendt enda, så spørsmålet er om jeg ikke heller heller på 5-30 for å spare noen kr..uansett ikke mine penger det er snakk om, men er prinsippet..

Kjøp 5-30 du. Det er ikke verdt de ekstra pengene. Regner med at ikke pappaen din drar 4000 omdreninger direkte etter start i 30 minus grader..... Dette med olje er det en million meninger om. Jeg byttet nettopp på min. Kjøpte Edge 5-30.

Hvis man skal sette ytterkanter er det bedre å fylle en "billigere" olje og heller bytte litt oftere, enn å fylle en "diamantolje" for å misbruke olja i 30000 km. Jeg bytter på 15000 uansett... Fra minus 30 om vinteren til pluss 30 om sommeren er det ikke bra uansett hvilken olje du bruker. Husk å resette service indikatoren. Jeg betalte 1450.- for olje og filter. Castrol Edge 5-30 LL04.

Skrevet

SLX LL04 0W-30 på meg.

Den olja koster ca 180 kr litern på min lokale delepusher. Med 8,5 liter skulle det bli 1530 kr pluss filter. Hva koster en oljeservice hos BMW?

Bilen min har fulgt BMWs skiftintervaller i snart 200000 km uten svakhetstegn og jeg forstår ikke bekymringen for dette intervallet med den olje- og motorkvaliteten vi har i dag. Dog kjører jeg mye langt og bilen brukes svært lite til småkjøring lokalt.

Skrevet
SLX LL04 0W-30 på meg.

Den olja koster ca 180 kr litern på min lokale delepusher. Med 8,5 liter skulle det bli 1530 kr pluss filter. Hva koster en oljeservice hos BMW?

Bilen min har fulgt BMWs skiftintervaller i snart 200000 km uten svakhetstegn og jeg forstår ikke bekymringen for dette intervallet med den olje- og motorkvaliteten vi har i dag. Dog kjører jeg mye langt og bilen brukes svært lite til småkjøring lokalt.

Er ikke noe bekyming. Men kjører jeg 8000 i året er det ikke morro å starte bilen i -25 når den olja har vært der i kanskje 4 vintre og 3 sommre. Er ikke bekymret he he.

Skrevet

Det stemmer det. Om man fyller SLX, Edge, 5-30 eller 0-30 vil nok bimmeren leve lenge og vel. Mitt poeng var egentlig at 5-30 var billigere......

Skrevet

Bilen blir pent kjørt, men blir kjørt mye. Kommer derfor nå ettersom jeg handlet slx 5-30, til å bytte jevnlig. Serviceindikator vil selvsagt bli nullstilt for oljeservice..

Tusen takk for alle svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...