Gå til innhold

Montere subb i en 320d turing stasjonsvogn


Anbefalte innlegg

Har nettop kjøpt meg en 320d turing stasjonsvogn 2002mod, og har planer om å bygge inn en 10" subb i hjulbrønnen, grunnet barnevogn og plassmangel. har alpine V12 monoblokk og pionner 10" element som eg da tenkte å felle ned i hjulbrønnen. noen som har noen gode ideer eller råd om hvordan eg kan bygge en kasse som passer og hvor eg kunnet hentet remote signal fra? vil helst ikke begynne å sprette paneler og strekke kabler gjennom hele bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke plass til en 10" i hjulbrønnen(reservehjulet), da festet for reservehjulet er i veien og jeg vil sterk fraråde deg å å bruke "kuttskive" for å lage plass. Du vil risikere å ødelegge karroseriet.

Hvilken anlegg har du ellers i bilen? Buissnis eller Professional? H-K?

Har du BMWs pingleanlegg vil subben ødelegge lyden helt. Du må først freske opp mellomtonen og diskanten. Der finnes H-K oppgradering til E46 med litt mere ompf. Så bør du vurdere en BMW orginal sub for reservehjulet da denne er avstemt og balansert for forholdene. Hjulbrønnen har alt for lite volum til at en 10" klarer å jobbe normalt.

Lyd er utrolig vanskelig i bil og derfor begynner orginale anlegg i bilene å lyde bedre enn alle disse fancye Alpine- og Pioner-pakkene.

Hør på orginal H-K-anlegget. De orginale anleggene er avstemt og balansert i forhold til omgivelsene.

Som en vis mann sa en gang; Hvis man ønsker seg et godt anlegg i en ny bil, så kjøper man bilen med anlegget allerede installert! Det er bra forskjell på en E46 og en Volvo 245GLE.

RS

Har nettop kjøpt meg en 320d turing stasjonsvogn 2002mod, og har planer om å bygge inn en 10" subb i hjulbrønnen, grunnet barnevogn og plassmangel. har alpine V12 monoblokk og pionner 10" element som eg da tenkte å felle ned i hjulbrønnen. noen som har noen gode ideer eller råd om hvordan eg kan bygge en kasse som passer og hvor eg kunnet hentet remote signal fra? vil helst ikke begynne å sprette paneler og strekke kabler gjennom hele bilen...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innlegget. er enig i hva du sier om å heller oppgradere det orginalet, nå står det en buisness spiller i og greie høyttalere men ønsker litt mer trøkk i lyden. men hvet du hvor man kan få orginal H/K subb som er beregnet for denne bilen og hvor mye en slik koster?

Har tatt flere mål og snakket med bilradiospesialisten i bergen, og kommet frem til at det skal være god nok plass til den subben eg har da denne trenger en utroli liten kasse. Det som gjør at eg helst ville brukt den forstterker og subb som eg har er kunn grunnet pengesparing, og da gjøre det best mulig med det eg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en som har satt seg litt mer inn i BMW sitt soundsystem i E46;

http://www.jumboprawn.net/jesse/projs/bmw_e46_audio.htm

Ja jeg skal inrømme at det finnes kasser som er utformet for å stå i brønnen, men tenk igjennom hvor mye av lyden vil slippe ut og inn i cupeen? Du risikerer litt bulder og romling i bakgrunnen, men du får ikke den friske punchen mange ønsker. Da er det kanskje enklere med en bass-tube som ikke tar så mye plass. Problemet er at hvis man har pingleutgaven av anlegg i bilen, så vil basser overdøve resten. De orginalmonterte høytalerene med forsterker er av så lav effekt at det ikke blir mye lyd. Ok lyd på lav volum, men skrur man opp blir lyden stresset. Jeg har selv Navi Pro med H-K høytalere(8 stk) og vil kanskje bli litt mer fyldig med en sub, men noe punch blir det ikke.

Jeg har hørt på topp-anleggene som er montert i Volvo V70 og Saab 9-5 og de er utrolig bra. Men det kan jo hende du får det til!

Da vil uansett legge til en sub-forsterker og der må jeg melde pass da jeg ikke vet om hvor man henter ut sub-lavnivå på BMW-forsterneren.

Takker for innlegget. er enig i hva du sier om å heller oppgradere det orginalet, nå står det en buisness spiller i og greie høyttalere men ønsker litt mer trøkk i lyden. men hvet du hvor man kan få orginal H/K subb som er beregnet for denne bilen og hvor mye en slik koster?

Har tatt flere mål og snakket med bilradiospesialisten i bergen, og kommet frem til at det skal være god nok plass til den subben eg har da denne trenger en utroli liten kasse. Det som gjør at eg helst ville brukt den forstterker og subb som eg har er kunn grunnet pengesparing, og da gjøre det best mulig med det eg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en som har satt seg litt mer inn i BMW sitt soundsystem i E46;

http://www.jumboprawn.net/jesse/projs/bmw_e46_audio.htm

Ja jeg skal inrømme at det finnes kasser som er utformet for å stå i brønnen, men tenk igjennom hvor mye av lyden vil slippe ut og inn i cupeen? Du risikerer litt bulder og romling i bakgrunnen, men du får ikke den friske punchen mange ønsker. Da er det kanskje enklere med en bass-tube som ikke tar så mye plass. Problemet er at hvis man har pingleutgaven av anlegg i bilen, så vil basser overdøve resten. De orginalmonterte høytalerene med forsterker er av så lav effekt at det ikke blir mye lyd. Ok lyd på lav volum, men skrur man opp blir lyden stresset. Jeg har selv Navi Pro med H-K høytalere(8 stk) og vil kanskje bli litt mer fyldig med en sub, men noe punch blir det ikke.

Jeg har hørt på topp-anleggene som er montert i Volvo V70 og Saab 9-5 og de er utrolig bra. Men det kan jo hende du får det til!

Da vil uansett legge til en sub-forsterker og der må jeg melde pass da jeg ikke vet om hvor man henter ut sub-lavnivå på BMW-forsterneren.

Takker for innlegget. er enig i hva du sier om å heller oppgradere det orginalet, nå står det en buisness spiller i og greie høyttalere men ønsker litt mer trøkk i lyden. men hvet du hvor man kan få orginal H/K subb som er beregnet for denne bilen og hvor mye en slik koster?

Har tatt flere mål og snakket med bilradiospesialisten i bergen, og kommet frem til at det skal være god nok plass til den subben eg har da denne trenger en utroli liten kasse. Det som gjør at eg helst ville brukt den forstterker og subb som eg har er kunn grunnet pengesparing, og da gjøre det best mulig med det eg har.

Ikke ta det ille opp, men når du ikke vet hva du prater om, så ikke skriv..

I en E46 touring er det plasst til en 12" bass over reservehjulet, undet den øvre platen. Og i en Touring har ikke bassen noe som helst problem med å komme inn i kupèen. Det eneste er at det trengs en "flat" basser, som ikke bygger mye i høyde.

Vi har vel det sistå året oppgradert 20-30 BMWèr av forskjellig årsmodel og typer. Deriblandt en E46 touring. Og det går greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mons1: Rett og slett mye bullshit du kommer med.. Hva skal en med 8 høytalere og Harman Kardon? Ville mye heller oppgradert høytalerene forran i dørene samt kjørt en forsterker på de. Skal ikke mye til for å overgå det orginale HK anlegget i BMW E46..

Greit nok at en sub og det minste orginalanlegget vil låte litt skjeivt, men er bare å skru bassnivået ned det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fare! Jeg tar det ikke ille opp. Det er selvfølgelig mange med stor kompeanse på bil-hifi og som gjør underverk i biler, men det er dessverre mange som tror det bare er å trø en sub inn bak, så skal alt bli så bra.

Hvis du leste åpningsinnlegget så står det skrevet at karen hadde fra før av en 10" Sub-element. Det er den jeg har tatt utgangspunktet i. Du som har litt kompetanse så vet du at alle sub-elementer er forskjellig og krever forskjellige kasser for å fungere. Jeg kjenner ikke til spekken til hans 10" sub-element, så derfor sier jeg at det ikke bare er å slenge den ned i reservehjulsbrønnen. Dere bruker "Flat" sub-element. Ja jeg har ikke protestert at det ikke finnes elementer som passer, men jeg tenkte på hans 10" element som kanskje er "flat", men kanskje også er ikke-flat. Kanskje den skal stå i åpen kasse og kanskje skal det stå i lukket kasse. Dette vet vi ikke!

Han sier samtidig at han har std buissines anlegget som da ikke er H-K, men noe enda værre. Selv BMWs H-K høytalere er nesten bare dritt, så kan du jo tenke det over hva de andre "billigere" utgavene er. Skal man ha fin lyd, så må man se på resten av anlegget. Jeg limte inn en link til en som har studert anlegget i E46 nærmere. Skal man få best mulig resultat til billigst mulig pris, så får man det ved å bytte ut høytalerne i bilen. Selv H-K elementene er ikke bra nok.

En annen ting er at lav-nivået til Alpine-forsterkeren er veldig spesiel og krever at man har kjennskap til dette. BMW har veldig sær oppsett av anlegget og sære komponenter. Skal man endre noe på elektronikk-siden, så må så og si alt elektronikk byttes.

Jeg anbefaler han å skaffe en ferdig-produkt av en sub-kasse slik både Pioner, Alpine, Bluepunkt, Sony osv har masse av. Flate basser, bass-tube og andre komprimerte kasser med forsterker. Hvis det er noe en E46 mangler, så er det punch i lyden og det får man ikke ved å gjemme en sub nede i reservehjul-brønnen og så legge gulvet over den. fordelen er at batteriet stå bak slik at strøm og jord er lett tilgjengelig. Her er det mange som jukser og som ødelegger sluttproduktet ved at strømmen er for dårlig.

Forresten så ser jeg et ditt firma forhandler DEFA-alarm. Jeg har en slik 400-serie montert i min E46 og der har montøren enten koblet feil, eller så er DEFA ikke egnende i en BMW da den sørger for at batteriet tømmes på 2dager. DEFA'en hindrer bilens elektronikk å gå i dvalemodus og da står bilen og tømmer batteriet for strøm. Hva kan ha vært gjort feil?

RS

Ikke ta det ille opp, men når du ikke vet hva du prater om, så ikke skriv..

I en E46 touring er det plasst til en 12" bass over reservehjulet, undet den øvre platen. Og i en Touring har ikke bassen noe som helst problem med å komme inn i kupèen. Det eneste er at det trengs en "flat" basser, som ikke bygger mye i høyde.

Vi har vel det sistå året oppgradert 20-30 BMWèr av forskjellig årsmodel og typer. Deriblandt en E46 touring. Og det går greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du missforsto meg litt! Jeg mente ikke at man skulle sette inn 8 stk H-K-høytalere. Selv BMWs H-K anlegg er ikke noe særlig bra. Jeg limte inn en link til en som faktisk har oppgradert høytalerne framme i døren. Han bruker ikke H-K med andre billige og bra elementer som passer rett inn. Elektronikken er fra Alpine og er egnetlig bra nok. Ekstra forsterkere/større forsterker krever god kunnskap til BMW Hifi-elektronikk da den er sær.

Trådstarter ønsker litt mer punch i anlegget og det får han ikke ved å gjemme en sub ned i reserverhjulsbrønnen bra. Han får mer bass, men lite punch. Derfor anbefaler jeg han å tenke på å oppgradere høytalerelementene framme og evt skaffe seg en ferdigkasse at type flat bass, bass-tube eller annen komprimert kasse. BMW har ferdig-tilpasset kasse for å montere i reservehjulsbrønnen, men den er dessverre litt dyrere enn hva den burde være.

Det er ikke snakk om at han ikke får plass for en 10" eller en 12", men det må være av riktig element med riktige spekk. Da vi ikke kjenner til spekken til han sub, så blir det feil å anbefale noe for akkurat den sub'en.

Så mye bullshit er det nok ikke, men det er endel ting man må tenke igjennom først!

RS

Mons1: Rett og slett mye bullshit du kommer med.. Hva skal en med 8 høytalere og Harman Kardon? Ville mye heller oppgradert høytalerene forran i dørene samt kjørt en forsterker på de. Skal ikke mye til for å overgå det orginale HK anlegget i BMW E46..

Greit nok at en sub og det minste orginalanlegget vil låte litt skjeivt, men er bare å skru bassnivået ned det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

ser diskusjonen har gått her og har fått mange gode tips og råd. var inne en tur hos bilradiospesialisten i bergen hvor de fortalte meg at de hadde bygget ett 10" element nedi flere slike e46 turing som eg har, og at dette var ingen problem.

Når det gjalt selve byggingen av kassen var det så enkelt som å støydempe hjulbrønnen med matter, og sette opp en slags skillevegg i midten av brønnen mot festeskruen for reservehjulet. denne skulle limest fast i karoseriet hele veien rundt. så la eg en plate som dekkte over hele hjulbrønnen. denne ble også limt fast i karoseriet, i tilleg skrudd fast i skilleveggen. så var det å skjære hull til subben legge opp kabler. koble meg inn på høytalerene bak med ett høy/lav filter som går videre til forsterker.

elementet eg har er ett

10" element som er rimelig kraftig rundt 750w rms og 2500w peak, og rundt 20 cm dypt, og det har kraftige oppheng og er i stand til å spille utroli dypt og kan flytte mye luft.

Var klar over at dette elementet var "litt" overkill, men tenkte eg sku prøve hvordan det ble.

Resultatet ble overaskende bra! med bass boost lavt og moderat gain på forsterkeren, samt litt nedstilt bass på spilleren låt det utroli bra med tanke på at det ellers er orginalt og altfor stor subb.

har bygget mange anlegg og hørt på enda flere men eg vi tørre påstå at det er blitt utroli fin, åpen , klar lyd. selvfølgelig vist man skal skau helt på max så holder jo orginalhøttalerene litt igjen, men kan faktisk ha det bra høyt på før det er noe problem. kan ta noen bilder av det å legge ut. for måten "kassen" er bygd er utroli plass og pengesparende! man legger jo også det orginale bagasjeromsplata inn igjen, så det er ingen synlige deler som stjeler plass og vekker oppsikt.

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...