Ola. Skrevet Juli 29, 2008 Skrevet Juli 29, 2008 Tenkte lage en tråd om prosjektet jeg holder på med, da jeg liker å lese tilsvarende hos andre Bilen: 92` 325i Coupe M3 fanger M3 speil Bakrute senker Målet: Å bygge en rask bil, uten at det skal se for oppsiktsvekkende ut.. IC skjules bak gitter, turbo montert lavt for å skjules, trykkrør lakkert sorte ++.. Ingenting bling bling, fancy lakkering osv som trekker feil oppmerksomhet fra uniformerte idioter. Effektmålet er 500hk/700nm på hjul, med BREDT effekt register... (er lei av dynoqueens som spinner løs i alle gir når de får ladetrykk på 5000rpm...) En ekte porsche killer m.a.o. Motor: M50b25, stroket til 2.8, borret til 85mm, polert veiv, alt er blitt balansert og vektjustert, linjehonet, planet, alt av slitedeler byttet, portet og slipt topplokk, doble innsugskammer, CP stempler, H-råder, MLS pakning, ARP bolter, 660cc siemens dyser, 2x walbro pumper, Electromotive tec3r, PPF grenrør, Precision SC6176 0,82, 44mm Tial WG, stor IC, stor oljekjøler, 3" eksos.. Motor bygd for 800+hk, men turbo begrenser effekttopp. (valgt med hensikt) Alt av motoroverhaling/maskinering ble gjort av Autotrim i trondheim. Drivverk: M30 Svinghjul 765 sachs trykkplate 4 puck sinter M3 ZF girkasse M3 mellomaksel M3 diff VAC diff feste (løser hele "diffbolt" problemet) Forsterket infestning av bakstilling til kaross Understell: FK coilovers justerbare camberstag bak 17" BBS rk , 215/45-17" Interiør: Sort delskinn Prosjektet er i sluttfasen, da oppstart og testkjøring er fullført.. Bilen står idag rolig pga montering av den nye clutchen, men jeg har vært ute å mappet den på veien til 1.2bar allerede med den forrige clutchen.. Jeg anslår effekten til å være 450-500hk i motor allerede, å det fungerer veldig bra! Tidlig ladetrykk, rundt 3000rpm, som ikke gir seg med det første! Ikke grep overhodet i 2. gir på tørt, til tross for kun 0.5` neg camber bak... 3. gir skyver HARDT Motor skal mappes i dynoen til ESTuning tidlig/midten av august, å effektmålet på 500rwhp/700rwnm er basert på den dynoen. (streng dyno) Oppdatering: Her kommer det BILDER Slik ser bilen ut idag, klar for bremsing.. Motorrommet ser 100% ut som en orginal 325, foruten et sort trykkrør opp til innsuget (Det er MENINGEN at motor rommet ikke skal se flott ut her ) Skal fjerne bensintrykk måler + litt mere rydding etter bremsingen er utført. Ola
S.Arnesen Skrevet Juli 29, 2008 Skrevet Juli 29, 2008 morsomt prosjekt... ønsker meg flere bilder... når skal du til ess? halden eller aremark?
Spinx Skrevet Juli 30, 2008 Skrevet Juli 30, 2008 Utrolig gromt prosjekt du hadde her Likte fronten veldig godt ser så Bad look ut.
oddis Skrevet Juli 30, 2008 Skrevet Juli 30, 2008 Dette blir tøft Ola! Responssterk motor er hva som gjelder! Når det kommer til orginal look så jeg en tråd på PPF en gang der de hadde plassert dumpventilen og trykkrøret inni den orginale luftfilterboksen og luftfilterbelgen, da snakker vi org. look . SC 61 er en turbo det har blitt sagt mye lovord om, så jeg er spent på hvordan dette vil funke morsomt prosjekt... ønsker meg flere bilder... når skal du til ess? halden eller aremark? Han snakker om ES, en kjent Audituner oppi barteland.
Ola. Skrevet Juli 30, 2008 Forfatter Skrevet Juli 30, 2008 morsomt prosjekt... ønsker meg flere bilder... når skal du til ess? halden eller aremark? ES tuning i trondheim Jeg er leverandør for de, å bruker de da naturlig nok til dyno/mapping.. Bilder skal bli må bare få løst et lite problem med clutchen som ikke vil løse ut 100% nå..
Ola. Skrevet Juli 30, 2008 Forfatter Skrevet Juli 30, 2008 Dette blir tøft Ola! Responssterk motor er hva som gjelder! Når det kommer til orginal look så jeg en tråd på PPF en gang der de hadde plassert dumpventilen og trykkrøret inni den orginale luftfilterboksen og luftfilterbelgen, da snakker vi org. look . SC 61 er en turbo det har blitt sagt mye lovord om, så jeg er spent på hvordan dette vil funke morsomt prosjekt... ønsker meg flere bilder... når skal du til ess? halden eller aremark? Han snakker om ES, en kjent Audituner oppi barteland. Den M3`n har inspirert meg ja Jeg må innrømme at jeg har litt planer om å kopiere den løsningen med luftfilterboksen for å gjemme trykkrør og dump, men det blir eventuelt gjort i vinter.. Må prøve å få kjørt litt i år og Ang respons og effekt register ja.. De fleste lever i tro om at det er høyest mulig hk og nm som gjelder.. Å det er jo forsåvidt greit nok til dragrace.. Men på gata og banen, så vil man heller ha en annen karakteristikk! Girene må kunne kjøres over et lengre turtall område, å da hjelper det lite med effekt kun over 4500-5000rpm En annen ting, er at folk blir ofte lurt av hvor mye en bil spinner.. Ingen tenker på hva som egentlig skjer, når turbotrykket kommer som en "PÅ bryter" på 5000rpm, å øker effekten med 4-5 ganger iløpet av 500rpm... Det blir omtrent som å ligge på fullt ladetrykk, å sparke løs hjula med clutchen... Tenk på hvor vanskelig dette er å kjøre, ved forbikjøringer, ut av høyfarts svinger ++!! Min tanke er å bygge en motor som bygger trykk tidlig, holder trykket opp til 7000rpm, å bygger trykket raskt ved giring.. 3500-4000rpm bredt register med fullt trykk er et minimum for meg.. Sålangt ser det ut som jeg har lykkes.. Men nå er nok dette det "nye" innen gatebil norge tror jeg.. Ser at seberg og jørgensen har gått foran å lagd en motor til S2`n sin med 4500 bredt trykk register.. Bare vent, folk kommer til å forstå meningen med dette når de får se hvor rask den bilen blir! Den bremsa 700+hk, men kommer til å banke LANGT sterkere motorer.. Min bil klarer å spinne hur langt som helst den og, men jeg vil først og fremst aksellerere
Rayman Skrevet Juli 30, 2008 Skrevet Juli 30, 2008 Er godt å høre at noen har forstått det. Kjempe bra prosjekt hadde vore gøy med en filmsnutt, men BILDER vil vi iallefall se holder på og bygger på samme motoren selv m50b25 med 2.8 veiv. Samme prinsipp som deg der tidlig ladetrykk og langt register som gjelder. En ting jeg lurte på som du ikke hadde skrevet noe om, har du ikke gjort noe med toppen uten om 2 innsugskammer? Porting, nye ventiler, dobble vent fjærer? Holder vel til de 500, men hvist du vil over det må du vel gjøre noe mer med toppen din og innsug.
Ola. Skrevet Juli 30, 2008 Forfatter Skrevet Juli 30, 2008 Toppen er portet av Autotrim (tore østhus) i trondheim.. Ble planet, slipt/frest, trykktestet og generelt overhalet der samtidig. Orginale ventiler, og fjører.. Trenger ikke overdim til slik effekt, å jeg skal ikke over 7000rpm så det trengs ikke sterkere fjører.. Innsuget er orginalt m50b25, å det har folk bremset godt over 600hk på før, uten å måtte ha høye ladetrykk.. Det er et bra innsug orginalt Skal ikke være mye med denne motoren som ikke er gjennomtenkt serru
Turbo-Tommy Skrevet Juli 30, 2008 Skrevet Juli 30, 2008 Du har forstått det! Er fortsatt mange som lever i den tro at 500hk går noe helt forj**lig, og det gjør det jo forsåvidt også når man først har det i registeret. Men det mange ikke tenker på er registeret. Hjelper lite når man bruker 3sek på å få ladetrykk, kort akselerasjon, og ny "lag". Da er biler med bra respons og gjerne mindre hk, langt avgårde. Momentkurve er mye viktigere enn peak-hk.
carlhaakon Skrevet Juli 30, 2008 Skrevet Juli 30, 2008 altid kult med annonyme biler som går bra få ut fler bilder av prosjektet da
Ola. Skrevet Juli 30, 2008 Forfatter Skrevet Juli 30, 2008 Skal ta bilder, kanskje allerede idag.. driver å skrur som en gal nå, så det blir kjøring igjen nå ikveld.. Da gjenstår kun oljekjøler, som jeg har fått alle deler til untatt 1 earls AN kobling som står i rest... Den får jeg montere neste uke..
Gjest Skrevet Juli 30, 2008 Skrevet Juli 30, 2008 Sjå der ja=) Denne må jeg kåmme å inspisere en dag. Tøft med sleeper.=)
Pitstop Skrevet Juli 30, 2008 Skrevet Juli 30, 2008 Detta lika e....knalltøft prosjekt Synest du sa når du solgte e30`n at det ikkje skulle bli flere storprosjekt e...hehe...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå