Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Automatgirkassene fra BMW nå heter så pent at " livstidsolje" . Skal altså aldri byttes. MB har påstått det samme.

Over til hva som er fakta og hva som er tullball. MB har nå sagt at automatgirkassene skal ha ett skiftintervall på 60.000 km. Grunnen er således at produsenten av girkassene fikk så mange havarier på nakken, at dette kunne de ikke fortsette med. Er ikke lenge før BMW følger etter i det samme spor. Om jeg ikke husker helt feil så er det en som har greie på dette med automatgirkasser (var en tråd oppe for ikke så lenge siden med link osv.) han sier at det anbefales og ta skift av olje på slike kasser vær 80.000 km.

En valig kasse med manuell gir skal man bytte olje på med gjevne mellomrom.

Ingenting er tett, fukt trenger inn og slitasjen (blir da mye spon) har man selvfølgelig ikke godt av i kassen. Selvom tappepluggen på girkassen er så heldig at den er utstyrt med magnet så blir det etter lang tid mye spon, magneten får selvfølgelig ikke tak i alt da. Så skift av olje på girkassen er høyst anbefalt om du vil slippe havari!

Er girkassen utstyrt med filter ( En automatkasse er det) så anbefales det og bytte dette og.

Skrevet

Byttet nettopp på min E39 med automat. Ikke direkte billig, men en rimelig forsikring mot havari spør du meg.

• 3 weeks later...
Skrevet
Hei!

Hva kostet for arbeidet?, mener bytting av aut. ojle???, er det BMW forhandler som byttet???

Jeg betalte ca 3 store hos merkeverksted i Sverige.

Skrevet

Det må jeg si at det ikke er verdt, leste nettop igjennom en instruksjon. Tror ikke det er store greiene å bytte selv. Kan jo komme med en tilbakemelding da jeg har gjort det på min egen bil

Skrevet

Problemet med å bytte selv er at du skal ha en viss oljetemp pluss converteren som alene har mer olje enn du får på resten av kassa.

Tempen er 30-40c og det kan du jo i og for seg kjenne deg til.

Synes ellers at 3k med filter og olje virker som en meget grei pris for de som ikke har lyst til å bade i olje :).

Skrevet

en viss oljetemp? Det vil vel ike ha noe å si da den vil endre seg ettersom det er kaldt eller varmt ute?

Er det også et oljefilter i girkassa? Utifra det jeg leste i håndboka så er det ikke det :S

Skrevet

Heisann!

Jeg snakket med BMW på Gjøvik, og han jeg snakket med der sa at de vanligvis bare tok ned bunnpanna og skiftet filter og olja som var i den...........

De hadde ikke noe spes verktøy el. for å skifte olja.

Literprisen var litt over 100kr også går det på 3 - 4 liter!

Skrevet

Å skifte olje på girkasse er ikke veldig vannskelig.. Må bare ha noe å sprute det inn med, er litt vannskelig å helle fra flaske for å si det sånn.. Så fyller du på en liter, lar det sige en liten stund, så fyller du på igjen til edt renner ut igjen av hullet du fyller i.. Gikk vel nesten på 2 liter på min tror jeg. Kjørte litt med den og sjekket at olje nivået var ok. Funker nå enda den så.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...