Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk ikke til "omregistreringskalkulatoren" på toll.no så derfor spør jeg litt her for å høre om det er noen som kan gi meg noen kloke svar:

-540'en min har i mars 2009 vert 10 år i Norge og kan da settes gratis inn bakseter, men gjelder det fra mars? eller fra 01.01.2009?

-Hvor mye ville det eventuelt koste sånn ca og ta omregistreringen nå? Baksetene og alt det der har jeg, tenker kun på avgiften.

-Hvordan gjør jeg omregistreringen? Bare bestille time hos Biltilsynet for sjekk?

På forhånd takk!

Skrevet

Kalkulatoren på toll.no fungerer finfint den. Velg varebil kl. 2 og personbil, og samme data i begge.

Gratis omreg., dvs. 10 år, gjelder fra registreringsdato i Norge, og da snakker vi på dagen. Ikke kalenderår.

Omreg. nå må du sjekke på toll.no, eller ringe til Tollvesenet. Du er over på 95% bruksfradrag nå, så det minker nok grundig. 10-20 lapper kanskje? Tall tatt rett fra luften egentlig.

Hvis bilen er 10 år i Norge, så er det bare å bestille tid hos BT, sette inn setene dagen før og trille ned og få det godkjent. Husk begge vognkortene (blått og rosa), ellers får du ikke gjort det. Har opplevd at de kun har sett at boltene og selene er på plass, og opplevd at de har testet selene og spurt om jeg har dratt til boltene med riktig moment. Timen koster 430,-. Skiltene koster 500,-, og det kan være lurt å bestille et par dager før dersom de ikke lager de mens du venter. Du må levere inn de gamle i det du henter de nye, så ta med evt. nødvendig verktøy.

Hvis bilen ikke er 10 år i Norge, så er det et søknadsskjema du må fylle ut og sende Tollvesenet. Du får så svar tilbake om du får lov til å bygge om, og en giro på summen (de ringer gjerne og spør om du vil ha det først). Den betales, og så får du et brev en ukes tid etterpå om at betalingen er OK (kvittering fra bank funker idiotisk nok ikke). Dette skal vises på BT under visningen. Resten er likt som om den er 10 år. Jeg har søknadsskjemaet om du vil ha det.

Forøvrig kan det hende at de har drop-in timer hos BT. Jeg har dratt på det her i Tønsberg, onsdager og torsdager. Veldig greit egentlig. Er sikkert tilsvarende andre steder.

Skrevet

Jeg ville ventet til mars neste år når omregistreringen blir gratis, hvis jeg var deg - men det er jeg jo ikke. :)

Det inntrykket jeg har fått av Biltilsynet, er at dersom bilen omregistreres før den er 10 år, er det greit om man bestiller time, dersom bilen var fylt 10, anbefaler de gjerne drop-in. Noen ganger kan ventetiden for å få time være lang, kanskje særlig på større steder, så forhør deg før du planlegger nøye.

Som nevnt over, må du levere inn de grønne skiltene, så husk at du må ha prøveskilt dersom du ikke får ordnet med hvite skilt med en gang.

Jeg ser at profilen din sier at du holder til i Rosendal, så hva blir nærmeste Biltilsyn, Odda? Dersom du kan kan bruke drop-in på et sted som Odda, kan du gjerne unngå noe som er typisk for drop-in tidene i noen av de større byene på Vestlandet; der har de gjerne drop-in akkurat den dagen Danmarksbåten kommer med nye privatimporterte Toyotaer fra Danmark, som de nye eierne lager kø med hos Biltilsynet for å få bilene registrert

Skrevet

Prøveskilt? Man leverer selvfølgelig ikke de grønne skiltene før man får de hvite. Har gjort dette flere ganger, aldri hatt prøveskilt. Har heller aldri hørt noe om at drop-in er noe problem selv om bilen ikke er 10 år. Det er jo samme prosessen, bortsett fra at man på forhånd må ha betalt avgifter og må ha med seg skriv fra Tollvesenet på at alt er OK.

Skrevet
Prøveskilt?

Ja, prøveskilt - Biltilsynet ville ha de gamle grønne før de skrev ut rekvisisjon på nye hvite - og da måtte jeg ha prøveskilt for å kjøre bilen derfra. Heldigvis kunne jeg kjøre rett til skiltfabrikken og få laget de nye skiltene med en gang, hadde jeg bodd et annet sted, måtte jeg ha ventet på at skiltene komme i posten. :roll:

Mistenker visse variasjoner i praksis her.

Skrevet

Hørtes slitsomt ut - og unødvendig av BTet det gjelder. Jeg har godkjent to ganger her i Tønsberg uten å ha bestilt skilter på forhånd, og da har jeg trilla hjem igjen med grønne skilter og nytt midlertidig vognkort, med beskjed om at jeg må innom og hente nye skilter to dager senere. Har jo ingen praktisk betydning at det er grønne skilter så lenge man har vognkort som tilsier at bilen er personbilreg.

Men uansett, for å unngå surret er jo det enkleste å bestille et par dager i forveien, så ligger det klar. :)

Skrevet

Tusen takk alle sammen for svært gode og utfyllende svar!

Det blir nok til at jeg venter til mars uansett p.g.a at bilen skal stå inne i vinter for at den aldri er blitt vinterkjørt så sparer jeg "noen" lapper på det.

Men nå vet jeg fremgangsmåten, så takk!

Skrevet
og da har jeg trilla hjem igjen med grønne skilter og nytt midlertidig vognkort, med beskjed om at jeg må innom og hente nye skilter to dager senere.

Slitsomt, javisst - og temmelig irriterende når det kan gjøres så mye smidigere andre steder. :roll: Sist jeg gikk gjennom prosedyren, begynte biltilsynsmannen å skru av de grønne skiltene før han ville starte med å fylle ut papirene med infoen som skulle til for å gi meg et nytt (midlertidig) vognkort...

Men uansett, for å unngå surret er jo det enkleste å bestille et par dager i forveien, så ligger det klar. :)

Det dumme er at på trafikkstasjonen jeg har brukt, er dette absolutt no-can-do - de nye skiltene er absolutt mellom bileieren og skiltfabrikken, og ikke noe trafikkstasjonen vil ha noe med å gjøre. :?

Moralen her er sannsynligvis at dersom man er ute på reise, eller bor slik at man kan velge mellom forskjellige trafikkstasjoner, lønner det seg å ringe til flere, og høre hvordan dette praktiseres der. :)

Det er neppe for ingenting at mange reiser omveier for å unngå å bruke den trafikkstasjonen som er geografisk den næreste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...