Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte ny motor her inne på forumet for en tid tilbake, og har endelig fått den satt på plass i E32'en min. Den har desverre tydelige tegn på at toppakninga er gåen. Masse hvit eksos, og olja er allerede rimelig brun. har ikke kjørt den noe særlig da det fort ble tydelig at det var noe gærent.

Så kommer spørsmålet:

Er det strengt talt helt nødvendig å høvle toppen ved toppakningsbytte? Og er det noen som kan anbefale et sted å gjøre dette på østlandet?

Skrevet

jeg ville nok ha plana toppen hvis du skal bytte toppakning. er ganske lang topp på rekkeseksern vet du så det har lett for å vri/bøye seg.

jeg bytte selv toppakning for en stund siden på lik motor og plana toppen for sikkerthetsskyld. men når du har tatt av toppen kan du jo måle toppen for skjevheter med et rettholdt. er det ikke skjevheter eller skader er det jo ikke no vits.

synd å finne ut at toppen er skjeiv når du har satt på ny toppakning og det fortsatt ikke er tett. ;) tror ikke det koster all verden heller. ca800- 1000? er litt penger men er nok verdt det.

oslo sylinderservice i oslo er vel et sted å anbefale. finnes sikkert andre billigere steder.

mvh Daniel

Skrevet

En tusenlapp er en billig forsikring mot å ha en utett topp etter byttet ja. Er nok best å plane den. Så at schmiedmann hadde et rimelig slipesett, men sto at den var til 635. Dette bør vel passe?

Skrevet

Enda mere ergelig å koste på planing i tillegg og så finne ut at den ryker vitt og farger olja igjen!

Rette enden å begynne i er å få trykktesta toppen for sprekker, så sjekkes den for kast/skjevheter og så planses den om det trengs.

Skrevet

hmm. ser det er en del dyrere å trykkteste toppen, spørsmålet er vel om en ikke bare skal ta sjansen på at den er tett? er vel ikke stort en får gjort om den er utett uansett? utenom å kjøpe en ny topp?

Skrevet

Dersom du ser tydelig brudd i toppakningen, eller klare tegn på at den har lekket ut i kjølekanalene, er det greit . Men om du ikke finner sikre tegn på det så gambler du med mye tid,penger og forbannelser om du bare smekker den på igjen.

Men det er 100% opp til deg.

Jeg betalte 800kr for å trykkteste en b25 topp for et par år siden, den var sprekkt inne i en kjølekanal. Og ja, er den det kan du enten kaste den eller bruke den som pant ved kjøp av "ny" overhalt byttetopp.

Skrevet

da blir det en grundig titt på pakninga når toppen kommer av, så får vi krysse fingra for ei sprukken pakning. blir for kjipt å ha satt inn en motor med ødelagt topp når det var grunnen til motorbyttet i utgangspunktet.

• 1 month later...
Skrevet

Enda godt jeg trykktesta toppen. Den var dessverre sprukket. Jaja. Ut og leite etter ny topp da. Bare bittert at man har brukt så mye tid og arbeid på å bytte motor bare for at man skal ha nøyaktig samme problemet på den nye som man hadde på den gamle.

Skrevet

jeg har en topp liggende fra den gang jeg bytta topp.. men denne toppen har nedslitt kam og vippe armer så det må byttes ut hvertfall, derfor jeg bytta topp. har ikke plana eller trykktesta. bare si ifra hvis du vil ha toppen.

mvh Daniel

• 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...