Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Batterilampa gikk på i bilen i dag rett før jeg kom på jobb, så jeg har tatt ut dynamoen. Når er grensa for når dynamoen må overhales/byttes, og for at man bare kan sette på en ny regulator eller lodde på nye børster?

Ser dette helt gåent ut?

Det innerste er en del mer slitt enn det ytre:

q4lmn7u1329e6jl5pgas.jpg

Børstene

xo2otvtw6e1qru600nl9.jpg

Løs:

rnsluc1nmuxu19b401bn.jpg

Korrekt posisjonert:

y3qyk22pkppkg8uz06i9.jpg

Pris på byttedynamo er 4200,- så det er greit å være sikker på at det er på tide med ny.

Skrevet

Prøve ny regulator vil jeg mene.

Svært sjelden jeg opplever dynamo med ihjel børster som ikke vil virke med nye.

Avhengig at materialet på anker ikke er for mye slitt, men det ser jeg ikke av bilde.

Skrevet

Jeg holder en finger på defekt regulator/slitte børster. Ser i allefall slik ut. Bytta børster på min Passat for litt siden (Bosh det også), og stiftene der var meget lange.

Skrevet

Når man ser regulator / børster i fast posisjon så er det noe igjen av de. De blir trykt ett lite stykke inn i huset igjen.. Børster slites raskere ned enn anker i dynamo. Innmaten i min egen 80A Bosch dynamo er mer slitt enn det jeg kan se utifra bildet ditt, den fungerer smertefritt. Men selvfølgelig, vi kan jo gå dypere inn og fundere på om viklingene er hele osv, men ett klassisk tegn på brudd /dårlig kontakt på vikling er at man får ladelampa ved start, men så straks man ruser så forsvinner den og kommer ikke tilbake. Blir selvfølgelig bare værre og værre.

Om regulator ikke skulle fungere, så kan det være og sende Dynamo på overhaling er en billigere løsning enn bytte-dynamo. (om du har slikt i nærheten).

Utifra hva jeg kan se så vil en ny regulator gjøre susen.

Skrevet

Da jeg ringte Triconor var han sikker på at sleperingene også måtte være hullete etter 236.000km, men det ser jo ikke sånn ut. Børstene er det noen millimeter igjen på, men de mister jo en del fjærtrykk mot slutten.

Sånn jeg ser det nå, så vil det fungere igjen med nye børster, men at det allikevel ikke er noen optimal løsning ettersom det for det første ikke er et rettslitt spor på den innerste sleperingen. Det er godt rundet på kantene.

Byttedynamo: 4200,-

Børster: ca. 200,- (må loddes inn)

Regulator med børster: 1350,-

Minus minst 15% rabatt. Dumt å svi av 4 lapper om det ikke er nødvendig, men jeg gidder heller ikke stå igjen om 10.000km fordi dynamoen må byttes allikevel...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...