wollabygg Skrevet August 12, 2008 Skrevet August 12, 2008 Hei alle sammen! Er det noen her inne som har erfaring med alternativ beregning av toll/avgifter på nevnte bil? Når man regner ut på vanlig vis, blir jo prisene helt idiotiske..... I og med at det er så sjelden det dukker opp noen brukbare tilsalgs her til lands, undersøker jeg litt i andre land, og det står absolutt ett par brukbare på mobile.de Det står forøvrig en som ser brukbar ut på finn.no også, men det så langt unna at det nesten er like greit å dra til Tyskland (Den står også på så utrolig kjedelige hjul, at jeg er sikker på at den hadde vært solgt for lenge siden med BBS / originale krysseiker hjul...) Et alternativ er selvfølgelig å kjøpe den og ett sett med felger Noen som kjenner bilen ? Mange spørsmål dette.
tmice Skrevet August 12, 2008 Skrevet August 12, 2008 Etter at du har funnet en bil i tyskland så er det bare å gå inn på www.toll.no der har du kalkulator, bare å fylle inn feltene der så har du pris på en slik en. Alternativ kalkulator.
wollabygg Skrevet August 12, 2008 Forfatter Skrevet August 12, 2008 Så flott! Da er det bare å prøve da Takk for hjelpen
tmice Skrevet August 12, 2008 Skrevet August 12, 2008 ja det kan jo hende du ikke finner nybilprisen, men da kan du bare sende med en pm, med hvilke modell det er så kan du få den av meg! hvis den ikke er kjempegammel da :)
wollabygg Skrevet August 12, 2008 Forfatter Skrevet August 12, 2008 Eh.... Har du greie på historisk ny pris på 325 ix touring ? Vekt ?
tmice Skrevet August 12, 2008 Skrevet August 12, 2008 ja si det, må lete litt å se, men toppvekta på E 30 tror jeg er 1330, å det må vel være denne bilen skulle jeg tro, du kan høre med de som har 325it, denne er 90 kg tyngre, men jeg tror du kommer rundt 1330.... nybilprislista går bare til 1994..... ---EDIT---- Finner bare noe tilsvarende, de lå på ca 550 000 som nybil ifølge tollvesenet... Prøv det så får du se!!
wollabygg Skrevet August 16, 2008 Forfatter Skrevet August 16, 2008 Nå har jeg funnet ut litt mer... Man må betale avgifter på vanlig vis å få bilen registrert, deretter kan man søke om alternativ beregning..... I mitt tilfelle betyr det at jeg må betale i overkant av kr. 55.000,- i første omgang, deretter søke innen 15 dager om å få alternativ beregning (hvor lang tid de bruker på dette aner jeg ikke). På den bilen jeg har sett på dreier det seg om en differanse på ca. kr. 33.000,- i avgifter. Jeg har da brukt oppsettene man finner på toll.no. Jeg har lagt inn vekt på 1.375 kg, historisk nyverdi kr. 600.000,- og gjennomsnittlig bruktpris i Norge til kr. 40.000,-. Jeg har videre lagt inn km.standen på den bilen jeg ser på, samt gjennomsnittlig km.stand på bilen i norge (250.000 km). Da ender jeg ut på kr. 22.000,- i avgifter med en utgangspris på 5.000 euro. Det som irriterer meg er at selvom jeg har kommet frem til disse tallene på tollvesenets eget oppsett, skulle det pokker ikke forundre meg om jeg ender opp med en 1991 325 ix touring (riktignok ganske godt utstyrt...) til hundre tusen kroner fordi ett eller annet gjør at jeg ikke kan få alternativ beregning...
Der Barockengel Skrevet August 16, 2008 Skrevet August 16, 2008 selvom jeg har kommet frem til disse tallene på tollvesenets eget oppsett, skulle det pokker ikke forundre meg om jeg ender opp med en 1991 325 ix touring (riktignok ganske godt utstyrt...) til hundre tusen kroner fordi ett eller annet gjør at jeg ikke kan få alternativ beregning... Det skulle ikke være noe som hindrer deg i å få alternativ beregning - og med en bil som dette bør man være rimelig sikker på at alternativ beregning slår fordelaktig ut også. Det ligger vel imidlertid i kortene at det arbeides med å endre systemet, slik at man kan få vite totalkostnadene ved begge beregningsmetodene på forhånd, uten å måtte spille lotto ved først å betale for regulær beregning, uten å kunne vite sikkert hvordan alternativ beregning slår ut.
wollabygg Skrevet August 16, 2008 Forfatter Skrevet August 16, 2008 Jeg er vel temmelig sikker på at det skal gå, men irriterende å ikke vite
Der Barockengel Skrevet August 16, 2008 Skrevet August 16, 2008 Nemlig - og det er en stor, stor svakhet ved dette systemet, og jeg går praktisk talt å venter på at dette vil bli forandret på - men med offentlige etater tar jo sånt lett endel tid...
wollabygg Skrevet August 16, 2008 Forfatter Skrevet August 16, 2008 Jeg antar i hvertfall at den bilen jeg har lyst er solgt både en og 2 ganger før den endringer trer i kraft... Pokker heller! Jeg tar sjansen. Nå blir det bil
Der Barockengel Skrevet August 16, 2008 Skrevet August 16, 2008 Jeg antar i hvertfall at den bilen jeg har lyst er solgt både en og 2 ganger før den endringer trer i kraft... Eller både ti og tjue ganger. Pokker heller! Jeg tar sjansen. Nå blir det bil
wollabygg Skrevet August 16, 2008 Forfatter Skrevet August 16, 2008 He he! Ja mer sannsynlige tall det Barock
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå