Jump to content

Hjelp; Ødelagt drivaksel `97 M3??? *med bilder*

Recommended Posts

Posted

Hei.

Det gjelder en 1997 M3 3,2, som har gått 154.000km

Bilen har et bra servicehefte, med alle serviser fulgt!

Alle oljer på bilen er byttet i mai.

Har en ulyd i bilen når man kjører sakte (les: 1 gir, helt rolig på parkeringsplass o.l)

Rett frem og svinging så er det en "klunke" lyd som kommer bakfra!

Ganske "tung" lyd, ikke metal mot metal men en "hul" klunke lyd.

Hva kan dette vere??

Hører det bare når man kjører sakte.

Hadde bilen på "bukk" her i en vaskehall, og tok et par bilder:

DSCF4601.jpg

DSCF4602.jpg

Har en time hos BMW forhandler/servicesenter da de skal gå over hele bilen (drivlinje, girkasse, vanos osv...) men hadde vært greit og hatt en ide om hva det kan være!

På forhånd, takk!!

Posted

Hadde noe sånt i min bil i fjor.. Må tenke etter.. Først var det et nav (sto nav på kvitteringen..) som var ødelagt, etterpå et kulelager på høyre bakdekk, som laget slarke i hulet..

Ble bra etter det!:)

Posted

Hadde avfettingsmiddel under hele bilen, og spes på bak-akselen for ca 3 uker siden, og spylte rent alt med høytrykk.

Hadde bilen opp igjen idag, og den er nok en gang full i olje..

Noen bilder:

DSCF4724Large.jpg

DSCF4725Large.jpg

DSCF4727Large.jpg

Også kjente jeg på "disse" som går ut fra bakakselen:

Den på høyre side, går lett ut og inn (se bilde)

Den på venstre side, går ikke og bevege ut og inn (se bilde)

DSCF4722ppLarge.jpg

DSCF4723ppLarge.jpg

Lyden jeg hører, må jo ha med dette og gjøre?!

Posted

Utifra bildene, så ser det ut som ojlelekkasjen kommer ifra pakningsringen ved kardangen. Ser ikke ut som det lekker nevneverdig ved akslingene. Når det gjelder stikkakslingen, må den nok byttes. Var ihvertfall den beskjeden jeg fikk når det samme skjedde på min forrige BMW.

Posted

Når det gjelder "klunkelyden" kan det være traversforingene som er dårlige, eller, slik jeg opplevde, at en bolt (Nr 17 på bildet), var knekt/deformert.

16819.gif

Posted

Takker så mye for svar..

Det som iriterer meg er at jeg ikke har noe sted og skru, så jeg må levere inn bilen. Og dette høres dyrt ut!

Ny drivaksel hos gs koster 6500.-

Også arbeidet i tilleg.

Er det mulig/smart og bruke brukte deler her, eller bør man kjøpe nye?

Ang foringene, burde de byttes til powerflex kanskje?

Dyrt og bytte disse på verksted?

Er det noen "fare" og bruke bilen nå, til jeg får tak i deler/får den på verksted?

Er det noe som kan ta skade om jeg bruker bilen til og fra jobb, og ellers litt små-kjøring?

Takker for svar :)

Posted

Jeg er ikke akkurat noe tekninsk geni, men jeg hadde noe lignende på min E30. Diffen begynte å ta kvelden. hadde også samme lekasjene som deg. Jeg påstår ikke at det er diffen, men ligner veldig på samme problemene jeg hadde. Og de dunke lydene kommer til å dunke veeeeldig hard etterhvert.

Posted

Hmm.. ang den lekkasjen så kan du å være så uheldig at det inngående lageret i akselen er gåent!!! da knuser du fort hele innmaten.. tok selv klokka på min da jeg hentet den på lakk 16 mai! byggde den opp igjen 17 mai! hadde heldigvis deler i reserve.. :) å ang driv leddet så prøv og ta i..! få å en kompis til og jekke opp bilen på den siden det sitter fast og se om det beveger seg når han jekker opp bilen! for når du jekker opp kommer hjulopphenget nedover og akslingen flytter da på seg.. håper dette kunne være litt til hjelp! du kan å ta tak i mellom akselen og bevege den opp og ned.. kan du det er lageret i diffen din gitt opp!