Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var bortpå å så på en M5 motor fra en tidlig M5 E34..

Første jeg la merke til var at det slår så hardt i motoren at du virkelig kjenner vibrasjonene.. Dette skjer ved pådrag av motoren.. Eiern klagerpå at motoren er ekstremt lat og det kan jeg jo skjønne, så mye "bank" det var i den motoren.. Må ha vært både skjørtebank, rådebank, og tenningsbank på samme sylinderen :P

Første jeg gjorde var å koble fra pluggledningen på sylinderen som hadde bankinga.. Da banka den konstant og motorenstoppa av seg selv..

Skrudde deretter opp pluggen, og denne var full av olje og små partikler av jernspon.. Tragisk tenkte jeg og sjekket de andre sylinderene.. De var fine..

Så åpna jeg oljefilteret.. Mangler kabelen til mobilen i dag, så lar vetu03 komme med noen bilder etterhvert..

Hva er dommen her.. Kan dette fikses? Skjønner vel at jeg må opp med motoren, men når jeg peller ut jernbiter som er 3x1x1 mm av oljefilteret, og småpartikler av spon på pluggen, sier det seg kanskje selv at denne motoren er død??

Skrevet

Skjønner..

Ettersom jeg har vurdert kan ikke stempelringene være i orden siden pluggen er full av olje som inneholder småpartikler av sponet?

Og den kraftige bankinga som kommer ved pådrag og hele tiden da jeg dro ut pluggledningen fra sylinderen, må vel være rådebank?

Skrevet

Er en kompis sin så han har den jo.. Er ikke det.. Kan tenke meg det blir noen tusen å fikse det.. Men når det er så ille som det er lurte jeg bare på om det ble verdt det uansett..

Klart.. Overhales motoren så er den jo nesten som ny igjen..

Skrevet

20k i deler for en overhaling, om ikke mer.

Opp med motoren, og finn hva som foråsakte feilen, viktigst av alt.

Er vel rundt 20k for en brukt 3,6 fra Koed med oppstartsgaranti.

Skrevet

Og her har vi egentlig hele essensen i at jeg ikke vil ha en M-motor i børsa..

Sjekka Deler nå, og det er sviiindyrt for alle essensielle deler..

Tror neppe man greier overhaling til 20 000... Bare 6 sett med stempelringer er jo 6000 kroner.. Så må man regne med rådelagre og veivlagre.. Slipesett til topp (Her har det av forrige eier blitt brukt pakningssement i stedet for toppdekselpakninger o.l... Lekker som en sil) og alle pakninger i bunn...

Så trens noen nye morkne vakuumslanger og ny olje, frostvæske mog termostat..

Dette er vel egentlig bare starten.. Sannsynligvis så trengs det vel også i BESTE fall noe honing.. I Værste fall noe borring til...

Vil nok kunne påstå at dette er en kastemotor.. Denna er ikke verdt noe egentlig..

Skrevet

Er vel kanskje like greit å skifte hele motoren... Men daniel har jo nummeret til han som hadde den, så går jo ann å ringe å høre likssom... Kan ikke skjønne noe annet enn at den har vært litt ferdig når den ble byttet også...

Skrevet

Sveinunggarden sa jo den var ok?

Tror det er Eirik som har spilt Daniel ett puss.. Igjen!.

Sier seg jo selv.. Bytte tilbake M5en mot 520en uten mellomlegg.. MUFFENS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...