Gå til innhold

Kald kupè, varm motor? 520 E39 2.0L

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, sliter noe enormt med min bmw... litt lite med penger for tiden så vil ikke innse at det verste har skjedd... :wink: Jeg kjører ganske mye ca 40 000 i året. kjøpte en 520 98mod e39 2.0 bensin aut. for ca 1 1/2 år siden. for et alvt år siden begynte varmeapperatet i kupeen å avgi dårlig varme, måtte ha høyt turtall for å få varme (ca 3000 omdreininger og oppover) slik kjørte jeg til for en mnd siden, da ble motoren varm (tempraturmåleren gikk opp på det rød og varsellampa luste). vi venta til den ble kald og prøvde å lufte kjølevannet. NB: hadde ikke mistet noe vann før vi luftet... vet ikke om vi gjorde det helt helt riktig, men dette hjalp ikke. da ble det viking... uansett noen kjenninger har sett på den og hatt oppe topplokket. de sier at toppen er gåen, og at jeg må ha ny motor(brukt) da dette er like dyrt som og skifte hele toppen. jeg har ikke greie på bil, og det kan godt være at de har rett. men jeg har en følelse for at de tar forhastede beslutninger. motoren høres ut som en ny og ble bare varm èn gang. Vis noen har tips så ville jeg være evig takknemlig...

Skrevet

Vil jo anta at du har kjørt rundt med defekt vannpumpe siden du ikke har fått noe serlig med sirkulasjon inn til kupeen.

Kanskje en tett termostat, men slik jeg har forstått er ser vannpumpene ganskje skjøre her.

Skrevet

Se ette rom det sitter en egen separat pumpe til varmeapparatet, har ikke den gått så har bare vannet sirkulert i motoren. forklarer hvorfor den ikke ble varm inni men bilen holdt sin fine temperatur.

er bare den pumpa gåen så sirkulerer bare ikke vannet i varmeregisteret.

Skrevet

Husk at når du skal lufte en e39 , så bør det gjøres når motor er kald. Åpne begge lufteskruene. Den ved radiatoren , og den ved termostathuset.

Ta av lokket på ekspansjonstanken , sett på tenninga (ikke start), sett varmeapparatet på full varme , og vifta på fullt.

Tøm på vann eller helst frostveske til det ikke bobler ut av lufteskruene.(ekspansjonstanken blir helt full )Skru igjen lufteskruene. Start motor , gå frem å se ned i ekspansjonstanken. Da skal du "se" den tynne strålen med vann/frostveske som pipler ut øverst til venstre på ekspansjonstanken.Om du fyller på frostveske så ser du det best.

Skru på lokket til ekspansjonstanken og kjør bilen til normal temperatur.

Når bilen er helt kald , så skal vann nivået være ned på der det står cold/kald på ekspansjonstanken. Dette ser du best om morran når bilen er helt kald.

Hvis du ser strålen som pipler ut til venstre , så er ikke vannpumpa di gåen.

Om det er lekkasje i kjølesystemet ditt , så får du ikke luftet skikkelig og du vil få variabel/høy temperatur.

De vannpumpene som er levert med ny bil , hadde skovler av plast. Disse ryker , så det kan være den.

Ekspansjonstanken ryker også. Liten sprekk helt nederst som er vanskelig å se. Men tørk av motordekselet rett under tanken og radiatoren , så vil du se om det drypper.

For å avdekke gåen topp pakning , så må du trykkteste eller måle co2 innhold i avgass. kan ikke fastslå gåen pakning ved å ta av toppdekselet.

Toppakningen ligger litt lenger ned.

Dette er litt viktig: Noen synes det er greit å fylle på "life time" frostveske. Den er rød. Hvis det er rød frostveske på bilen nå , så må du kun fylle på rød frostveske.

Du må IKKE blande rød med blå/grønn. Da får du bare en graut i kjølesystemet ditt.

Om du har rød , så ville jeg tømt og spylt radiator, termostathus og så mye av systemet jeg greide. Kjøpt 5 liter blå frostveske , og fylt på på nytt.

Om du lurer , så spør.

Skrevet

Takk for tips, skal hente bilen nå å gjøre et realt fosøk med lufting! vil bare påpeke at jeg ikke mister vann så lenge at jeg ikke lufter og at tempratur måleren går oppover mot det rød bare etter noen minutter at motoren er startet. og dette skjer hver gang, men den har bare så vidt lyst på det rød èn gang, for jeg er veldig forsiktig med dette! har selfølgelig håp om at det kan være noe annet enn toppen, men hvis det nå er toppen, kan det holde og bare skifte topp-pakning? mange sier til meg at det er 95% sjangse for at toppen er sprekker i eller slått seg skjev?

Skrevet

Kjører du veldig varm , så blir toppen skeiv. Så enkelt er det. Skifte topp koster en plass mellom 6 og 10000.- Så det er dyrt.

Siden den fyker opp på det røde med en gang , så tviler jeg på at det er luft.

Da kan det være tett radiator. Gåen Termostat som ikke åpner på riktig temperatur. Gåen vannpumpe som ikke sirkulerer kjøleveske.

Har du uflaks : Topp pakning. Men ville da tro at temp.måler oppførte seg litt annerledes. Varierte mellom varm og kald. Liit sånn Jo-jo.

Skrevet

Etter jeg luftet bilen venta jeg til motoren ble kald og tok en kjøretur, virke en bitteliten stund som om systemet prøvde å stabilisere seg. for tempen var på vei opp mot det rød men så stabiliserte det seg i ca 10 sek. for så å bare skyte opp på det rød igjen! men den går som regel rett opp etter at motoren har blitt varm.... ....

Skrevet

SPM: hva ville du ha gjort dersom det lekker i topp-paknigen? den har som sakt vert så vidt på det rød lyset èèèn gang og da sto bilen på tomgang, jeg vet ikke hvor galt det er?????

Skrevet

Ville prøvd med en ny termostat og sjekk av elpumpen som skal sirkulere vannet til kupeen.

Får du problematisk høyt trykk i systemet så kan det være topp-pakningen..

Skrevet
Har full casko da, hahe......

Kasko dekker ikke motorhavari!

Setter forøvrig en knapp på termostat eller vannpumpe jeg.

Viser det seg at alt er "ok" så er det jo i grunn bare og plukke av topp og få sjekket den for sprekker og eventuelt avrette topp og montere sammen igjen med ny pakning og bolter.

Skrevet

Tviler på at det er sirkulasjonspumpen. Går vann gjennom den selv om den er dårlig. Motor / Kjølevann som er problemet her. Ikke varmeapparatet.

Skrevet

Ikke begynn å tull med forsikringsdritt. Bilen er mer verdt for deg enn for skrotern.

Brukt termostat koster kr. 85.- hos Koed. Ca 250.- ny med pakningsring!

Den er viktig. Når du skifter det så kan du skifte termostathuset samtidig. Koster også lite.

Vannpumpe koster 930.- hos GS. Ca 400.- brukt hos Koed.

Billige deler å skifte , og lett å utføre.

Til sammenligning , så koster topp pakningen alene ca.3500.- pluss arbeid. Pluss planing av topp.

Håper du er heldig for da er det billig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...