Gå til innhold

96 modell 728iA


viplash
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kommet over en 96 modell 728iA. Om det økonomiske går i orden, så skal jeg opp og se på denne i løpet av helgen eller kommende uke.

Er det noen som har erfaring med denne bilen, og kan fortelle meg noe om den. Og da fint om man sier noe om hva man burde se litt ekstra etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Typiske ting som rust, pikselfeil, at alt el.utstyret fungerer, vibrasjoner, at girkassen girer fint, ulyder (mye dyrt understell å bytte på disse), slark i ratt, bremsene er dyre så de kan det være greit å se på, håndbrekk (er visst en håpløs jobb å bytte vaiere). Sjekk også forsikring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en fin liste :) skal sjekke dette. :) forsikring har jeg sjekket, og den ligger noe høyere en den 5'er jeg har pr i dag. Men ikke alvorlig mye høyere. :) Bilen er også rustfri så vidt jeg vet. Gått rett under 180.000km også.

men skal sjekke resten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjensidige er absolutt, uten sidestykke, billigst på 730d'en min.

Noen feil er større enn andre av det som er nevnt over her... om den har automatisk høydejustering bak anbefaller jeg å sjekke vesentlig bedre enn jeg gjorde for lekkasjer på demperene da det koster ca 25.000 med deler å bytte disse.

Pixelfeil er mer eller mindre alvorlig avhengig av hvor nøye du selv er. Personlig har jeg funnet ut at det er ekstremt irriterende og må fikses. Det koster alt fra $3-400 om du sender inn instrumentet til et firma i utlandet for reparasjon + en stund uten bil til noe under 10.000 for nytt instrument hos BMW med montering. Du kan ikke kjøpe et brukt instrument på ebay eller noe sånt og sette direkte inn da km stand i hjernen, lysmodulen (!) og instrumentet må matche. Gjør den ikke det får du en såkallt "tamper dot" som er en rød liten lampe rett foran km standen.

Lyser den hadde jeg nok personlig snudd og gått fra bilen uansett da det betyr en av to ting:

1) noen har forsøkt å trikse med km stand og gjort en elendig jobb

2) noen har reparert noe på egenhånd og gjort en elendig jobb

Såfremt du ikke får bilen *veldig* mye billigere pga det er det en showstopper i min bok.

Sjekk også at service er fullt godt og tett samt ta en sjekk på at km stand siden forrige service stemmer overrens med hvor mange prikker du har igjen på serviceindikatoren i instrumentet. Om du har fullt opp med prikker og det er 15.000 km siden siste service kan du jo fort anta at noen har resat service intervallen for å få bort en "SERVICE NOW" type melding.

Ellers er det mye elektronikk som kan streike på disse, har via egen erfaring funnet ut at fukt kan skade både navi og telefon enhetene bak i bagasjerommet. Regner med at alt annet bak der ikke er noen kjempefan av fukt heller.

Disse er mer eller mindre dyre å bytte. (4-5000 for navi enheten, rundt en tuselapp for telefonmodulen jeg trengte, brukt fra ebay).

Videre bør du ta en titt på bremser som folk har nevnt her. Enkleste er nesten å kjøre bilen opp rundt 100 og bremse greit ned igjen. Kjenn etter om det er noen vibrasjoner. Det skal ikke være noen.

Disse bilene er følsomme på ubalanse i dekk og felg både foran og bak. Sliten bakstilling kan forårsake både risting og knirkelyder. Samme med forstillingen. Når du skal prøvekjøre, prøv å finn en gate som er belagt med grov og jævelig brostein. Kjør mer eller mindre sakte over og hør etter om du hører noen som helst klunking. Det skal ikke være noen.

Se også på dekkslitasjen. Slakk i for og bakstilling kan forårsake ujevn slitasje.

Skru på aircondition på fullt og sjekk at den faktisk er kjølig. Juster også viftehastigheten opp og ned samt temperaturen opp og ned og lek med knappene som sender luften forskjellige steder. Hør etter unaturlig "klikking" fra maskineriet i dashbord. Det er veldig mye av det og ekstremt irriterende med klikk og klunk innenifra (tro meg).

Sjekk også at alt fungerer i bilen. Virker kanskje åpenbart, men det er viktig. Vær obs på at vinduer osv har forskjellig funksjon fra hvor nøkkelen står i tenningen, den vil f.eks ikke kjøre vinduene helt opp eller helt ned ved "fullt klikk" om du ikke har nøkkelen i pos2.

Sjekk også at parkeringssensorene fungerer som de skal, om det er sensorer foran og bak kan du skru dem på via knappen og få noen til å gå rundt bilen. Da skal det pipe.

Sjekk hvordan verktøysettet ser ut og om noe er fullt av olje og smuss spør du hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET var en virkelig lang sjekkliste, og utrolig god og ha. For jeg vil ikke kjøre over 3 timer for eventuelt og kjøpe meg en 728iA og kommehjem og finne ut at det er masse bøll med den. Jeg har derimot mailet mye med eier/selger av bilen, og han virker veldig ryddig. Han påstår det er dokumentert KM stand på den, da det kun er 2 eiere (ink nåværende) som har hatt bilen og alle service er fulgt opp.

Det er visst nok og helt nye sommer og vinterdekk på bilen. Han sier han hadde vibrasjoner i bilen rundt 80km/t, men avbalanserte dekkene på nytt og ble kvitt dette. Han sier videre at det kan være litt utydelig og lese av km standen på bilen, og at lys bak air condition kontrollene ikke lyser. (men det er vel bare en pære eller 3?)

Videre sier han at det elektriske virker absolutt som det skal, og har helelr aldri vært noen problemer med det. Håndbrekk og bremser fungerer som det skal og bilen trekker ikke til noen sider og bremser godt. Han har nylig byttet bremser foran og bak på bilen.

Har og spurt om dette med understellet, og han sier det ikke kommer noen lyder i fra understellet når han kjører på ujevne veier, som f.eks. opp til hytta. Bilen er noe var for sporing når man kjører, men det kan vel ha noe med profilen på dekk og felg? Breide dekk = mer sporing enn smale dekk?

Jeg skal selvfølgelig sjekke opp de andre tingene som er nevnt her også, men så langt virker vel dette som en ok bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres absolutt bra ut! Hvor i landet står denne ?

Det at det er vanskelig å lese av km stand er nok fordi pixelfeilene har gjort sitt inntog ;).

Aldri testet disse selv men lest gode ting:

http://www.tachopix.de/pixelerror/nav.3 ... lnav.8820/

Eneste aberet er å være bil-løs i en liten stund.

Litt usikker på aircondition biten der, ikke ta det for god fisk at det bare er noen pærer men godt mulig det stemmer. Har dessverre ikke tid til å sjekke i ETK nå men du kan jo bla deg litt rundt på www.realoem.com og se om du finner ut hvordan dette displayet er belyst.

Det stemmer som du sier at brede dekk = mer sporing, men det er også visse forskjeller (les: store forskjeller) mellom den faktiske gummien som står på dekkene :). Bra gummi har typisk mindre sporing enn dårlig gummi, mens det finnes dårlig gummi som sporer lite men har dårlig grep.

Nå er jeg dog av den skolen som sier at dekk er viktig og noe av det dummeste man kan spare penger på :). Men selv god gummi vil spore, det er bare snakk om mengden sporing.. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Christian. Ønsker vel egentlig ikke legge ut alt for mye informasjon om denne 7'eren før ejg har funnet ut om det blir kjøp eller ikke. Ønsker ikke at noen skal komme før meg og snakke den vekk rett foran nesa på meg. Om du skjønner. men du har jo en 7'er selv, så sender deg en pm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører på 245/35-20" foran (og 275/40-20" bak), og har ikke mye sporing, så det er jo begrensa hvor mye bredere enn det den kan ha. Ja, brede dekk kan ha en del å si, men kuler/foringer/hjulstillingen kan også være problemet. Men hvor mye litt sporing er i hans verden vet vi jo ikke, så du må prøve selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...